Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

hvem handler jeg med når der er flere firmanavne på købsbon ?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Frederiksberg
Tilmeldt 29. Feb 16
Indlæg ialt: 315
Fra  Andelsbolig.nu Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har handlet med et firma (1) hvor firmanavn og adresse står øverst på købsbonnen, der er ikke anført cvr-nummer. Firmaet har eget cvr-nummer og har eksisteret i ca. et år.

Længere nede på bonnen står et andet firmanavn (2), og med sit eget CVR-nummer.

Varen er ikke i orden, så jeg klager til firmaet der ikke svarer.

Sagen ryger i forbrugerklagenævnet der afviser, for forbrugerklagennævnet mener at jeg har handlet med firma 2, fordi det kun er firma 2's cvr-nummer, der fremgår af bonen. Jeg selv mener at have handlet med firma 1.

Hvad mener aminolæserne ? gerne med henvisning til tidligere juridiske afgørelser.

Andelsbolig.nu

Rådgivning, vejledning og sparring til andelsboligkøbere og andelsboligforeninger - Klaus Folmann

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Klaus

Jeg ved ikke om du har et telefonnummer eller nåde på give firma, eller de måske har en facebook profil for at se om du kan råbe dem op.

ellers se hvad du kan finde på cvr.dk

ellers er du velkommen til at prøve at skrive til mig så vil jeg se hvad jeg kan finde på dem.

mvh Kim

ps. holder ferie fra den 1/8 til den 15/8..

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 21:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Sælgers identitet afgøres ikke af fakturaen / salgsbonen. Men den, som du handlede med - altså de faktiske forhold lige før fakturaen. Var du i en fysisk butik, så vil jeg kikke på, hvem driver butikken - Jeg vil således søge  adressen på cvr.nr.

Hvis du handlede via nettet, vil jeg tjekke hjemmesiden osv.

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 00:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Rikke,

En faktura har fuld retsvirkning. Ellers vil det være så godt som umuligt at bevise samhandlen?

Som jeg læser det, opfylder fakturaen ikke rette formalier - da cvr-nr. skal fremgå for hver virksomhed.

Retsligt vil jeg derfor også mene, at virksomheden med cvr.nummeret er ansvarlig, hvis ikke Virk A fremstår med cvr.nr.

I så fald er det vel blot er udforme en ny klage - evt. hvor der bedes om vurdering i forhold til et solidarisk ansvar, da trådstarter føler sig vildledt som forbruger.

Fra Hvidovre
Tilmeldt 13. Aug 14
Indlæg ialt: 2309
Fra  Financial Data Solutions ApS Skrevet kl. 16:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Enig i, at det er firma 2, som er ansvarlig for fakturaen - på en faktura skal anføres CVR-nummer. Dette er kun sket for firma2, så det må være dét firma, som har sendt fakturaen. Hvem du reelt har handlet med ligger efter min mening hen i det uvisse, medmindre du kan bevise, hvem det er. Du må dog stadig have et retskrav gældende overfor begge firmaer og så må de afklare det indbyrdes. Min sædvanlige kommentar, hvis beløbet er for småt til at ville spilde tid, nattesøvn og advokater på, bør du selvfølgelig lade det ligge, medmindre du ønsker en principiel diskussion. Ét er retfærdighed, noget andet er penge, og hvad vil din timepris være for at få pengene hjem i forhold til at bruge kræfterne på resten af forretningen?

Tilmeldt 24. Feb 16
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 17:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Trusted Partner:
Som jeg læser det, opfylder fakturaen ikke rette formalier - da cvr-nr. skal fremgå for hver virksomhed.

Det er Skat så ikke helt enig i. citat fra følgende link:

En kassebon skal grundlæggende indeholde samme oplysninger som en forenklet faktura bortset fra fortløbende nummer. Endvidere kan der vælges mellem at anføre virksomhedens navn eller registreringsnummer.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=2068791 

---

Hvad der ellers er op og ned i sagen, skal jeg ikke gøre mig klog på.Smile

Mvh. Karsten Sønderup

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 29. Feb 16
Indlæg ialt: 315
Fra  Andelsbolig.nu Skrevet kl. 09:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er habil bruger af CVR, men tak for tilbuddet. Jeg kontaktede først firmaet på telefon, senere sms og til sidst pr. brev. Jeg fik svar tilbage, hvor virksomheden ikke mente der kunne være noget galt med varen, og senere blev der igen ikke svaret på telefon. Derfor anmeldelse til forbrugerklagenævnet. 

I 2014 og 2015 har jeg handlet med dem jævnligt, og hvis det er korrekt at det er cvr-nummeret der identificerer hvem jeg handler med, så har jeg hver gang handlet med forskellige virksomheder og den ene gang med en virksomhed under konkurs.

Rådgivning, vejledning og sparring til andelsboligkøbere og andelsboligforeninger - Klaus Folmann

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 29. Feb 16
Indlæg ialt: 315
Fra  Andelsbolig.nu Skrevet kl. 10:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Forbrugerklagenævnet har henvist til kurator i et konkursbo, fordi virksomheden med cvr-nummer er under konkurs, Kurator har også oplyst, at det er ulovligt at udstede købsbonner som virksomheden har gjort.

Andelsbolig.nu

Rådgivning, vejledning og sparring til andelsboligkøbere og andelsboligforeninger - Klaus Folmann

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 11:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg fastholder mit svar.

Det cvr.nr., som er på bonen er kun en indikation på, hvem der er den korrekte sælger. Hvis det var en fornuftig korrekt sælger, så skriver han selvfølgelig det korrekte cvr.nr. på, da alt andet er i strid med god markedsføringsskik og måske udtryk for forsøg på svig.

Det er imidlertid ikke alle sælgere, som er lige pæne, og hvis en sælger, som måske ejer flere forskellige selskaber og således har flere cvr.nr., vælger at bruge det cvr.nr. i forhold til kunder, som måske er tæt på konkurs, for at undgå mangelskrav i forhold til en af sine levedygtige selskaber, så holder det ikke vand. Man kan stadig rette mangelskravet mod ens rigtige sælger og ikke et tilfældigt selskab, som er nævnt på bonen.

Hvis der er identitet mellem cvr.nr. på bonen og det selskab, som man faktisk har handlet med, ja så er der jo ikke noget at gøre - Hvis sælger er gået konkurs, så anmeld et krav i konkursboet, men regn med, at du ikke får noget ud af det - dvs. det kan ikke betale at bruge ressourcer på sagen. Det er bare at smide gode penge efter dårlige penge. Desværre. Held og lykke med det.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)