Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal jeg bare finde mig "et rigtigt arbejde"?

Side 2 ud af 4 (34 indlæg)
Fra Randers
Tilmeldt 8. Jan 07
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 12:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Rikke

Her får du lige nogle svar på dine spørgsmål, som JEG ser det.

1. Den første fejl, jeg ser dine gør, er at du kalder dine illustrationer for tegninger! For når lægmand høre ord tegning, tænker de på deres børns små Picasso tegninger på deres køleskab. det hedder en illustration og ikke en tegning.

2. Du bliver nok nødt til at gå op i nogle større papirer formater, tror folk bliver skuffet over prisen når de se at det er et A4 papir de skal betale for. (I deres hoveder A4 = Printer papirer/børnetegninger ). gå op i A3, eller andre stor formater.

3. Du skal for guds skyld ikke gå ned i pris, det vil skade dig selv, (som det nu har gjordet). og andre kunster/illustrator. Også derfor du lider, for der er andre før dig, der har arbejdet næsten gratis for deres arbejde. og det rammer nu dig.

4. Du bliver nødt til at ligge dine illustrationer ud over alt på nettet, på den måde vil du tiltrække de kunder der gerne vil give, dét det koster for dit arbejde. og prøve at tilmelde dig nogle forums for kunster, koncept artist, mm. og hvis dit arbejde, og derved skabe et netværk.

Det var det.

Mvh

Martin

Fra Herlev
Tilmeldt 25. Jun 12
Indlæg ialt: 478
Fra  Rikke MY og dimseriet Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kasper - 1000 tak for dit svar :D

Er også helt sikker på at jeg er på rette vej! - For første gang i hele mit liv, giver det mening! :)

Jeg har været "erklæret tegner" i lidt over et år. Og siden da, har jeg opbygget mig en tilfredsstillende følger skare (lige rundet 2400 - det er da meget godt, på 1 år, right?) på Facebook. https://www.facebook.com/dimseriet/
Mine følgere er aktive, delende og likende - også uden annoncering, som jeg alligevel ofte "leger med". Har investeret knap 5000 kr i annoncering på FB, i det sidste år. Og det har uden tvivl, været min hovedkilde til at komme "derud". :)

Jeg er hurtigere nu, end jeg var i begyndelsen - det er klart ;) Og jeg skal nok blive endnu hurtigere endnu... Men... Lige nu er jeg den tid om det, som jeg er. Jeg ville ikke sænke prisen, selv om jeg bliver hurtigere - så ville min timeløn blot stige til mere end 100 i timen (før alt) - og det er da helt sikkert dér, jeg gerne vil hen :) Men jeg skal først have folk til, overhoved at købt, til nuværende pris :)

Ja, jeg tænker lige nøjagtigt på, at der måske findes en personlig sælger derude, som har adgang til "det privilegerede netværk" - dem, som også sælger for gallerier måske, som kan se noget i mig, der er værd at sælge af - og helst mine tegninger :P

Målgruppe... Hmmm.... Synes den er svær. Facebook siger kvinder imellem 18 og 34... Men jeg får/fik henvendelser fra maaange forskellige. Så har haft svært ved at definere min målgruppe, må jeg indrømme.
Der er lidt rod mht. målgruppen - og prisen :/ For det lader til, at portrættegning af børn er meget populært... men typisk fra enlige mødre, som ingen penge har :/ - Igen derfor jeg gerne vil ind i en helt særlig "kreds" - af mødre, med råd til originalkunst. - Jeg HAR prøvet at målrette en Facebook annonce til Nordsjælland (hehe) - Det er så langt min målgruppekreativitet rækker :D Det gav ikke meget. Men ved også godt, at det ikke var nok.

HVIS jeg solgte 20 tegninger om måneden - så ville jeg bestemt ikke klage - jeg ville nok heller ikke kunne følge med :D Men lad os så bare sige 10 tegninger om måneden - så ville jeg tjene 20.000 (før alt) og det ville være en helt udmærket løn, for mig.... Men det gør jeg bare ikke :) Er dog utroligt glad for din regnemodel! Og den vil jeg bruge fremover - mange tak! :)

Bedste hilsener Rikke MY

Fra Herlev
Tilmeldt 25. Jun 12
Indlæg ialt: 478
Fra  Rikke MY og dimseriet Skrevet kl. 16:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Hans Jonas Hansen :)
Pintarest - TAK, den glemmer jeg ofte og den skal helt sikkert opdateres! - Nogle gange, bliver jeg bare en del forvirret over alle de sociale profiler. Og føler nok også tit at det er "dobbeltkonfetti" at slå de samme ting og 3-4 forskellige steder (men med antageligt, de samme brugere/følgere)... :)

Jeg laver allerede videoer. Ikke så meget på YT, men jeg laver en "proces video" af de fleste tegninger, som jeg laver. Et lille sammenklip, hvor tegningen kommer til live - som denne: og som den, på forsiden af min hjemmeside :) Dem fortsætter jeg selvfølgelig med.

- Er rigtig glad for, at du forstår mig! - Tak :)

Fra Herlev
Tilmeldt 25. Jun 12
Indlæg ialt: 478
Fra  Rikke MY og dimseriet Skrevet kl. 16:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg skal nok lige nå at få svaret Jer allesammen! :D Er helt utroligt glad for, at I har givet Jer tiden, til alle jeres udførlige svar og gode råd :)

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 17:42
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg tænker lidt at der måske kunne være et marked for erhvervskunder, eks. tegninger af deres domiciler, deres produkter, logoer etc. til deres markedsføringsmaterialer. Det giver et anderledes touch end et foto.

Jeg købte sidste år et maleri, som blev malet specielt til os, og jeg mødte kunstneren på en kunstfestival. Hun udstillede sine malerier, og tog imod ordre på special malede malerier. Jeg tror vi var på hendes stand i en lille times tid, og kiggede på eksempler på hvad hun havde lavet, og snakkede med hende om mulighederne. Så vidt jeg lige kunne opspore, solgte hun for ca. 30.000 kr. på den time i ren bestillingsarbejde, og nok yderligere 5.000 kr. i kopier/print på kanvas. 

Måske det er vejen frem. Udstil nogle eksempler på hvad du kan, og hvad man får, på relevante messer og udstillinger. Du kan sikkert nemmere overbevise folk om at det er en god ide, hvis de kan få et indtryk af hvad de får. Jeg bider ihvertfald ikke rigtigt på når jeg ser reklamer for den slags ydelser online, jeg vil helst møde kunstneren. 

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 13. Jun 16
Indlæg ialt: 1133
Skrevet kl. 00:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Rikke MY .•''*♪♫•*¨✿.:

Hej Kasper - 1000 tak for dit svar :D

Er også helt sikker på at jeg er på rette vej! - For første gang i hele mit liv, giver det mening! :)

Jeg har været "erklæret tegner" i lidt over et år. Og siden da, har jeg opbygget mig en tilfredsstillende følger skare (lige rundet 2400 - det er da meget godt, på 1 år, right?) på Facebook. https://www.facebook.com/dimseriet/
Mine følgere er aktive, delende og likende - også uden annoncering, som jeg alligevel ofte "leger med". Har investeret knap 5000 kr i annoncering på FB, i det sidste år. Og det har uden tvivl, været min hovedkilde til at komme "derud". :)

Jeg er hurtigere nu, end jeg var i begyndelsen - det er klart ;) Og jeg skal nok blive endnu hurtigere endnu... Men... Lige nu er jeg den tid om det, som jeg er. Jeg ville ikke sænke prisen, selv om jeg bliver hurtigere - så ville min timeløn blot stige til mere end 100 i timen (før alt) - og det er da helt sikkert dér, jeg gerne vil hen :) Men jeg skal først have folk til, overhoved at købt, til nuværende pris :)

Ja, jeg tænker lige nøjagtigt på, at der måske findes en personlig sælger derude, som har adgang til "det privilegerede netværk" - dem, som også sælger for gallerier måske, som kan se noget i mig, der er værd at sælge af - og helst mine tegninger :P

Målgruppe... Hmmm.... Synes den er svær. Facebook siger kvinder imellem 18 og 34... Men jeg får/fik henvendelser fra maaange forskellige. Så har haft svært ved at definere min målgruppe, må jeg indrømme.
Der er lidt rod mht. målgruppen - og prisen :/ For det lader til, at portrættegning af børn er meget populært... men typisk fra enlige mødre, som ingen penge har :/ - Igen derfor jeg gerne vil ind i en helt særlig "kreds" - af mødre, med råd til originalkunst. - Jeg HAR prøvet at målrette en Facebook annonce til Nordsjælland (hehe) - Det er så langt min målgruppekreativitet rækker :D Det gav ikke meget. Men ved også godt, at det ikke var nok.

HVIS jeg solgte 20 tegninger om måneden - så ville jeg bestemt ikke klage - jeg ville nok heller ikke kunne følge med :D Men lad os så bare sige 10 tegninger om måneden - så ville jeg tjene 20.000 (før alt) og det ville være en helt udmærket løn, for mig.... Men det gør jeg bare ikke :) Er dog utroligt glad for din regnemodel! Og den vil jeg bruge fremover - mange tak! :)

Bedste hilsener Rikke MY

Hej igen Rikke

Jeg er glad for, at jeg kunne hjælpe.

Som du selv også nævner lidt, så behøver målgruppe jo ikke blot være alder. Det kan nemlig også - som du selv sige - være familie osv.

Og ja, super flot med din Facebook! En af de mest "rå" former for positiv omtale af sin virksomhed er nemlig det, der kaldes word-of-mouth - når folk snakker sammen. Så bliver det nemlig, som du selv siger, utrolig nemt at få folk til at dele ens opslag, selvom man hverken beder dem om det eller betaler sig til det.

Du ønskes al held og lykke i fremtiden. Super flotte tegninger.

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Hvis det er noget du vil leve af bliver du nødttil at se mere forretningsmæssigt på det.

Jeg er selv en meget kreativ person, men jeg har også drevet virksomheder i 22 år, så jeg kender problematikken og mekanismerne omkring det med at kunne få en fornuftigt forretning ud af det kreative.

Først og fremmest: Du kommer ikke til at kunne leve af udelukkende at lave bestillingsopgaver. Der er tre simple sammenhængende grunde til dette: Der er et begrænset antal timer i døgnet. Det er begrænset hvor hurtigt du kan tegne og stadig lægge et ordentligt stykke arbejde i det du laver. Det er begrænset hvor stort markedet er og hvor meget folk vil betale for det.

Du skriver selv at du var ved at gå ned på at lave de 10 ordre. Jamen det jo forretning. Hvis du vil tjene penge, så må du levere den vare kunderne bestiller og hvis du først begynder ikke at kunne levere til tiden, så hænger det ikke samme. - navnlig ikke når du på trods af dette ikke tjener penge nok til at leve af det.

Jeg tror ikke på at du i Danmark kan sælge dine tegninnger til en 5.000-8.000 kr. stykket, som du vil skulle op på, hvis du skal kunne tage ordre ind i et tempo du kan følge med til. 

Men tænk lidt ligesom f.eks. fotograferne. De laver portrætfotografier og andre bestillingsopgave - men mange tager også mainstream billeder og sælger i mange eksemplarer via f.eks. billedbaser og lignende.

Så hvorfor ikke lave en simpel webshop, hvor du har nogle rigtig flotte motiver som du sælger i plakat-form i forskellige størrrelser? Ja, det vil koste dig noget at få lavet plakaterne og også noget tid at lave et motiv. Men ikke desto mindre kan du så efterfølgende sælge motivet ikke bare en enkelt gang, men mange gange. Prisen er nok noget lavere, men hvis du kan sælge en plakat med en fortjeneste på 200 kr. - og du kan sælge den 30-50 gange inden for et år - så er det forretningsmæssigt set en bedre handel end at lave en enkelt tegning på 2.000 kr. Og du har lagt det samme arbejde i at lave motivet.

I min virksomhed MediaMouse trykker og printer vi en del plakater for fotografer, illustratorer mm., som netop har knækket den "nød" med at de kan tjene flere penge på den samme mængde arbejde, ved at lave motiver som kan sælges igen og igen og igen. Nogen af dem laver så også unikke opgaver, men dem tager de så også en langt højere pris for.

Så tænk eventuelt i den retning. For på den måde kan du løbende tjene penge og øge volumen uden at du skal lægge den tilsvarende mængde arbejde i det, hvilket er nødvendigt hvis du vil op i et indtjeningsniveau hvor du kan leve af det.

/Jesper

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Norbøll:
I min virksomhed MediaMouse trykker og printer vi en del plakater for fotografer, illustratorer mm., som netop har knækket den "nød" med at de kan tjene flere penge på den samme mængde arbejde, ved at lave motiver som kan sælges igen og igen og igen. Nogen af dem laver så også unikke opgaver, men dem tager de så også en langt højere pris for.

Jesper, laver I disse print med blæk i kunstnerkvalitet, så de holder lige så længe som et malet/tegnet billede, som er lavet i ordentlige materialer?
Jeg kender en tysk kunstner i Spanien, som får printet sine akvareller efter et princip, som arbejder med langt flere farver end de traditionelle fire, og som anvender blæk og papir i samme kvalitet som kunstnermaterialerne. Han sælger originalerne til "den rigtige pris" og print til "en god pris". 

Rikke MY, hvis du producerer på den måde, som jeg beskriver i spørgsmålet til Jesper, kan du afsætte en del ved at bosætte dig i et turistområde i sommermånederne og åbne et galleri. Det kræver så, at du har investeret en del, så du har et godt udvalg af tegninger at vise frem. Men her vil du også have mulighed for at komme i kontakt med de få kunder, som vil betale den rigtige pris for en rigtig opgave.

Du kan ikke konkurrere med tegnere på nettet på verdensplan. Der er rigtig mange tegnere, som er rigtig dygtige, i lande hvor leveomkostningerne er langt lavere. Derfor er konkurrencen - selv på rigtig høj kvalitet - helt uopnåelig for dig.

Læs Carstens indlæg igen - han har knækket din nød.

VH Hans

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 14994
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Norbøll:

Hvis det er noget du vil leve af bliver du nødttil at se mere forretningsmæssigt på det.

Jeg er selv en meget kreativ person, men jeg har også drevet virksomheder i 22 år, så jeg kender problematikken og mekanismerne omkring det med at kunne få en fornuftigt forretning ud af det kreative.

Først og fremmest: Du kommer ikke til at kunne leve af udelukkende at lave bestillingsopgaver. Der er tre simple sammenhængende grunde til dette: Der er et begrænset antal timer i døgnet. Det er begrænset hvor hurtigt du kan tegne og stadig lægge et ordentligt stykke arbejde i det du laver. Det er begrænset hvor stort markedet er og hvor meget folk vil betale for det.

Du skriver selv at du var ved at gå ned på at lave de 10 ordre. Jamen det jo forretning. Hvis du vil tjene penge, så må du levere den vare kunderne bestiller og hvis du først begynder ikke at kunne levere til tiden, så hænger det ikke samme. - navnlig ikke når du på trods af dette ikke tjener penge nok til at leve af det.

Jeg tror ikke på at du i Danmark kan sælge dine tegninnger til en 5.000-8.000 kr. stykket, som du vil skulle op på, hvis du skal kunne tage ordre ind i et tempo du kan følge med til. 

Men tænk lidt ligesom f.eks. fotograferne. De laver portrætfotografier og andre bestillingsopgave - men mange tager også mainstream billeder og sælger i mange eksemplarer via f.eks. billedbaser og lignende.

Så hvorfor ikke lave en simpel webshop, hvor du har nogle rigtig flotte motiver som du sælger i plakat-form i forskellige størrrelser? Ja, det vil koste dig noget at få lavet plakaterne og også noget tid at lave et motiv. Men ikke desto mindre kan du så efterfølgende sælge motivet ikke bare en enkelt gang, men mange gange. Prisen er nok noget lavere, men hvis du kan sælge en plakat med en fortjeneste på 200 kr. - og du kan sælge den 30-50 gange inden for et år - så er det forretningsmæssigt set en bedre handel end at lave en enkelt tegning på 2.000 kr. Og du har lagt det samme arbejde i at lave motivet.

I min virksomhed MediaMouse trykker og printer vi en del plakater for fotografer, illustratorer mm., som netop har knækket den "nød" med at de kan tjene flere penge på den samme mængde arbejde, ved at lave motiver som kan sælges igen og igen og igen. Nogen af dem laver så også unikke opgaver, men dem tager de så også en langt højere pris for.

Så tænk eventuelt i den retning. For på den måde kan du løbende tjene penge og øge volumen uden at du skal lægge den tilsvarende mængde arbejde i det, hvilket er nødvendigt hvis du vil op i et indtjeningsniveau hvor du kan leve af det.

Og i den forlængelse kunne du samtidig sælge brugsretten til fotos af dine værker, således personer der f.eks mangler et motiv af Justin Bieber til en hjemmeside, nyhedsmedie eller lignende, kunne købe det af dig, f.eks via en af stockphototjenesterne...

Og laver du samtidig videoer til Youtube, kan du faktisk tjene 3-4 forskellige steder på et værk, fremfor kun at tegne på bestilling...

Billige designer Solbriller hos Customfit.eu

Tom Ford Solbriller -- Lacoste -- Carrera - Oakley - Chloe mm. Alt er på lager! Leveringstid 1-3 dage til DK.

Naturprodukter fra Cosmos Co. Argan olie - Kaktus olie - Grønt ler mm.

Link til Amino ekspertbloggen, hvor jeg skriver om lidt af hvert...

Tilmeldt 27. Sep 10
Indlæg ialt: 395
Skrevet kl. 15:53
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Rikke
Indenfor alle fag og håndværk er der en tid hvor man bare ikke tjener kassen.
Man er nyopstartet og skal først finde kunder eller man starter som lærling.
Jeg tror du skal vælge at se de første mange tegninger som lære og opstarttid, altså tiden hvor du lærer at beherske og opnår rutine i håndværket, hvor du også gerne skulle opnå at forbedre tiden pr. Opgave.
samtidig med at du får opbygget en kunde/faggruppe.
Det er de færreste der starter op og har penge i kassen fra dag et.
Jeg er overbevist om at du nok skal få succes, har lagt mærke til dig siden Remoulade Rikke, og har den største respekt for at du nægter at give op.

Side 2 ud af 4 (34 indlæg)