Hej Søren-Emil
Som de andre så fint skriver, så kan du benytte dig af Keyword Planner for at tjekke volumen på et søgeord. Dette giver dog intet konkret billede af konkurrencen. Der findes jo nogle søgeord (skønt de er svære at finde), som har relativt høj volumen uden stor konkurrence.
Du må dog aldrig benytte Keyword Planners "competition" guidelines til at fortolke konkurrencen, da dette kun gælder den estimerede klikpris på AdWords, og har altså ikke rigtigt nogen betydning for hvor høj konkurrence der er organisk. I de fleste tilfælde vil det selvfølgelig gælde, at en højere klikpris også trækker flere til organisk, men det er altså ikke et tilfælde som er 100% skudsikkert.
Til gengæld vil jeg anbefale dig at kigge på topplaceringerne i SERPS - altså de organiske resultater. Har de lækkert og unikt content, hvordan er deres backlink profil osv. - Dette er (efter min overbevisning) den eneste rigtige måde at se konkurrencen på. Har de en meget diversificeret linkprofil med backlinks fra sider med høj autoritet, så er det nok ikke den niche eller de keywords du skal satse på - med mindre dit budget selvfølgelig overstiger deres ;-)
Et eksempel kunne være en branche som Kviklån. Hvis du ser top3 i de organiske resultater på kviklån, vil de garanteret have en bumstærk linkprofil med en masse gode links fra højautoritetssider - ellers vil de simpelthen ikke kunne ende med den placering. Ligeledes vil de have godt og værdiskabende content på deres side, og deres on-site bør spille max, kviklån og smslån er meget konkurrencepræget keywords.
Mit råd vil være at finde long-tail keywords og LSI keywords og begynde at arbejde på dem. Lav enormt værdiskabende content for læseren, og så vil dine rankings komme helt af sig selv (såfremt det basale on-site er på plads). SEO er meget mere omkring værdiskabelse end tekniske metrics og keyword density i mit hoved :-)
Pøj pøj med det!