Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Copyright på Star Wars/Disney-figurer, i form af lydsystem?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 9. Feb 13
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 20:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Håber at der sidder nogle koge mennesker herinde, der ved noget om emnet;

Jeg har været igang med et projekt, i form af et mobilt lydsystem, udformet som den populære R2D2 fra Star Wars. Som bekendt ejer Disney rettighederne til Star Wars, og dermed også R2D2.
Anlægget er lavet til Roskilde Festival, men har fået mange henvendelser fra folk der gerne vil leje det, til diverse arrangementer og fester.

Hertil kommer så mit spørgsmål...
Må man lave et lyd-system med direkte inspiration fra en Disney-figur, og så leje det ud? Hvad siger reglerne mht copyright omkring dette? 
Jeg er så småt ved at tegne et nyt system, også udformet som en Disney-figur, og det er sådan set til personlig brug, men jeg vil også meget gerne have mulighed for at leje det ud, hvis det skulle blive aktuelt.

Nogen der kan gøre mig lidt klogere på hvad man må, og ikke må her?

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 20:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må lave det til personligt brug, men du må hverken anvende det offentligt eller udleje det, så krænker du Disneys varemærke og ophavsret

Og det er vigtigt at påpege, at det anses for at anvende det offentligt, når du f.eks bruger det på Roskilde Festivalen, da der hermed ikke længere er tale om privatbrug!

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 9. Feb 13
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 21:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar. 

Er dog ærlig talt i tvivl om, hvorfor det skulle være et brud på copyright, at benytte det som privat-person, selv på en festival. Der er jo ikke noget kommercielt i det, når det bruges privat på camping-området.
Og eks på festivalen er der jo hele lejre der er tema-inspirerede, og det nægter jeg at tro på skulle være ulovligt!
Folk der dyrker rollespil osv, klæder sig jo også ud som diverse karakterer/figurer mm, og det skulle så også være et brud på copyright? 
Jeg tænker lidt at det må gå ind under kategorien "fanart"?

Hvor går grænsen mellem hvad der kan anses som brud på copyright når man snakker to vidt forskellige ting, funktionsmæssigt?
Det system jeg har været igang med har andre proprationer, lidt andet design, og er jo et musik-anlæg, hvilket den "rigtige" ikke er. 
Hvis man ikke benytter navnet direkte, er det vel blot et "inspireret" projekt, fra den givne karakter?
Nå man ser på hvor meget smartphones eks ligner hinanden, skal der da være en lighed på noget nær 100%, før der er tale om et brud?

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 22:08
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

FashionSeller er inde på det rigtige.

Det er ikke ulovligt at lave det til privat brug. Men lige så snart du gør det offentligt, så bryder du copyright / ophavsret.
Og du kan være 100% sikker på at samtlige af Disneys figurer også er designbeskyttet og i en del tilfælde også registrerede varemærker.

Vi arbejder selv med Disney i nogle forskellige sammenhænge og tro mig - de har om nogen styr på deres materielle og immaterielle rettigheder!

For at høre under Fanart skal det tælle som et værk / kunst i en eller anden form. Og ikke desto mindre har der tidligere være retssager med bl.a. danske kunstnere som har brugt kendte figurer. Tag f.eks. Ole Ahlbergs faktastiske malerier (bl.a. de erotiske malerier med TinTin...). Han har flere gange været igennem retssager pga. disse.

Men ikke desto mindre, hvis vi skal have det ned på et helt lavt plan: Det er ikke lovligt og ja, du bryder ophavsretten ved at lave sådan en figur.
MEN, jeg tror ikke (men ved ikke en skid om det i bund og grund) at der er nogen som helst som vil gøre noget ud cirkus ud af det, hvis du vælger at lave et lydsystem som ligner en af figurerne. Det er der så mange andre der gør; stiller op med sæbekassebiler der ligner rumskibene og er klædt ud som figurerne, bygger deres egne versioner af fungerende R2D2'er m.m.
Der var du vil få problemer er, hvis du benytter lejligheden til at tage imod nogle ordre på at lave nogle lydsystemer magen til.
Så går der business i den og så krydser du ihvertfald den juridiske grænse.

/Jesper


Tilmeldt 9. Feb 13
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 22:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper:
Tak for det fyldestgørende svar. Rart at høre det fra én, der er lidt inde i netop Disney, for jeg er bestemt ikke i tvivl om, at de har helt styr på deres ting.

Jeg er dog også lidt ovre i, at det i mine øjne ER et værk/kunst, og dermed kan betegnes som fanart. 
For at at lave et lydsystem udformet som en karakter, er da kunst?! Dertil skal siges at der er tilføjet en masse ekstra ting til det, bl.a røgmaskine, LED-scannere, stroboscop, video-projector, ipad mm. Så det er i mine øjne et "værk", og en hyldest til netop denne karakter.

Der er ikke noget business i det for mig, da det kun er lavet for at have et state-of-the-art-Roskilde-anlæg, men HVIS det kunne lade sig gøre, ville det jo være rart at det kunne lejes ud.

Disney er blevet kontaktet over flere omgange, men har ikke engang så meget som givet et autosvar. 

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 07:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg tror heller ikke at du vil få problemer, netop fordi det kunne falde ind under Fanart og lignende - og du bruger det privat.

Men til gengæld kan du få problemer lige så snart du rammer det med at leje det ud - så er du igen over i erhverv.

Disney har faktisk en side der helt specifikt er omkring ansøgning om at bruge noget af deres materiale. Og der kan man også ansøge direkte på siden.
Men som de også selv skriver, så er der lang svar tid (jeg vil også gætte på at de får et par hundrede mere eller mindre seriøse/useriøse henvendelser omkring dette hver eneste dag).

http://disneystudiolicensing.com/who-do-i-contact-regarding-licensing-of-disney-intellectual-property-for-use-in-stage-productions-themed-parties-or-on-hand-made-products-etc/

/Jesper

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 10:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Aze:

Er dog ærlig talt i tvivl om, hvorfor det skulle være et brud på copyright, at benytte det som privat-person, selv på en festival. Der er jo ikke noget kommercielt i det, når det bruges privat på camping-området.
Og eks på festivalen er der jo hele lejre der er tema-inspirerede, og det nægter jeg at tro på skulle være ulovligt!
Folk der dyrker rollespil osv, klæder sig jo også ud som diverse karakterer/figurer mm, og det skulle så også være et brud på copyright? 
Jeg tænker lidt at det må gå ind under kategorien "fanart"?

Privatbrug = privatbrug, og det tages meget bogstaveligt rent juridisk. Det vil f.eks være en krænkelse, at vise det offentligt på en festival, da det ikke længere er privatbrug, dvs dig der kun benytter den, med derimod andre.
Det er ligeledes en krænkelse, hvis der f.eks bliver taget billeder af den, og postet på nettet eller sociale medier, da det ikke længere er privatbrug, men nu er et værk, som er sat offentligt i cirkulation. Der foreligger adskillige domme, som bakker op omkring dette.

Om Disney så vælger at tage action, det er en anden sag, men du spurgte ind til lovgivningen, og det svar har du fået af undertegnede og Jesper :)

Hvad angår rollespil, så ved jeg at mange dragter og udstyr er lavet på licensaftaler, så det er svært at sige noget 100% generelt. Men der er sikkert flere, som krænker diverse firmaers rettigheder. Men her kræver det, at der er ophavsret, varemærke eller designbeskyttelse af den enkelte figur, og det tvivler jeg stærkt på, at der f.eks er på alle figurene fra f.eks Ringenes Herre.

Aze:

Hvor går grænsen mellem hvad der kan anses som brud på copyright når man snakker to vidt forskellige ting, funktionsmæssigt? 
Det system jeg har været igang med har andre proprationer, lidt andet design, og er jo et musik-anlæg, hvilket den "rigtige" ikke er. 
Hvis man ikke benytter navnet direkte, er det vel blot et "inspireret" projekt, fra den givne karakter?
Nå man ser på hvor meget smartphones eks ligner hinanden, skal der da være en lighed på noget nær 100%, før der er tale om et brud?

Du kan ikke sætte det sådan op, da det ikke er funktionerne, der er copyright/varemærke/design beskyttet, men derimod figuren. 

Hvis karakteren ligner til forveksling R2D2, kan du godt forberede dig på, at der vil være tale om en varemærkekrænkelse og krænkelse af ophavsret/designrettigheder.

Aze:

Nå man ser på hvor meget smartphones eks ligner hinanden, skal der da være en lighed på noget nær 100%, før der er tale om et brud?

Sådan kan du ikke sætte det op. Jeans ligner også hinanden, tshirts det samme og biler igen det samme. Det er produkter, hvor du ikke kan beskytte produktet, men derimod kun nogle funktioner, teknologier, designs, varemærker mm.

Du vil kopiere en filmfigur, den er skabt, hvorved den er beskyttet af ophavsretsloven og designrettighederne, samtidig er der taget varemærke på navnet og karakteren, hvorved den ligeledes er beskyttet af denne lovgivning.

Jeg vil gætte gå, at bare din figur ligner R2D2 60-70%, så vil det kunne kaldes en krænkelse af en af ovenstående love, da den dermed let vil kunne forveksles med originalen.

Bemærk alle ovenstående svar er svar ud fra det juridiske synspunkt, om Disney eller andre vælger at tage action, det er en helt anden sag...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Fra Tranum
Tilmeldt 8. Dec 13
Indlæg ialt: 80
Skrevet kl. 16:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aze

Støtter de øvrige.

Hiver du anlægget med på Roskilde, som må anses som et sted med offentlig adgang, er det ikke længer privat brug.

Og, jeg tror hverken Disney eller en retslig instans ville være enige i at det er et kunstnerisk værk, selv om det kan lave røyk.

Udleje, eller at lave sådanne anlæg for andre, baseret på beskyttede figurer, er ulovlig. Så enkelt er det.

Mvh Øyvind

Tilmeldt 9. Feb 13
Indlæg ialt: 124
Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for jeres gode svar...

Jeg er bestemt blevet lidt klogere på det, og kan godt se at mere eller mindre "alt" desværre er ulovligt, hvis man ser på det helt sort/hvidt juridisk.

Det er lavet som en hyldest til Star Wars, så det er selvfølgelig en skam, hvis det kun må bruges privat, da det i den grad spreder glæde hos folk.

For at gøre en lang historie kort, har min lillebrors Roskilde lejr i flere år, kaldt deres lydsystem for R2D2, selv da det bare var en blå kasse (Roskilde stil).
Jeg er snedker/plast/lyd/elektronik-mand, så han spurgte om jeg mente at man kunne lave en "rigtig" udgave, og jeg var straks solgt på projektet...Så mange hundrede arbejdstimer efter, var "The DiscoDroid" klar, og blev kørt afsted til festivalen. 
Dette har så skabt enormt meget interesse fra folk, og flere har spurgt om det kunne lejes. Så pludselig skulle der tages stilling til, hvad der skulle ske med det, og om det ville være muligt at leje ud som fest-system fremover?!
Jeg er ikke personligt Star Wars fan, men har mange andre interessante Disney-figurer i tankerne, som kunne være interessante at lave som lyd-anlæg. Men modsat R2D2, ville jeg lave det som decideret udlejnings-system, og her skal jeg selvfølgelig været helt 100% sikker på reglerne omkring det.

Jeg må bare vente på at Disney svarer, for jeg har fået blod på tanden mht tema-systemer, og ville finde det super interessant at gøre mig mere i den slags.

Men ang reglerne, hvad må min bror (ejeren) af systemet nu?
Det må vel gerne benyttes til havefester o.l.? 
Og hvad med en grill-aften i gården? 
Brug på "privat vej", er det stadigvæk offentligt?

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 17:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Aze:

Jeg er bestemt blevet lidt klogere på det, og kan godt se at mere eller mindre "alt" desværre er ulovligt, hvis man ser på det helt sort/hvidt juridisk.

Ja og heldigvis er reglerne sådan, ellers ville alle kunne nasse på andres arbejde, varemærke mm. Lucas Art har skabt R2D2, og derfor har de alle rettighederne til den figur (fordi den også er registreret varemærke).

Aze:

Men ang reglerne, hvad må min bror (ejeren) af systemet nu? 
Det må vel gerne benyttes til havefester o.l.? 
Og hvad med en grill-aften i gården? 
Brug på "privat vej", er det stadigvæk offentligt?

Disney gør næppe et problem ud af, at den anvendes til private havefester eller for den sags skyld gadefester

Men begynder du at udleje eller lavet andet kommercielt, kan du få nogle seriøse økonomiske tæsk, hvis Disney starter en sag...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)