Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

nye boformer som er simpelt og bæredygtigt

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 25. Oct 12
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 16:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg går med en drøm om at ville gøre noget godt for de mange som lever af meget små midler. Det kan være folk som er på offentlig ydelse eller folk som bare vil stige af toget og leve et mere simpelt liv. Det skal ikke være et projekt som udløse en masse penge til mig, men bare løbe rundt. Det skal være så det er så billigt som muligt at bo der. Dvs. alder og køn uden betydning. Da det er fællesskabet det kommer an på.
Tanken er at det kunne være en gratis lånt grund for en længere periode, hvor der kunne sættes en eller flere overnatnings muligheder op som campingvogn, skur, container eller andet. Dem som så er interesseret i at bo der kunne starte langsomt selv at bygge deres egen lille hytte (bolig) eller bliver boende i egen campingvogn eller andet.
Der skal være mulighed for at være sammen i fællesrum og et sted hvor der som minimum er bad, køkken, toilet og vaskerum. Sådan noget som tv, internet og andre luksus ting skal der kunne tilkøbes/installeres efter eget ønske.
Fællesskabet vil bestå i at hvis fx en enlig mor står med et barn som er syg og moderen skal på arbejde, ja så er der andre fx en førtidspensionist som kan passe barnet og omvendt, hvis en bliver syg, så sikres der at denne person får mad, drikke og tilkalde pleje.
Udendørs områder skal dyrkes enden som små plantekasser som den enkelte selv passer eller der plantes i fællesskab og til fællesskabet. Det hele inkl. byggede huse skal bygges af genbrugsmaterialer eller så co2 neutrale som muligt. Altså så bæredygtigt som muligt.

Håber der er en som kan hjælpe med at få mit projekt ned på papir som jeg kan bruge som præsentation af projektet eller en skitse eller video

Alt hjælp er en hjælp også gerne kritik eller gode ideer

Fra Allinge
Tilmeldt 9. Jan 09
Indlæg ialt: 1822
Fra  Websitecare Skrevet kl. 17:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Synes lige jeg vil komme med et råd inden du bruger alt for lang tid på projektet.

Få 100% styr på hvordan overnatningsmulighederne skal være og sæt dig 100% ind i reglerne for den type overnatnings mulighed. Der er så mange regler på det område at det nemt kan blive problematisk hvis man ikke ved præcis hvad man vil lave.

Jeg har selv haft lyst til at bo i en ombygget container i flere år (tiny home), og havde da også mulighed for at skaffe en container billigt der kunne bruges, men på grund af de mange regler og lovgivninger der er på området for en bolig af den type, så har det faktisk vist sig at det næsten ikke kan lade sig gøre som en permanent bolig, da omkostninger til at lave det vil alligevel ligge så højst at det vil være billigere at købe et mindre hus eller lejlighed der er færdigbygget og de mange byggeregler kræver professionel hjælp for at overholde brandsikring krav osv.

Du kan eventuelt læse lidt mere omkring nogle af de mange ting man skal tænke over hvis man vælger eksempelvis en container: 

https://ing.dk/artikel/her-er-faldgruberne-ved-containerbyggeri-178596

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 17:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan godt se at du har et mål, og det lyder fint, men hvordan vil du løse den økonomiske del?

Du vil gerne bruge en gratis eller lånt grund - sidste gang det lod sig gøre var vidst da Thy lejren blev oprettet. Skal du ud og købe en grund indenfor 100 km fra de større byer koster jorden 500kr. per m2 hvis beboelse er tilladt. Du vil gerne have fælles facilliteter, så jeg vurderer du vil bygge et hus på minimum 200m2 - er det ok at sige du skal bruge 2mio kr. til det, som kommer hvorfra?

Jo længere du er fra byen jo færre vil deltage, hvem vil flytte til f.eks. Lolland for at bo i et telt eller en skurvogn for at spare de 2000 kr. de skal betale i leje for et normalt hus i den afstand fra byen?

Kan man overhovedet få et normalt arbejde hvis man bor i en "teltby"? Hvem vil bare overlade sit barn til subsistensløse mennesker der ofte sidder og drikker øl og ryger sjov tobak - ikke mange.

Det er muligt du kan finde ft. pensionister der kan leve sådan, men gider de hvis de har råd til at leje en bolig? Selv bistandsklienter skal stå til rådighed for at få penge, de kan ikke bare sætte sig på en mark og nyde livet.

Jeg tror det nærmeste du kommer på din løsning hedder campingpladser hvor konceptet til en vis grad eksisterer i dag - men det er ikke gratis!

Ellers skulle du hellere kigge efter nogen der vil finansiere købet af et tidligere plejehjem som i sammen kan leje, så alle får tag over hovedet og deles om at betale udgifterne til det.

Tror du må tilpasse din ide lidt...

Mvh

Tilmeldt 25. Oct 12
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak Kim for dit gode råd og ja det med alle de regler har jeg haft i tankerne, men da container og andet kun skal bruges midlertidigt, så må der være en mulighed. Jeg tænker også lidt på at kommunerne benytter det samme både til flygtninge og til studerende, så hvorfor ikke her i dette projekt, men tak skal du have

Tilmeldt 25. Oct 12
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 17:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Mr. A

Jeg bryder mig ikke om dine fordomme om førtidspensionister som du beskriver som subsistensløse og kun er nogle som drikker øl. Dertil vil jeg lige fortælle at jeg også er førtidspensionist og har aldrig rørt spiritus eller cigaretter.

Jeg synes godt du kunne være lidt mere konstruktiv i dine besvarelse

Det er klart at der er meget at tage hensyn til, men folk som rammes hårdt økonomisk er nemmere at få til at flytte længere væk fra København og andre storbyer. Vi har dog også set og hørt om familier som er flyttet langt ud på landet fordi de ønsker sig en andet roligt og sundt liv

Men der findes som du skriver gamle kommunale bygninger som måske kunne bruges

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 19:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ingen fordomme om førtidspensionister som oftest er søde og rare uanset om det drikker øl og ryger, dem jeg kalder subsistensløse er dem der vælger at bo i en teltlejr eller containerby!

Har du overvejet at du faktisk godt kan flytte til Thylejren der fungerer efter dine ønsker? Der er bare meget få med den slags ønsker, men det vil nok være nemmere at finde opbakning blandt disse mennesker, end blandt amino medlemmer.

Kan du ikke se mit indlæg var konstruktiv kritik af en dårlig udtænkt drøm, på prøv at læs det igen.

Folk drømmer ikke om en fremtid i en container, og med fælles bad! Og det er ikke gratis! 30m2 container koster sikkert 200000kr. der hele tiden taber værdi.

Tilmeldt 25. Oct 12
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 19:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Mr. A du har åbenbart ikke forstået mit projekt.

Her er ikke tale om Thy lejrens fejlede gentagelse, men en nye måder at bo på. Jeg kan kun være enig med dig i at den gruppe af mennesker som du tænker på ikke vil skifte deres luksus ud med mere simpel livsform. Men der er altså folk som kan risikerer at stå uden bolig fordi de er uden fordi de ikke kan finde bolig eller har råd til alle de dyre boligere som der er i dag.

Men jeg forstå vi er meget langt fra hinanden og det kan være mit forsøg her er det forkerte sted at lægge det ind. For hvis alle er så liberale som dig og ikke kan se behovet i andre befolknings grupper, så kan vi ikke videreføre denne debat.

Så jeg vil vælge ikke at svare på flere at dine indlæg, det er tidsspilde

Tilmeldt 10. May 14
Indlæg ialt: 67
Skrevet kl. 21:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Boliger er dyre, problemet med dit forslag er at det vil kræve ufattelig meget plads, og en pokkers masse penge i startkapital, i sær hvis det skal være bare i nærheden af en større by. Her vil jeg sige det er 99,99% umuligt for dig at gennemføre.

Hvis du så vælger at kigge længere væk fra byerne, er dit næste problem at tiltrække folk. Som du jo nok selv har hørt i medierne er der problemer nok med at få jobs til udkants Danmark. Du bliver selv ved med at nævne personer der ikke har råd til de dyre boliger der er i dag. Her tænker du sikkert de stigende priser der er i de store byer. Men grunden til de er der, er jo grundet der er jobs, så der er nok ikke så stor sandsynlighed for de lige pludselig flytter langt ud på landet. Altså problemet her, er at selvom folk sagtens kunne se sig i dit åbne grund kollektiv, vil de altså med stor sandsynlighed ikke kunne få det til at hænge sammen med resten af deres dagligdag.

Det vil sige den gruppe du gerne vil ramme er folk, der enten er økonomisk uafhængige og derfor ikke nødvendigvis har behov for et arbejde, eller førtidspensionister som dig selv (eller almindelige pensionister for den sags skyld), hvor der er en indkomst af en vis størrelse uden krav om at man skal møde op et sted en eller flere gange i ugen. Den sidste gruppe er den som du allerede selv har nævnt du ikke ønsker at tiltrække. De personer der er flest af i Thy lejren.

Dette er selvfølgelig en sød tanke, men din målgruppe ender bare med at blive alt for snæver og selvom Mr. A., måske siger det lidt hårdt, tror jeg nu også han mener det godt, for det er nødvendigt med noget realitetssans omkring dette.

Jeg ville nok vælge og bruge mit krudt andetsteds, hvis jeg var dig. Jeg ønsker dig dog held og lykke under alle omstændigheder, skulle du forsætte med projektet.

Fra København
Tilmeldt 5. May 10
Indlæg ialt: 522
Fra  RasmusKnabe.com Skrevet kl. 22:25
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har selv længe fulgt trenden med "tiny living" i USA og faldt forleden over et dansk par der har kastet sig ud i det.. Måske det kan tjene til inspiration og måske du kan få nyttig viden fra dem!?

https://www.facebook.com/TeamTinyDK/?fref=ts

Tilmeldt 25. Oct 12
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 08:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar dennisvhansen, ja jeg er godt klar over at det er den slags problemer jer er oppe imod, men jeg opgiver nu ikke lige med det samme.

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)