Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Positiv Psykologi - Hvad Er Din Erfaring?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 13:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej herinde

Jeg går en del og tænker på begrebet Positiv Psykologi - som sikkert også kaldes en masse andre ting :)

Kort sagt handler det jo om at fokusere på de positive aspekter, og meget af det er grundlaget i den meget hype der har været med coaching etc. som har været med til at udvande det lidt... Synes jeg...

men skåret helt ind til kernen, så er det en filosofi der passer mig rigtig rigtig godt, omend det stadig er meget nyt for mig. Nogen der har erfaringer med det og evt. vil dele gode erfaringer mht. litteratur om emnet?

Hilsen Morten

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Livet bliver meget sjovere og lettere, hvis man som udgangspunkt, har en positiv indstilling til tingene. Især i de lidt svære perioder, hjælper det utroligt meget, da man har lettere ved at komme igennem det. 

Man kan dog ikke altid være positiv, nogle gange sker der bare ting, som gør det umuligt, men man kan forsøge.

Jeg har god erfaring med det, men jeg har ikke læst det store litteratur omkring det, jeg har mere snakket med mennesker, som deler samme idealer, som mig selv, og på den måde selvlært en del af tankegangen, omend det sikkert ikke er alt fra teorien, som jeg bruger eller kender til :)

Smil til verden og verden smiler til dig, rammer vel tankegangen meget godt :)

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar Yes

Jeg giver dig helt ret i at det selvfølgelig er for unuanceret at tro at man kan være positiv omkring alt. Men hele konceptet omkring at have en positiv indstilling til tingene, se mulighederne, smile til verden etc. har jeg altid været stor fortaler for, men det er først for nylig at jeg har lært at der rent faktisk er et begreb for det... Derfor min entusiasme pt Big Smile

Det er et fantastisk budskab, så jegprøver sådan set bare at finde lidt yderligere inspiration hertil.

God dag til dig :)

Hilsen Morten

Fra Odense
Tilmeldt 22. Aug 09
Indlæg ialt: 106
Fra  Pump United Vitapus Skrevet kl. 16:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Fra Valby
Tilmeldt 12. Apr 16
Indlæg ialt: 199
Fra  WordPress-værkstedet Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten,

Jeg kender godt til begrebet Positiv Psykologi og ved at det indbefatter ... meget. Det er nok også derfor noget af den kritik man hører om det tit rammer både lige i plet og helt ved siden af på samme tid :)

Men altså ... min egen første erfaring med noget der minder om PP var vel for 15-20 år siden da jeg eksperimenterede med de såkaldte positive bekræftelser: "Jeg er god nok", "Jeg har selvtillid", osv.

Efter en lang periode med depression og angst i starten af 00'erne fandt jeg dog ud af, på den hårde måde, at den type bekræftelser så godt som intet er værd, hvis ens generelle (tanke)livsstil er overvejende negativ. Man er simpelthen nødt til at øve sig i, fra minut til minut, at tænke mere positivt - gerne med noget hjælp, fx fra en notesbog, hvor man prøver at nedfælde et andet perspektiv, ud fra sin egen bedste, mest coachende side (ja, jeg sagde 'c-ordet' - det for bare ud :-)).

En af det metoder jeg udviklede til selv at komme mig ovenpå depression og angst var at bruge min lille lommebog til at skrive så mange positive ting ned, som rørte mig, fx når jeg sad i bussen og kiggede ud af vinduet: "Det er dejligt at solen skinner", "det er godt at jeg fik en god kop kaffe i dag", osv. Banaliteter, ja, man når det blev lagt sammen fik det et momentum som knækkede kurven inde i mit hoved (som var på vej Nedad).

Det var en god metode at bruge når jeg var kørt fast med 'de store ting', som fx at prøve at få mere selvtillid eller et andet syn på mit selvværd, og bare følte jeg ikke kunne komme videre. Det gav mig en helt nødvendig energi når jeg stoppede med at prøve med vold og magt at tænke positivt omkring noget jeg i årevis havde øvet mig i IKKE at tænke positivt om, fx mit selvværd, og bare prøvede at tænke positivt omkring ... et eller andet. Når der så var gået nogen tid og følelserne havde fået den der saltvandsindsprøjtning af at tænke på noget 'rart', hvadenten det var solskin eller kaffe eller taknemlighed over at kæresten var der for mig, så var det lettere at gå tilbage at arbejde med de store ting som selvværd.

Så hvad jeg lærte fra den omgang var i hvert fald at positiv psykologi handler om at lære et optimalt samspil mellem tanker og følelser, og at det handler om hele livsstilsændringer (mentalt især) og ikke bare at lære bestemte fix eller teknikker.

Jeg har fået meget ud af i årenes løb af studere sitet StevePavlina.com som handler om personlig udvikling generelt, men som også har en del at sige omkring 'den korrekte måde' at bruge positiv tænkning på. Her er fx et indlæg med et ret spændende perspektiv på positiv tænkning:

http://www.stevepavlina.com/blog/2006/01/beyond-self-delusional-positive-thinking/

Håber noget af det her kan bruges! :)

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

WideEyes.dk & AAimport.dk:
Nogen der har erfaringer med det og evt. vil dele gode erfaringer mht. litteratur om emnet?

Hold dig fra "The Secret", som er et af de mange amerikanske bud på quick fix på livet. Quick fix fungerer ikke i virkeligheden.

Start med denne videnskabeligt funderede bog fra Aarhus Universitet: https://www.saxo.com/dk/positiv-psykologi_hans-henrik-knoop_haeftet_9788771241884

Når du har læst den, tager du Sven Brinkmanns kritik af den: https://www.saxo.com/dk/staa-fast_svend-brinkmann_haeftet_9788702161755

Herefter har du et godt og sagligt grundlag til at vurdere, hvad den positive psykologi kan gøre for dig. Begge bøger er fremragende hver for sig, og de supplerer hinanden genialt.

Positiv psykologi har gode sider og skyggesider lige som alt andet. 

Hans

Fra Aalborg
Tilmeldt 20. Nov 14
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 14:03
Hvor mange stjerner giver du? :

man kan blive bidt af det !!

jeg bruger al transport tid til at lytte audiobøger  (2timer dagligt)om dette og diverse management strategier.

 

bedste bud på noget som kan få dig til at bruge "positiv tilgang" fra mig er (som audio bøger(itunes)) på engelsk:

dale carnegie - stop worrying and start living ( gammelt mesterværk med masser af case studies om bekymringer og forbedring)

David J schwartz - magic of thinking big (gode exempler på undskyldninger for dårligdomme og hvad man kan gøre)

Gretchen Rubin - the happiness project (amerikansk kvinde prøver 10 forskellige tilgange til et "happy life" i løbet af et år)

zig ziglar - see you at the top: 25th anniversary version (banalt show med historier men rammer plet flere gange)

jim Rohn - living an exeptional life (show aktigt men giver stof til eftertanke)

ronda byrne - the secret (meget fluffy og hippi agtigt,,,, men jeg prøvede nogle af teknikkerne i det små og fik små fine resultater,,,hvoffor gik jeg ikke videre med større mål ??!)

og så var der en dansker der lavede en bog  -Virkeligheden er klog som virkelig også hjælper tanker på vej. - fin bog jeg blev grebet af

 

nogle vil nok sige at nogle af disse bøger er "for lette" men de giver mig nok at tænke over og ved afprøvning af metoder deri har jeg også fundet ting der virker og gør min dag mere positiv.

 

Vh John

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)