Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aktionær kontrakt... Hvordan beregnes indre værdi

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 1. Jul 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 14:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har et spørgsmål til egen beregning af aktie værdi.

Jeg startede en virksomhed for 9 år siden, og ejer idag 35% aktier i en større afdeling af selskabet.

I min kontrakt står der beskrevet at beregning af aktieværdi er udfra følgende:

Aktie værdi beregnes med højeste indre værdi og alternativ markedsværdi.

Hvorledes beregner jeg værdien af de 35 % aktier, udfra ovenstående?

Egen kapitalen er pt. 12,9 mill., med en kontinuerlig vækst på min. 10% hvert år siden 2012.

Hertil kommer årets overskud på 6,1 mill. før skat.

Jeg håber der er nogle der kan hjælpe med den lidt kryptiske tekst i den indgåede kontrakt.

Med venlig hilsen

Aktionæren

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 18:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Beklager det lidt flabede svar, men med sådan en balance finder jeg det rimelig useriøst, at du forsørger at finde svar på dit spørgsmål her på siden.

Herunder er indre værdi en regnskabspraksis, som ikke kan være højere end det, den indre værdi er, hvorfor den revisor, selskabet i øvrigt er forpligtiget at anvende, kan svare dig meget hurtigt, da det er en del af den lovpligtige revidering.

Alene dine ejerandele udgør så stor en balancesum, at disse, såfremt de ejes gennem et holding, allerede har en revideret værdiansættelse i
holdingregnskabet. Denne sættes af revisoren til indre værdi. Det er ganske simpelt lovpligtig.

Så forhør hos egen revisor eller kig i eget regnskab. Der er i øvrigt meget stor forskel på indre værdi og markedsværdi. Så paragraffen er helt absurd skruet sammen. Ved et salg skal du da gå efter den højeste værdimodel. - markedsværdien.




Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Trusted Partner:
Denne sættes af revisoren til indre værdi. Det er ganske simpelt lovpligtig.

Hvor står det?Devil


Tilmeldt 1. Jul 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 08:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Trusted partner, det er helt i orden med det flabede svar :-)

Jeg er selv startet som iværksætter i sin tid, og har fundet mange brugbare informationer via Amino.

Derfor bruger jeg også dette forum i dag.

Baggrunden for spørgsmålet er at jeg har en ny ide til opstart af en virksomhed, men er afhængig af en vis str. opstarts kapital.

Jeg keder mig i den "gamle" virksomhed, og kan mærke at det er ved at være tid til nye udfordringer.

Desværre undersøgte jeg ikke kontrakt forholdet til bunds inden underskriften blev sat for 5 år siden, og er nu lidt bekymret for om

jeg er sat dårligt økonomisk, hvis jeg vælger at trække mig ud af virksomheden.

Jeg har ligesom alle andre kæmpet de første mange år, for at få tingene til at hænge sammen økonomisk, særligt i en krisetid, fastholdt troen på ideèn, og

fastholdt strategien, trods masser af modgang.

Med venlig hilsen

Aktionæren

Tilmeldt 1. Jul 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 08:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Vedr. forspørgelse hos revisoren, er dette lidt tricky, da dette går gennem vores Økonomi direktør, som også sidder med aktier i selskabet.

Med baggrund i flere koblinger i selskabet, ønsker jeg ikke at informere om mine evt. planer pt. til selskabet.

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Tvivler du selv kan udregne det. Det er i princip den pris aktionærene kan få ved slagtning af selskabet i en lukning - eller for selskaber med noteret kurs, kurs / eK

jeg mener denne http://www.skat.dk/skat.aspx?oid=1972248 dækker skats måde at beregne det og du ser den er relativt kompliceret

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 1. Jul 16
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 08:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, ja det kan jeg godt se, det kræver mere eller mindre at tage kontakt til en uvildig revisor, som kan få indblik i de seneste års regnskaber,

Det bekymre mig dog noget, at en værdi ansættelse på mine aktier, er beskrevet på denne måde i kontrakten, hvor der holdes 2 beregningsmåder op mod hinanden.

 

Det gør det noget mere kompliceret at beregne på forhånd, er desværre sikker på at de vil søge den billigste løsning for virksomheden, ved en evt. afregning.

Mange tak for besvarelsen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ser det som at det skal være det HØJESTE af indreværdi eller markedsværdi. Jeg tror jeg ville udgå fra, at det ikke kan være lavere end indre værdi hvis ikke aktien er offentlig. Det kan du tage med en advokat - men der står jo ordet-  højeste

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 11:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jeg ser det som at det skal være det HØJESTE af indreværdi eller markedsværdi. Jeg tror jeg ville udgå fra, at det ikke kan være lavere end indre værdi hvis ikke aktien er offentlig. Det kan du tage med en advokat - men der står jo ordet-  højeste

vh John H

Kan reel værdi ikke være lavere end indre værdi, medmindre aktien er offentlig?

Hvad med et aktiv der er værdisat til anskaffelse i regnskabet, men som reelt har en lavere værdi. Kan det ikke medføre at værdien bliver lavere end indre værdi?

Jeg vil medgive at markedsværdien i fleste tilfælde vil være højere end indre værdi, men der er ingen facit.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46435
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:28
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:

Kan reel værdi ikke være lavere end indre værdi, medmindre aktien er offentlig?

Hvad med et aktiv der er værdisat til anskaffelse i regnskabet, men som reelt har en lavere værdi. Kan det ikke medføre at værdien bliver lavere end indre værdi?

så burde aktivet vel også skrives ned i værdi i regnskabet - hvis det ikke har den værdi det står til, er regnskabet jo ikke retvisende - men jo du har da ret i der ikke er facit. Jeg tror dog normalt at man med reel værdi vil bruge det i noterede selskaber, hvor markedsværdien er kendt og dermed reel værdi (aktiekursen helt enkelt) og i unoterede, forudsat regnskabet er retvisende, ville jeg normalt gå ud fra Indre værdi, som så bare ikke er så lige til at få frem uden hjælp formentlig.

Dårligt ord - reel værdi i kontrakten - men jeg ville have opfattet det som - markedsværdi - hvis den afstikker fra indre værdi

Om ikke andet - så vil der vel normalt blive udarbejdet et regnskab i så fald med reelle værdier hvis der er diskussion 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)