Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nogle løse ender om cvr/moms/driftudgifter

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 22. Apr 15
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 14:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Meget interessant at læse dette indlæg. Fra 2001 har jeg arbejdet som konsulent i et firma jeg har været ansat i og har forsat med at  lavet deres regnskab, ved siden af mit lønmodtager arbejde. De første år kom jeg over grænsen, så jeg fik et CVR, nu er jeg under grænsen, men har ikke afmeldt CVR. Jeg har aldrig haft problemer med skat. Jeg modtager regninger fra en anden konsulent, der ikke har CVR, dette indberetter jeg som B-indkomst, hvorledes vedkommende regnskab ser ud, ved jeg selvfølgelig ikke, men iflg fakturanumrene ser det ud til at vi er hans eneste kunde og mig bekendt har han heller ikke problemer med skat

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :

mugge:
mig bekendt har han heller ikke problemer med skat
det kræver jo også man udtages til kontrol - eller noget går galt - ellers kan alle jo bryde alt de vil uhindret

Du skal ikke tro skat som sådan kontrollerer alle - i princip meget få, men resultatet ved en kontrol bliver jo ikke mindre alvorlig. Lidt som at du kender en der altid kører for hurtigt mellem Herning og Skjern og ikke har fået bøde - Det betyder ikke, at man bare kan regne med, så er det nok lovligt - det er det ikke - og samme her - kontrol og det kan blive en meget alvorlig sag - specielt hvis faktureret via selskab

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Apr 15
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 14:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Jeg følger altid med i dine fine svar og kan ofte finde hjælp der. Men dette er jeg ikke helt klar over for hvad gør man så, hvis firmaet ikke er interesseret i at ansætte en, der følger jo en del med så som ferie etc.

Hvad hvis man afmelder i CVR gør det det bedre

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :

det handler først og fremmest om du ER lønmodtager rent faktisk - eller om du ER selvstændig - du kan se kriterierne i http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html hvor de er listet op. Man KAN have kun EN arbejdsgiver, men lidt usædvanligt er det og så må man sikre sig man falder fint ind under de mange andre kriterier/flertallet af dem - Endnu mere mærkeligt kan det se ud, når man som du faktisk tidligere var ansat samme sted.

Man kan omvendt sagtens være lønmodtager flere steder samtidigt

Du kan ikke som sådan ændre noget - Det er bare sådan loven er - hvis man rent faktisk er lønmodtager og fakturerer i stedet for får indberettet til kildeskat, så er det brud på kildeskatteloven. Jeg er helt med på at der findes firmaer der ikke vil ansætte og derfor kræver at deres ansatte skal have firma og fakturere

Så længe det sker fra personlig virksomhed og du ikke laver andre numre ud af det - f.eks trækker kørsel til og fra "arbejde" fra som statens takst - tager direkte fradrag for udgifter som ellers ville høre under ligningsmæssige fradrag osv - så sker der som nok ikke dig noget. Din "arbejdsgiver" vil derimod kunne komme til at hænge på evt manglende skat - og brud på kildeskattelov. 

Der du kan få problem er hvis du fakturerer fra et selskab (IVS eller ApS f.eks) for det kan give en ubehagelig tripple skat - som også gennemgået af Bent Zimmermann (revisor) i gammel Amino link næstnederste svar http://www.amino.dk/forums/t/180856.aspx 

Desværre er der ikke en egentlig facitliste for hvornår man er selvstændig og hvornår man faktisk er lønmodtager - kun en række kriterier at holde sig til,  Det afgøres ikke af, at arbejdsgiveren ikke vil ansætte og derfor kræver det sådan, eller skriver det sådan i en aftale.

Uden CVR (som CPR) skal arbejdsgiveren altid indberette det -  som bidragspligt honorar - men stadigt ville det jo være brud på kildeskattelov, HVIS det reelt er lønarbejde. 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Apr 15
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 17:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, tak for svar, syntes bare stadig det er noget mærkeligt noget. Jeg laver udvidet selvangivelse hvert år, trækker kørsel fra 2 gange pr. måned, hvor jeg henter papirer, regnskab og løn laver jeg hjemmefra, har prokura til bank, skat etc. Har fået bærbar fra arbejdet, da det er et A/S jeg arbejder for, har vi revisionsfirma til at lave skatteregnskabet. Jeg ser ham kun en gang om året, han har aldrig sagt noget, men vil da spørge ham 2017, når jeg ser ham igen han kommer bare en dag, når jeg har alt klare, hensættelse, afskrivninger, afstemninger etc

Men tak for oplysningen, foreløbig ændrer jeg dog ikke noget 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:57
Hvor mange stjerner giver du? :

som nævnt sker der næppe noget når det er personlig virksomhed og du ellers ikke laver større fratræk - men for sjov, når du tilmed tilægger at det er arbejdsgiveren der stiller computeren til rådighed for dig - så Big Smile  Det er ikke noget normale selvstændige får

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 22. Apr 15
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 18:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er jo fordi, jeg har været der så længe og så ligger der direkte link til deres regnskabsprogram der, det er det de laver - mest Schweiz og Tyskland. Jeg har skam min egen til privat brug.

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)