Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

APS/IVS: Den reelle købspris?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Jul 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej med jer.

Jeg har et IVS og har tænkt lidt over hvad prisen reelt er når jeg køber et produkt til brug i firmaet.

F.eks. hvis jeg nu køber en telefon til 5.000kr inkl. moms.

Så trækker jeg i første omgang momsen fra, og så er vi på 4.000kr.

Så er der vel det at jeg ikke skal betale skat af de 4.000kr som ellers ville have været en del af overskuddet? (25%?)

Og så er der vel også en straksafskrivning?

Ja, hvordan ser prisen så reelt ud for telefonen?

Og hvad så hvis virksomheden ender med et underskud, så betyder det måske også noget?

På forhånd tak.

Venlige sommerhilsner

Stig Nørgaard Færch / SystemWeb IVS

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 21:56
Hvor mange stjerner giver du? :

StigFaerch:

F.eks. hvis jeg nu køber en telefon til 5.000kr inkl. moms.

Så trækker jeg i første omgang momsen fra, og så er vi på 4.000kr.

Så er der vel det at jeg ikke skal betale skat af de 4.000kr som ellers ville have været en del af overskuddet? (25%?)

Og så er der vel også en straksafskrivning?

Du kan sagtens straksafskrive den. (betyder 100% fradrag i det regnskabsår). 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:19
Hvor mange stjerner giver du? :

StigFaerch:

F.eks. hvis jeg nu køber en telefon til 5.000kr inkl. moms.

Så trækker jeg i første omgang momsen fra, og så er vi på 4.000kr.

Så er der vel det at jeg ikke skal betale skat af de 4.000kr som ellers ville have været en del af overskuddet? (25%?)

Og så er der vel også en straksafskrivning?

Ja, hvordan ser prisen så reelt ud for telefonen?

jeg synes du skal sætte dig meget mere ind i regnskab - eller få hjælp men

Du køber til 5.000 kr og uden moms 4000 kr ja - Dog - hvis du på nogen måde har telefonen med hjem - så skal du dele momsen, så du max trækker moms fra i forhold til firmabrug% - Uden dokumentation godkender skat normalt halv momsfradrag -. vi siger så 4.500 kr

Det er så jo netop straksafskrivning der bringer dit overskud 4500 ned så du kan jo ikke regne dobbelt - Du får bragt overskud de 4.500 kr ned. 

Det overskud kunne du have taget i løn til ca 40% skat = udbetalt .2700 kr ud i løn efter skat - som telefonen så har kostet dig isoleret

Nu skal du så - i al tid, indtil du kan bevise telefonen er borte igen - solgt osv - betale skat af - i dette tilfælde sjovt nok skat af fri telefon med 2.700 kr x 40% = 1.080 kr og det er så hvert år fremover - men så har du også fradrag for abonnementet

For at sige det simpelt - hvis du mener dine samlede telefon omkostninger er over 2.500 per år, så kan det svare sig ellers ikke

Hvis du har underskud i dit IVS har du ikke glæde af dit fradrag på 4.500 kr før du en gang har et overskud det kan modregnes i - og hæver du ikke løn er fradraget 22% selskabsskat værd og dermed koster den 3.510 kr - + skat af fri telefon for dig som ejer af selskabet 

Læs evt http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/skat-fri-telefon.html 

Overvej stærkt i det hele taget at forstå skat og moms osv i IVS - læs evt http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/ivs.html 

god vind med det

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Apr 14
Indlæg ialt: 103
Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Den reelle købspris?

Hvad er dine anparter hver, når du køber noget til 5.000 kr i dit 1 kr-selskab?

Skal du eventuelt beskattes af fri telefon? Er det overhovedet en fordel at blive det?

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Min besvarelse fra før dækker naturligvis kun afskrivningen - som du spørg på. 

Johns pointe er naturligvis også rigtig god med forholdet af fri telefon etc. 

Dog er dette ikke gældende HVIS dette er en ekstra telefon som du kun bruger som erhverv. Det er først et problem i det sekundt du begynder at bruge den som privat telefon. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jannik Hansen:

Johns pointe er naturligvis også rigtig god med forholdet af fri telefon etc. 

Dog er dette ikke gældende HVIS dette er en ekstra telefon som du kun bruger som erhverv. Det er først et problem i det sekundt du begynder at bruge den som privat telefon. 

ikke rigtig desværre - Hvis den overhovedet tages med hjem, så udløser det skatten - af rådigheden, uanset hvor mange andre private man måtte have http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2112242  og citat Du bliver beskattet af fri telefon, hvis du blot én gang tager din arbejdsmobiltelefon med hjem eller hvis du driver din virksomhed fra din private bolig.

det skal tages bogstaveligt - det er rådigheden de beskattes - og man kunne have alle de andre privat betalte (ofte alibi) telefoner man vil - EN gang med hjem - skat af fri telefon  uanset man kan sige man ikke bruger den
(ansatte kan udfylde tro og love om det - mod arbejdsgiver kontrollerer, men ikke ejer selv som ikke kan udfylde tro og love til sin egen kontrol)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra London
Tilmeldt 4. Jan 15
Indlæg ialt: 1351
Fra  Jannik Hansen Ltd. Skrevet kl. 18:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

ikke rigtig desværre - Hvis den overhovedet tages med hjem, så udløser det skatten - af rådigheden, uanset hvor mange andre private man måtte have http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2112242  og citat Du bliver beskattet af fri telefon, hvis du blot én gang tager din arbejdsmobiltelefon med hjem eller hvis du driver din virksomhed fra din private bolig.

Var ikke klar over at de var SÅ firkantet... 

Det er da helt vanvittigt... 

Tilmeldt 9. Jul 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for gode råd.

Ja, jeg kan klare mig med et abonnement på 150kr pr måned. Så jeg kan godt se at det ikke kan svare sig.

Og nu står det klart for mig hvad straksafskrivningen jo egentlig er.

I øvrigt at jeg også forstå på andre indlæg at jeg ikke skal beskattes af den internetforbindelse som mit firma betaler på min private adresse, da jeg arbejder i kontor hjemmefra.

Jeg kiggede også lidt på køb af telefon igennem bruttolønsordningen, men min konklusion er umiddelbart også at det ikke er besværet værd.

Mvh Stig

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46448
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jannik Hansen:

Cookie - John Hannover:

ikke rigtig desværre - Hvis den overhovedet tages med hjem, så udløser det skatten - af rådigheden, uanset hvor mange andre private man måtte have http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=2112242  og citat Du bliver beskattet af fri telefon, hvis du blot én gang tager din arbejdsmobiltelefon med hjem eller hvis du driver din virksomhed fra din private bolig.

Var ikke klar over at de var SÅ firkantet... 

Det er da helt vanvittigt... 

jo ja tjo - man kan sige at det jo ellers var et tag selv bord faktisk - og umuligt at kontrollere for eneejere af selskaber og virksomheder. Man kan jo lade telefonen ligge på arbejde - og ellers ville mange ha en 2 kr taletid liggende som alibi for en iPhone med dyreste abonnement - så jeg tror det er en praktisk løsning der er OK

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)