Hvor langt må man gå uden at det er brud på loven i forhold til at blive beskyldt for at man "kopiere" andre?
Eks. Hvis et firma lægger en kampagne ud på deres armbånd i et bestemt mærke og et andet firma så efterfølgende lægger deres "mærke" op men også i armbånd og giver samme tilbud ud - må man det?
Hvor går grænsen fra "-at det er jo et frit land og fri markedsføring" til at man kan kalde at de kopiere éns kampagne eller opslag eller ide? (plagiere)
Nej vel.... sådan tænker jeg også.... samtidig tænker jeg at grænsen er vel hvis man bevidst "kopiere" et produkt eller en artikel eller et billede og udlægger det som sit eget?!
Nej vel.... sådan tænker jeg også.... samtidig tænker jeg at grænsen er vel hvis man bevidst "kopiere" et produkt eller en artikel eller et billede og udlægger det som sit eget?!
Men der må jo være nogle konkrete regler?!
Selvfølgeligt er der regler, men som med alt jura er det flydende. Du har naturligvis lovene og bekendtgørelserne, som danner det overordnede regelsæt, men så har du også retspraksis, afgørelser fra ombudsmanden og lignende.
Nu tænker du sikkert "jamen hvorfor stor det ikke bare alt sammen i loven?". Det er ganske simpelt fordi, at man ikke kan gardere sig imod alle situationer og konstruktioner. Så opstod der pludseligt ny form for plagiat, ville man ikke ubetinget kunne overdrage den gældende lovgivning på dette område og man skulle lave en lovændring (og det tager tid). Desuden ændrer samfundets opfattelse af hvad der er plagiat sig også hele tiden, hvorfor retspraksis også gør.
Nej vel.... sådan tænker jeg også.... samtidig tænker jeg at grænsen er vel hvis man bevidst "kopiere" et produkt eller en artikel eller et billede og udlægger det som sit eget?!
Men der må jo være nogle konkrete regler?!
Det var så ikke det du spurgte om i første indlæg.
Naturligvis må du ikke kopiere andres tekst eller produkter, og bruge andres billeder, og så påstå at det er dit eget påfund.
Nej vel.... sådan tænker jeg også.... samtidig tænker jeg at grænsen er vel hvis man bevidst "kopiere" et produkt eller en artikel eller et billede og udlægger det som sit eget?!
Men der må jo være nogle konkrete regler?!
nej der er ikke facitliste her. Taler vi om produkter kan man forenkle det lidt og sige, at man kan blive dømt for kopi hvis ikke ens produkt som tommelfingerregel er mindst 15% anderledes på alle punkter, størrelse, farve, form og og og - på hvert af alle punkter
Om man har kopieret bevidst eller ved en fejl er i princip ligemeget - Er det en kopi er det ulovlig og det er ens pligt at sikre det ikke er det
Taler vi om priser, er der ikke som sådan begrænsninger, man må sælge til den pris man vil - taler vi om kampagner gælder først og fremmest, at man ikke må kopiere tekst og billeder - men jo gerne må lade sig inspirere
Der er ikke facitliste - det er op til retslig afgørelse i hvert tilfælde hvor der opstår en tvist
vh John Hannover
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER