Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Sygdom ved ansættelse i eget firma

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 5. Sep 09
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har pr. 1. januar omdannet min enkeltmandsejet virksomhed til ApS med 2 ansatte, hvoraf jeg er den ene.
Jeg har i mange år været medlem af A-kassen Dana.
For omkring et halv år siden fik jeg en diskusprolaps i ryggen og idet jeg er webudvikler er det svært for mig at sidde for lang tid af gangen. Jeg har arbejdet de timer jeg kunne, men det udviklingsarbejde som jeg er igang med trækker for meget ud pga. mine manglende arbejdstimer.
Indtil nu har jeg af økonomiske årsager ikke ansat nogen til at overtage de opgaver som jeg ikke kan magte, I dag ringede jeg til Dana for at få rådgivning, også fordi jeg ifølge min revisor ikke længere er selvstændig, men ansat.
Dana forklarede mig at jeg stadig var selvstændig selvom jeg er ansat, og at jeg måtte gå til kommunen hvis jeg var syg.

Er der nogen der ved hvorledes denne situation skal takles?

Fra Odense S
Tilmeldt 2. Nov 10
Indlæg ialt: 87
Fra  BDM bogføring Skrevet kl. 16:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Det er muligt at tegne en sygedagpenge forsikring, således at du kan søge om refusion fra dag 1

Det kan du læse om her: http://www.statens-adm.dk/da/Forsikring/Privat-arbejdsgiver-ejer-af-AS-eller-Aps

ellers kan du anmelde din sygdom via virk.dk og få refusion efter 4 uger. Der er flere muligheder så jeg synes du skal tage kontakt til din kommune og tal med dem om det.

god bedring og held & lykke til

Fra Bjerringbro
Tilmeldt 8. Feb 16
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 09:37
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du er i lidt en speciel situation (som for øvrigt mange andre) da de forskellige lovgivninger ser forskelligt på dig.

Da du er ansat i dit ApS bliver du i forhold til skattelovgivningen regnet som lønmodtager fordi du er ansat som lønmodtager. Det samme gør sig gældende i forhold til sygedagpengelovgivningen - med samme begrundelse. I forhold til arbejdsløshedsloven bliver du der imod regnet som selvstændig fordi du arbejder i et selskab som du selv ejer.

Når der er tale om sygdom (delvis sygemelding) er det sygedagpengelovgivningen du hører under. Der bliver dog som nævnt regnet som lønmodtager. Det betyder at du fortsat skal modtage din løn fra selskabet. Selskabet skal så søge om sygedagpengerefusion fordi "en ansat" har været syg. Se andet indlæg om mulighed for sygedagpengeforsikring. Uden forsikring får selskab først refusion for sygeperiode efter 30 dages sygdom (de første 30 dage kaldes også arbejdsgiverperioden)

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)