Hej Aminoer
Jeg er i tvivl om lidt af hvert - men vist nogle ret simple ting - vedr.
cvr/moms/fradrag af driftsudgifter. Jeg skal have en snak med Skat, men det vil
være rart, hvis nogle af jer vil hjælpe med at gøre mig bare lidt klogere
forinden.
For tiden (og forventeligt fremover) lever jeg af mit grafiske arbejde som
freelancer (/ har ingen anden indkomst).
Men det er ren honorar/b-indkomst - indberettes til skat af min kunde, og jeg
indbetaler selv frivillig skat løbende.
Jeg er endnu ikke cvr- og moms-registreret. Men jeg nærmer mig moms-grænsen på
50.000,-, så der skal (nok) snart ske noget.
Jeg står desuden foran at købe noget halvdyrt udstyr, og så er det jo dumt ikke at
være momsregistreret.
Desuden skal det gerne kunne trækkes helt eller delvist fra som drift.
Men hvordan er det nu lige med disse nok temmelig elementære og enkle ting - ? Jeg
prøver at sætte dem enkeltvis op her, så de forhåbentlig kan komme på plads hver
for sig:
1. SKAL jeg være momsregistreret, hvis min indkomst overstiger 50.000,- ?
/ Eller gælder det kun, hvis jeg er cvr-registreret?
Kan jeg med andre ord - hvis jeg ville - fortsætte som nu som freelancer og bare
få mine honorarer uden hverken cvr-nr. eller momsregistrering, også når
honorarerne overstiger 50.000,-?
2. SKAL jeg være cvr-registreret for at kunne fratrække udgifter i skat?
/ Jeg formoder, det er det, der kaldes drift. - ?
/ Det kunne udover indkøb som nævnt også gælde telefon mv. - måske (?) (og måske
indskudt udstyr). Jeg arbejder hjemme.
3. Hvis jeg har udgifter i forbindelse med min virksomhed//drift/indkøb/indskudt
udstyr (computer/printer/software mv) og kan trække dem fra - er det så noget, jeg
skal gøre i min forskudsopgørelse, så jeg kan 'mærke det' med det samme, - eller
hvordan?
/ Det gælder ikke mindst nyindkøb, som gerne skal udlignes mest muligt hurtigst
muligt.
(Det hele løber kun lige rundt, men jeg har da en kassekredit, som jeg dog helst
ikke vil bruge af).
4. Hvis jeg momsregistrerer mig nu eller en af de kommende dage - - hvad så med
fakturaer, jeg har udsendt i denne måned, som er uden moms (og ikke betalt endnu)?
/ Skal jeg sende nye fakturaer med moms (det er 'b-b', så det burde ikke betyde
noget for min kunde (et forlag) (... vel?)
/ Eller skal jeg vente med momsregistreringen til næste måned? Altså hvis jeg ikke
vil sende nye fakturaer (hvilket virker lidt dumt)?
/ Eller gør det ikke noget - dvs. kan jeg undlade at opkræve momsen, selv om jeg
er blevet momsregistreret, så længe jeg alligevel er under 50.000-grænsen? (Svaret
er vel egentlig ja, - for fakturaerne er jo dateret og sendt ud før
momsregistreringen - i det hele taget giver spørgsmål 4 vist derfor sig selv).
5. - Under alle omstændigheder kan jeg (vist) godt se, at hvis jeg vil have gavn
af min købsmoms (hvis jeg køber udstyr nu), så er jeg nødt til at have en
salgsmoms - og skal altså nødvendigvis cvr- og momsregistrere mig samt dernæst (omend
dumt) sende nye fakturaer med moms (hvis jeg genre vil bruge denne salgsmoms).
Så vidt jeg ved kan man ikke bruge moms med tilbagevirkende kraft, dvs. indkøb fra
før momsregistreringen. Men man kan godt fratrække beløbet (excl. moms) i driften.
Er det ikke rigtigt?
Jeg håber, nogen har haft tid og lyst til at læse alt det her - og vil hjælpe mig
til lidt bedring af min viden om de her ting, som lige nu i praksis har lidt for
mange løse ender.
?:-)