Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Krav ved ansættelse af freelancer i enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Jan 12
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 00:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer. Håber i kan hjælpe.

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed. Virksomheden er en online blog, hvor jeg nu gerne vil benytte skribenter til at skrive artikler til bloggen. Der er ikke tale om noget fast antal timer og skribenterne skriver kun når de har tid. Nogle gange kan det være de ikke skriver i længere perioder - andre gange bruger de måske fem timer på en uge. De udfører arbejdet derhjemme eller hvor de nu har adgang til en computer.

Jeg vil gerne betale dem per artikel de leverer og er nu i tvivl om, hvordan man rent praktisk gør ved at have en freelance skribent tilknyttet. Hvilke muligheder har jeg for at aflønne dem? Skal de ansættes? Kan de oprette et cvr nummer og fakturere mig når de arbejder? Skal jeg betale til ATP eller andre ting?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:29
Hvor mange stjerner giver du? :

det lyder som voldsomt overkill hvis de skal oprette CVR med mindre de bruger det til en masse andet

Hvis de skriver for dig som CPR personer - så skal du bare lovmæssigt angive det til skat - som bidragpligtig honorar - så har du fradrag og de skal kun evt opgive det i forskud og selv kontrollere det er på selvangivelsen - det vil ikke omfatte ATP - læs http://johnhannover.blogspot.dk/2014/02/indberetningspligt-skat.html   og hvordan man indberetter http://johnhannover.blogspot.dk/2013/11/indberet-b-indkomst-hos-skat-i-e.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Jan 12
Indlæg ialt: 23
Skrevet kl. 00:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar, John.

Så i dette tilfælde kan man godt slå fast, at en skribent ikke vil være en lønmodtager, men derimod gå under kategorien freelance/honorar?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:41
Hvor mange stjerner giver du? :

WBB12:

Tak for svar, John.

Så i dette tilfælde kan man godt slå fast, at en skribent ikke vil være en lønmodtager, men derimod gå under kategorien freelance/honorar?

ja det vil jeg mene - forfatter honorar ville jeg godt lade en sådan gå ind under - frihed til teksten osv

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Jyderup, Vestsjælland
Tilmeldt 9. Feb 16
Indlæg ialt: 55
Fra  Cooper Webdesign Skrevet kl. 12:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for et godt indlæg :)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)