Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bi navne (IVS)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Dec 13
Indlæg ialt: 150
Fra  ADONE Skrevet kl. 23:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jeg driver et lille reklamebureau ... 

For at holde mig skarp i mine fag sætter jeg dog 30% af min arbejdstid hver md af til at udføre freelance... 

Jeg syntes det ser lidt fjollet ud at brande mit freelance arbejde i mit bureaus navn ... 
Men vil meget gerne holde mig til kun at drive et firma ... og kun føre/revidere et regnskab self... 

Jeg har lige nu et produkt navn til min freelance service, og pt. brander jeg den som et produkt under mit bureau: 

Men er der nogen der ved noget om muligheder for binavne? 
Og kravene dertil? :-) 

- Er det virkelig så nemt som at oprette bi navnet (har læst jeg må oprette op til 5?
- Skal regnskabet adskilles? i så fald hvordan gør jeg nemmest det i dinero? (bemærk at jeg vil være ked af at skulle køre igennem 2 revisioner)... 

På forhånd tak for hjælpen... 

Mvh
Dennis O. Madsen

Vi er ADONE et bureau på Store Torv i Aarhus.
ADONE.DK 

Tilmeldt 24. Feb 16
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 09:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Dennis O. Madsen:
Er det virkelig så nemt som at oprette bi navnet (har læst jeg må oprette op til 5?

Ja, du afholder generalforsamling, opdaterer selskabets vedtægter og udarbejder et beslutningsreferat.

Herefter opretter du binavnene på virk.dk

Dennis O. Madsen:
Skal regnskabet adskilles?

Nej.

Mvh. Karsten Sønderup

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Karsten Sønderup:

Dennis O. Madsen:
Er det virkelig så nemt som at oprette bi navnet (har læst jeg må oprette op til 5?

Ja, du afholder generalforsamling, opdaterer selskabets vedtægter og udarbejder et beslutningsreferat.

Herefter opretter du binavnene på virk.dk

Dennis O. Madsen:
Skal regnskabet adskilles?

Nej.

Enig dog med bemærkningen, at det er ret usædvanligt, at ville drive to forskellige ting under hvert sit binavn og så ikke netop selv ville kunne se regnskab for hver afdeling. Det naturlige vil være, at vælge et regnskabsprogram som kan drive afdelingsregnskab  eller/og sagsregnskab. Ellers taber du overblik over hvor du tjener og taber på de 2 eller flere binavne.
Ud over det - ingen pligt til flere offentlige regnskaber og kun en moms og kun en lovpligt arbejdsskadeforsikring stadigt - Et lille gebyr for indsættelse af binavne til virk.dk

og endeligt - hvis det du vist beskrev som du ville beholde xx% som freelance, af skat kan ses som omgåelse af lønmodtager arbejde, som du bare fakturer fra et selskab - som måske ikke har udgifte i området men hvor du trækker tab og udgifter i andre områder fra, så kan du havne i trippe beskatning fordi du fakturerer fra selskab frem for faktisk at være løn eller honorarmodtager - hav det med i tankerne http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html hvor Bent Z beskriver tripple beskatningsrisiko ved fakturering af "arbejde" fra et selskab

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Dec 13
Indlæg ialt: 150
Fra  ADONE Skrevet kl. 15:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for meget kompetente svar til jer begge... 

John: 

1. Om regnskabet stammer fra det ene eller andet produkt har ikke så stor betyding for mig, det fremgår af fakturane og min egentlige oversigter: 
Selvskabet er ikke større end, at jeg selv har fingrene med nede i alt, og kender hver en kunde og hver en opgave helt ind til benet...  

Men det ville selvfølgelig være smart hvis man kan sende faktura ud i begge navne... 
(ved ikke om dinero kan håndtere sådan noget endnu)... 

Jeg har været igennem et par rimelig tumulte virksomheds år, særlig med kæmpe stort svigt fra en uofficiel partner i år, samt et cut med en meget stærk samarbejdspartner (Ser ingen grund til at komme meget mere ind på detaljer: men jeg har været ramt virkelig hårdt, og resourcerne er pt. helt i bund - jeg har kun med nød og næppe undgået konkurs)...  

Det betyder sådan bare, at jeg ikke pt. er interesseret i at drifte to seperate virksomheder med alt det maskineri der nu engang høre til (for at være ærlig, er jeg sådan set. pt presset nok med bare at drive selvskabet) ... 


2. Arbejdet er overordnet af samme type: Det handler grundliggende om at jeg både tilbyder freelance arbejde samt bureau arbejde i forskellige kontekster:
Eller sagt anderledes, at jeg både sælger mig selv som invivid (med mit personlige navn: jeg er en gammel haj og rimelig kendt i brancen) og som bureau (med mit bureaus navn: der er relativt nyt)...

Nogle er bare mere interesserede i at hyre en specialist end et bureau ...  

Det arbejde jeg laver freelance er selvfølgelig hands on: Alt fra konsultation, til selv at designe web, til stå for kampagner osv... 
For det meste af arbejdet burauet laver, leder jeg arbejdet, kvalitets tjekker alt osv (vi er et lille high end bureau) men her har jeg ofte andre freelancere med ind over (selv om jeg stadig er typerne der har hænderne meget med nede i arbejdet her også)...  

Pt. ønsker jeg at prøve at dele det lidt op, så jeg ca. bruger 20% af min tid på freelance, og så de sidste 80% i burauet (hvor 20% er afsat til nye iværksættere og godtgørende arbejde: feks har jeg en frivillig advokat til pt. at se på muligheder for om vi må lave nogle projekter for folkekirkens nødhjælp)... 

Anyways: 

3. Stort set alle de store bureauer jeg arbejder for (der alle sammen har meget dygtige advokster) benytter sig af faste freelancere til at udføre mange typer arbejde: Det kan være webudvikling, grafisk design, annonce grafik, reklame kampagner osv ... faktisk har flere af de store bureauer (ihvertfald dem jeg arbejder for) færre egentlige ansatte i de grafiske afdelinger end man lige regner med, men har derimod meget store salgs, revisions og advokat afdelinger (hvorfor det lige er sådan når de er så store, har jeg aldrig helt forstået) ... Hvorfor det ene frem for det andet lige er en fordel for dem er jeg ikke klar over: I mit eget tilfælde så bruger de mig kun som specialist, når der er opgaver der er så krævende deres egne medarbejdere ikke kan magte dem (hvilket egentligt sker okay tit for et par af bureauerne)... 

4. Sådan gør jeg sådan set også stadig selv - det skyldes et mix af forskellige ting: 

- Jeg er et lille bureau, men løser meget high end opgaver, som kræver meget dygtige og dyre folk: og har pt. simpelthen ikke resourcer til at kunne ansætte de specialister jeg arbejder med fast, alt efter hvilke opgaver vi får ind... 

- Jeg briger kun de bedste af de bedste, og de er som regl specialister eller eksperter, specialister er meget dyre hvis de skal ansættes fast, og variationen af hvilke specialister jeg har brug for er sådan forholdsvis stor (det er ikke nødvendigvis den samme designer der kan designe noget til en type virksomhed, som til en anden, og det er ikke alle programmører der er ekspert i en helt bestemt type udvikling frem for en anden osv):

Mange af disse er jeg pt. kun stor nok til at kunne ansætte måske en uge eller to hver anden måned... 

* Skal lige siges at jeg kun bruger et fast netværk af freelancere, og det er alle sammen nogle jeg tidligere har arbejdet tæt sammen med uden for min egen virksomhed (alle sammen folk jeg vil betegne som tætte venner, og som er håndplukket til samarbejdet) ... 

- Alle sammen er de ansatte i meget lukrative stillinger ved siden af det de laver for mig (tænk: de sidder i toppen af hands-on produktion i virksomheder som Aller Medier, Desingit, Google osv... ) 
Jeg siger ikke mit eget selvskab ikke bliver lukrativt nok for dem at arbejde fast i på et tidspunkt... men så alligevel ... pt. ville jeg ikke kunne ansætte dem fast om jeg så ønskede det... og de tjener også meget mindre ved mig end nogle af de andre steder de arbejder, de hopper rent på fordi de syntes det er spændende (flere af dem har vi snakket om, måske skal have en lille andel i firmaet på senere tidspunkt - uden der er lovet for meget)... 

=> De har alle sammen eget firma ved siden af deres normale jobs (og har de haft i mange år, inden jeg begyndte at bruge dem) med andre kunder end mig self: og de fakturere mig for det arbejde de laver: og kan selvfølgelig til hver en tid sige nej tak til en opgave (vi har en lukket gruppe hvor vi sammen diskutere projekterne, og så byder de forskellige som regl ind, som det passer os begge: jeg har pt. 7 styks i gruppen)...   


5. Jeg har ikke tænkt mig at oprette binavn hvis det kræver for meget: så må jeg som person/freelance køres som produkt under ADONE, indtil vi er mere på fode igen...

Håber det kaster lidt lys over det hele ...
Er klar over nogle opretter binavne osv, fordi de laver en masse snavs osv.
Men det bliver altså aldrig tilfældet her :)  

Endnu engang tusind tak for den gode feedback, sætter jeg bare voldsomt meget pris på... 

Mvh
Dennis O. Madsen
PS: har iøvrigt allerede købt flere af dine bøger John ... 
På et tidspunkt skal du måske overveje at lade mig lave noget design til dem xP 
Men de er uhyre velskrevne og kan klart anbefales til alle herinde... 

Vi er ADONE et bureau på Store Torv i Aarhus.
ADONE.DK 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Dennis O. Madsen:
PS: har iøvrigt allerede købt flere af dine bøger John ... 
På et tidspunkt skal du måske overveje at lade mig lave noget design til dem xP 
Men de er uhyre velskrevne og kan klart anbefales til alle herinde...
du lyder jo til at have være alle overvejseler med - og ja - design duer jeg ikke til :)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aarhus
Tilmeldt 9. Dec 13
Indlæg ialt: 150
Fra  ADONE Skrevet kl. 02:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej John

Man skal også blive ved sin list, og du er i min optik uovertruffen i det du laver (det du skriver står altid ud, og du har stor autoritet i min øjne)!
Med det du laver så vil design ikke påvirke værdien af dit arbejde, kun hvordan det opfattes æstetisk, hvor lækkert det er at sidde med osv. så er bestemt ikke ment som kritik...  Jeg anbefaler som regel dig og dine bøger til alle de iværksættere jeg snakker med (simpelthen fordi jeg selv har fået så meget ud af dem)...  

Jeg prøver at tænke alt med vil jeg sige: 
Men for at være helt gennemsigtig her: Administration, regnskab, drift osv. er forholdsvis nyt for mig(det er noget min tidligere makker og hans ansatte var skarpe i - det var ihvertfald det jeg blev bildt ind) ... Min styrke ligger i når det kommer til at få det bedste arbejde inden for vores fag udført (det er det jeg har arbejdet med de sidste 15 års tid)...  

Jeg har fra start selv ville forstå de dele også, for lisom på sigt at have ordentlig indsigt i min egen foretning kan man sige... 
Meget af den del er sådan set kopieret fra hvordan samarbejds partnere gør det, hvor arbejdet vi laver tilgengæld er ret unikt.
Desværre har jeg så ikke ressourcerne pt. til at kunne overlade de dele til en anden:  


- Min virksomhed udspringer af samarbejde med et af de større Bureauer, hvor min ex-makker og jeg overtog et af deres kreative kontorer. 
- Vi brugte deres salgs maskineri, deres administration osv. 
- Alt var faktureret i min makkers firma, som han stod for driften af. 
- Jeg stod for at arbejdet blev udført. 

- Jeg laver stadig en del arbejde for bureauet, men vi brød så ud for os selv. 
- Desværre skete der nogle ting ang. makkeren som jeg som den gentleman jeg er vælger at holde for mig selv, men kort version så har jeg ikke længere noget med makkeren at gøre og er fuldstændig blevet tørret, - og ja i det hele taget har jeg stået ret meget med håret i postkassen lige siden...   

Så de resourcer jeg pludselig står tilbage med, har været meget beskedne, og jeg har sådan set inden for de sidste par måneder, arbejdet på at genopbygge bureauet fra bunden...  

Indtil man er på fode igen, er det lidt en ond spiral, hvor man selv må stå for ting man normalt ville betale sig ud af ... 
Omvendt håber jeg det trods alt har en eller anden værdi på sigt, at jeg må gå de dele igennem selv også :) 

Der er dine indput særlig en helt unik og kæmpe hjælp (ja det gælder alle her på amino) så det skal i have kæmpe stor enorm tak for ... det bliver ikke glemt... 

Mvh
Dennis O. Madsen

Vi er ADONE et bureau på Store Torv i Aarhus.
ADONE.DK 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)