Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opsparet overskud VSO - bogføring

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 30. Jun 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg har en personlig ejet virksomhed oprettet i 2015 og har netop indgivet selvangivelse for 2015. Jeg har fået hjælp af revisor til at optimere min skattebetaling gennem VSO.

Jeg har et opsparet overskud i virksomheden på ca. 65000 og der er betalt virksomhedsskat heraf på ca. 15000.

Jeg er i tvivl om hvorledes jeg skal bogføre det opsparede overskud og virksomhedsskatten i Dinero. Og om jeg skal oprette en ekstra konto i banken, hvor det opsparede overskud skal indsættes. Indtil videre er overskuddet ført med over i 2016-regnskabet.

Jeg har forsøgt at spørge revisor, men fik aldrig et klart svar derfra.

Vh

Rasmus

Tilmeldt 4. Apr 14
Indlæg ialt: 103
Skrevet kl. 21:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Det er skattemæssige posteringer og vedrører ikke virksomheden som sådan.

Hvis det skal ind i en bogføring skal du have en "udvidet" kontoplan, der også dækker de private forhold.

Tilmeldt 30. Jun 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:55
Hvor mange stjerner giver du? :

OK - det var også noget i den retning, som jeg var stødt på i min søgning.

Skal jeg bare lade beløbet indgå i virksomhedens regnskab for 2016 så eller skulle jeg i virkeligheden have hævet hele årets resultat og startet med et 0 i egenkapital i jan 2016?

Tilmeldt 4. Apr 14
Indlæg ialt: 103
Skrevet kl. 22:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej. Kør med det regnskab du har.
Og lad være med at blande bananer og æbler...

Tilmeldt 30. Jun 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 22:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Noteret - tak !

Tilmeldt 19. May 09
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 15:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved godt, at dette er et gammelt indlæg, men jeg står med en helt tilsvarende problemstilling, så jeg fortsætter her. Mit spørgsmål er, at hvis banken skal stemme, så skal man vel have bogført hævningen til virksomhedskatten på en-eller-anden måde...skal man ikke?

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 17:16
Hvor mange stjerner giver du? :

“Virksomhedsskatten” i en personlig virksomhed er reelt en personlig skat, så det skal bare posteres på privat hævet.

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 19. May 09
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 10:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Så var jeg der igen...her et lille års tid efter. Jeg fik (heldigvis) at vide af min revisor, at man først skal indbetale årets virksomhedsskat efter nytår, da den ellers bliver betragtet som en hævning i indeværende år. Er der en, der kan forklare mig logikken i, at skattebetalingen først må ske efter nytår?

(jeg har stadig svært ved denne skelnen med at holde  det opsparede overskud og "viorksomhedsskatten"  rent privat og uden for firmaets bøger...og jeg tænkejr, det har noget med dette at gøre?)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Har ikke læst hele tråden - men når du bogfører virksomhedsskatten så er det en personlig hævning - Om du hæver penge til den i 2018 - er det en personlig hævning i 2018 - 
Mig bekendt er der ikke noget der siger du kan vente til 2019 med at betale skat af overskud i 2018 - men andre må rette mig om VSO er specielt her. 
Det kan lade sig gøre hvis man ikke forskudsregistrerer, men skat skal som udgangspunkt betales i det år indtjeningen ligger. 
Hvis du ikke har noget forskud så vil skatten komme som en ikke betalt skat for 2018 til betaling i 2019 og ja - så vil denne skat med det tillæg det må give, blive en personlig hævning i 2019

vent på andre

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Feb 18
Indlæg ialt: 373
Fra  Lillebælt Revision Statsaut. Revisionsanpartsselskab Skrevet kl. 12:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kan lave opsparing i virksomhedsordningen til 22% aconto skat af den del af virksomhedens overskud, som du ikke har hævet i året.

Hvis du betaler din skat (også B-skat) fra virksomhedens konto, er det en hævning. Det betyder også, at en indbetaling af restskat for året vil blive en hævning. Hvis du laver indbetalingen i dag, vil det derfor formindske muligheden for at opspare overskud i 2018 - forskellen mellem overskud og hævninger bliver mindre.

Det hævner sig dog i 2019, da det i stedet bliver en hævning i det indkomstår, og dermed gør det sværere at spare op der.

@John. Det kan jo tænkes, at der er forskudsregistreret med et overskud på tkr. 600, men at de sidste måneder er gået over forventning, og at overskuddet nu i stedet er på tkr. 900. Der betales jo ikke B-skat i december, så for at få det med i B-skatterne, skulle det være rettet senest i november måned. Nu er det så i stedet muligt, at lave det som frivillig indbetaling.

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)