Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

bod fra erhversstyrelsen - hvad er er reglen?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tale med en, som sagde, at når han kunne et af hans selskaber ikke klarede sig, så undlod han bare regnskabs aflæggelse lod selskabet tvangsopløse. Han fik aldig bod for at aflevere for sent. Man kan op EOS læse at:

Afgiftsbreve sendes til privatpersonens digitale postkasse, efter at den forsinkede årsrapport eller undtagelseserklæring er blevet modtaget og offentliggjort hos styrelsen.

Det betyder så måske, at som der står EFTER den forsinkede rapport er modtaget - så sendes der ikke bod hvis man slet ikke sender regnskab.

Det virker på mig lettere tosset, men han sagde, at han måske mente boden kom til firmaet men da det jo ikke havde midler, så røg den bare i kurator/tvangsopløsning

Jeg ser en del af de selskaber jeg følger, som endnu ikke har afleveret, og det er jo i handel sammenhæng ret skidt, så jeg forstår ikke princippet med at bod først sendes EFTER modtagelse af et forsinket regnskab og måske slet ikke sendes til ledelsen der helt undlader at indsende. 

Kan det virkeligt være sådan, at er ledelsen forsinket med regnskab er der bod, men er de bare så forsinkede, at selskabet opløses, så er der ikke bod?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 12:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har kendskab til et selskab, der indberettede forkert i 2015. Da man fjernede sammentællings krydser, forsvandt alle beløb. Derefter var kun summen tilbage. Dette opdagede ejeren ikke. Havde rettet email osv i virk.dk. Men fik ikke en email fra E&S, da regnskabet blev taget ud til kontrol.Selv om email lå på virk.dk.

Hvis bogføringsmateriale ikke er 100% får direktøren en bod på kr. 500 - 3.000.

Da fristen for tilretning blev overskredet er selskabet nu sendt til tvangsopløsning. Holder lige opdateret mht bod

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 12:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Så er der svar:

Der er bod til den ansvarlige, hvis bogføringsmateriale ikke er 100% ajour. Samt at det ikke er indsendt til tiden, kan E&S kræve bod.

Det selskab, jeg henviste til længere oppe, er også under tvangsopløsning, men der er ny ejer. De tidligere ejere har været indkaldt til likvidator for at se om de kunne kaste lys over tingene. Men alt regnskabsmateriale er udleveret til den nye ejer. Derfor er der ikke nogen hjælp der. De får ingen bod for det. Overdragelse af dette skete start/midt 2015.

Boden vil tilgå den, der står som ejer. Det fortalte likvidator omkring dette selskab "da materialet jo nok ikke er opdateret". Nu vil likvidator kontakte den nye ejer via oplyst email-adresse.

Tilmeldt 5. Mar 06
Indlæg ialt: 2077
Skrevet kl. 11:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Så er der lidt opdatering.

Skal lige huske at sige, selskabet blev solgt efter sidste regnskabsafslutning.
Alligevel blev tidligere direktør indkaldt til likvidator. Ny ejer havde ved en fejl i aktiver og passiver kun indtastet sum og ikke alle tal. Det gjorde at E&S tvangsopløse selskabet. Tidligere ejers holding havde ejet anparterne. Ved salg havde holding modtaget aktiver for 395.000 samt nogle rimeligt store fakturaer. (2015). Da tidligere direktør ikke kunne komme med flere informationer, kontaktes ny direktør. Da denne åbenbart ikke svarer, af sluttes boet efter 143, efter 14 dage. Ingen bod.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror du i tidligere tråd har fået bekræftet at der ikke er bod til ledelsen i selskaber der bliver endeligt afviklet.

Om det er fair eller ej er nok lidt afhængig af hvordan man vælger at se på sagen. Man kan sige at dem der aldrig får afleveret regnskabet får den ultimatove bod som er at de taber selskabet i og med at det bliver opløst.

Boden er måske ikke ment som en straf, men en tilskyndelse til at få regnskabet afleveret til tiden.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja forstår synspunktet. Omvendt hvis man giver skifteretten arbejde og koster samfundet penge ved at lade selskabet lukke ved ikke at aflevere regnskab, så kunne en bod måske ha opdragende effekt. Som de fire med 25 øre hver investeret i IVS som i Facebook gruppe endte med at lade selskab tvangslukke for at få ven til at stifte ny de så købte, alene fordi de da ikke "gad" betale bod på 4 * 3000 når selskabet kun tabte 1 kr og i øvrigt havde brugt penge og havde negativ EK

En bod til en ledelse eller ejer som jo klart ikke har opfyldt pligt som ejer og overlader lukke omkostning til samfundet var ikke helt urimelig

I alle fald, sådan er det så ikke

Venlig hilsen John hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)