Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En tekst på hjemmeside gav sur smiley og en bøde på 7.000 kr.

Side 1 ud af 4 (31 indlæg)
Fra Kruså
Tilmeldt 1. Sep 14
Indlæg ialt: 23
Fra  BLS Support Skrevet kl. 10:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg vil gerne informere alle der handler med fødevarer om, at det ikke kun er produkterne der bliver bedømt med smiley, men også de tekster, som fremgår på ens hjemmeside.

Jeg føler mig uretfærdigt behandlet af fødevarestyrelsen, da jeg hverken fik en advarsel eller besked om min fejl, da min hjemmeside blev tjekket igennem af dem.

Læs hvad det handler om i den nedenstående pressemeddelelse.

D. 24. maj blev en informationsside på World Of Nuts hjemmeside bedømt til, at være vildledende for forbrugerne af fødevarestyrelsen. Virksomheden fik derefter en kategori 4 sur smiley og en bøde på 7.000 kr.

Ejeren Brian Lassen er oprørt. Få dage inden han modtag den sure kategori 4 smiley, havde han netop haft besøg af fødevarestyrelsen. Her fik han en glad smiley og et klap på skulderen. Det skulle dog ændre sig markant.

Han blev, få dage efter besøget, ringet op af fødevarestyrelsen, som havde ændret deres bedømmelse. Fødevarestyrelsen havde fundet en informationsside på World Of Nuts hjemmeside, som heri beskrev, at nødder kan have en helbredende effekt for de, der spiser dem.

Fødevarestyrelsen mente, at denne informationsside var vildledende, og at Brian Lassen fristede forbrugerne til at tro, at nødder kan helbrede dem for en lang række sygdomme. Men teksten var ikke noget, som World Of Nuts ejeren havde fundet på.

”Da jeg i sin tid oprettede informationssiden, havde jeg undersøgt markedet. Jeg havde tjekket en rapport skrevet af DTU på vegne af Fødevarestyrelsen, og fandt her den information, som jeg brugte på informationssiden. ”

Men det argument var ikke nok. Brian Lassens virksomhed World Of Nuts blev stemplet med en kategori 4 smiley, og med en bøde på 7.000 kr.

 

En uretfærdig behandling

Brian Lassen føler sig uretfærdigt behandlet. World Of Nuts er en lille virksomhed, og her betyder en sur smiley og en bøde på 5.000 kr. rigtig meget. Samtidig er der lagt et gebyr på, på 2.000 kr. som betaling for, at fødevarestyrelsen skal gennemgå World Of Nuts hjemmeside efter informationssidens sletning. Deraf de 7.000 kr.

Med en udgift på 7.000 kr. er Brian Lassen godt ærgerlig.

”Min virksomhed overholder alle regler med sporbarhed, deklaration og min emballage er godkendt til fødevarer, ligesom at alle mine produkter mindst har 6 måneders holdbarhed, når de sendes ud. Jeg sælger ikke sundhedsfarlige produkter eller har sendt noget ud, som kan skade nogen. Men med en sur smiley holder folk sig væk, uden at vide grunden til den”.

Brian Lassen har igennem korrespondance med fødevarestyrelsen ikke fået mulighed for, at få nedsat bøde eller mildere smiley, trods hans produkter følger alle regler.

 

Ingen advarsel

Dog er Brian Lassen allermest oprørt over, at han ikke fik en advarsel først.

”Jeg vidste ikke, at jeg havde lavet en fejl. Jeg fik ingen mulighed for, at rette op på fejlen, men blev straffet uden at kunne forsvare mig. Jeg slettede teksten med det samme, men der er ikke noget at gøre. ”

I en mailkorrespondance med fødevarestyrelsen, skriver fødevarestyrelsen dette:

Det er "desværre" sådan, at forskellige overtrædelser bliver vurderet efter forskellige regelsæt, hvorfor det kan virke som om, at vi forskelsbehandler.

Der er et princip om såkaldt eskalerende myndighedsudøvelse, hvorefter nogle overtrædelser i første omgang får en vejledning, dernæst en indskærpelse og endelig en bøde. Dette princip anvendes ikke ved sundheds- og sygdomsanprisninger, der sanktioneres med bøde også i førstegangstilfælde. ”

Brian føler sig uretfærdigt behandlet, og stiller sig nu op. Han mener ikke, at denne fremgangsmåde hjælper danske virksomheder, men nærmere sætter en dæmper på dem.

”Min virksomhed er nystartet, og jeg har taget alle forholdsregler op. Jeg føler mig som den misforstået dreng i klassen, som bliver behandlet anderledes end de andre. Og der er ikke noget at stille op. ”

Brian har betalt bøden, men vil tage sagen videre, så andre ikke kommer ud for det samme.

Hvad syntes i om Fødevarestyrelsens bedømmelse?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er enig i, at en advarsel havde været naturlig, så jeg er enig med dig, men jeg tror ikke du får det store ud af kampen

Reglen er jo klar nok, at man ikke må reklamere med helbredende effekter af ting der ikke medicinsk er klasificeret som sådan - nok for at undgå for meget selv-prisning af natur medicin

Dit tilfælde er fjumset, for ja - nødder har jo gode effekter - som mælk og grøntsager har det - men i hvilken grad du har fokuseret på helbredende effekt eller ikke, kan jeg ikke bedømme

Ja - de burde have advaret ganske klart - med mindre du næsten beskrev det som medicin mod alt dårligt- men jeg tror du har en lang kamp for at få fjernet den sure smiley 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 5. May 10
Indlæg ialt: 522
Fra  RasmusKnabe.com Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg synes umiddelbart at det er skævvridende over for forbrugere, og urimeligt for ejeren at uddele en sur smiley for dette.. de fleste forbinder en sur smiley med dårlig hygiejne eller lignende og der er der jo slet ikke tale om her.

På et personligt plan synes jeg dog omvendt at det er dybt amoralsk at reklamere med sundhedsfremmende effekter som ikke findes.. Det er svindel og det bliver man nød til at slå hårdt ned på, da vi ellers vil se det sprede sig til højre og venstre på et splitsekund! (man kan så på den note undre sig over at det ikke er ulovligt for healere at påstå at de kan kurerer alverdens sygdomme, for numerologer for at love en et bedre liv med et nyt navn, for clavoriante at love at de kan komme i kontakt med de afdøde m.m...)

En bøde er efter min mening på sin plads, men ikke en sur smiley :)

Tilmeldt 21. Feb 16
Indlæg ialt: 84
Fra  Din Hvidevare Repatatør ApS Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Den eneste måde at komme af med den sure smiley er at betale for 3 kontroller med nogle ugers mellemrum. Hvis de 3 kontroller giver en glad smiley, så får du en elitesmiley ;o)

Fra Kruså
Tilmeldt 1. Sep 14
Indlæg ialt: 23
Fra  BLS Support Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus L. Knabe:

På et personligt plan synes jeg dog omvendt at det er dybt amoralsk at reklamere med sundhedsfremmende effekter som ikke findes.. Det er svindel og det bliver man nød til at slå hårdt ned på, da vi ellers vil se det sprede sig til højre og venstre på et splitsekund!

Nu er problemet jo ikke at det der stod var forkert eller falsk, alt var tjekket og undersøgt før noget blev skrevet og offentliggjort, samt jeg havde en rapport fra DTU som jeg brugte til referencer, hvor de netop skriver at Nødder og kerner kan have en positiv indvirkning på en lang række hjerterelaterede sygdomme.

Hvilket fødevarestyrelsen også anerkender, problemet er at jeg ikke må have en tekst de selv har anerkendt og godkendt, på min shop.

Det næste er, en sur smiley følger automatisk med en bøde.
Manglende hygiejne eller lign som kan være direkte sundhedsskadeligt, udløser ikke en bøde eller sur smiley med mindre det ikke er rettet op på det indenfor 3 kontrol besøg som kan trække sig over 3 år.

Fra Kruså
Tilmeldt 1. Sep 14
Indlæg ialt: 23
Fra  BLS Support Skrevet kl. 23:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvidevarerep.dk:

Den eneste måde at komme af med den sure smiley er at betale for 3 kontroller med nogle ugers mellemrum. Hvis de 3 kontroller giver en glad smiley, så får du en elitesmiley ;o)

Ja kan betale mig fra 3 besøg og så bliver det en større bøde ;)

der skal 4 smileys til før det bliver en Elite, efter de første 3, bliver den fjerde glade smiley en elite.

Fra Kruså
Tilmeldt 1. Sep 14
Indlæg ialt: 23
Fra  BLS Support Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jeg er enig i, at en advarsel havde været naturlig, så jeg er enig med dig, men jeg tror ikke du får det store ud af kampen

Reglen er jo klar nok, at man ikke må reklamere med helbredende effekter af ting der ikke medicinsk er klasificeret som sådan - nok for at undgå for meget selv-prisning af natur medicin

Dit tilfælde er fjumset, for ja - nødder har jo gode effekter - som mælk og grøntsager har det - men i hvilken grad du har fokuseret på helbredende effekt eller ikke, kan jeg ikke bedømme

Ja - de burde have advaret ganske klart - med mindre du næsten beskrev det som medicin mod alt dårligt- men jeg tror du har en lang kamp for at få fjernet den sure smiley 

vh John H

Jeg er heller ikke ude efter at blive "frikendt", men jeg vil kun kæmpe for en lempelse på dommen, for jeg vedkender mig at lovgivningen siger man ikke må have teksten, men når det ikke var noget som helst andet at sætte en finger på, så burde det være en advarsel eller indskærpelse, også kendt som en kategori 2 eller 3 smiley.

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2667
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 10:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg synes jeg mangler at se teksten der ligger til grund for dommen - for at forstå hvor urimeligt det er.

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Fra Kruså
Tilmeldt 1. Sep 14
Indlæg ialt: 23
Fra  BLS Support Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Teksten kan læses her: http://bit.ly/297s1Ez

Fra København
Tilmeldt 5. May 10
Indlæg ialt: 522
Fra  RasmusKnabe.com Skrevet kl. 13:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Brian Lassen:

Teksten kan læses her: http://bit.ly/297s1Ez

Ahh.. den kan skimtes der ;)

Spøg til side, hvad er deres begrundelse for at du ikke må have denne tekst ?

Side 1 ud af 4 (31 indlæg)