Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forening eller enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra kbh
Tilmeldt 2. Jan 10
Indlæg ialt: 320
Fra  God Krop aps Skrevet kl. 17:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har brug for råd og sparring!

Jeg er ved at bygge Rene Kyster (læs mere om det længere nede) op helt fra bunden. 
Jeg havde egentligt tænkt mig at drive det som selvstændig virksomhed, da jeg står alene med det. Det er tiltænkt som nonprofit, der bare skal kunne oppebære udgifterne til at drive det inkl løn.
Men er i tvivl om det så må kaldes forening, og om det bliver utroværdigt hvis det er enkelmandsejet.

Jeg aner intet om krav til foreninger og hvad det rigtige er at gøre i den her situation. Så al viden omkring regler og økonomi er brugbart. Jeg har selvfølgeligt ledt på nettet og spurgt både bank og revisor, men får oftest forskellige svar. Kan du hjælpe?

Jeg tænker der skal være mulighed for billigt medlemskab, donation og/eller eventuelt samarbejde med kommuner eller andre organisationer.

Rene Kyster er baseret på lokalfrivillighed, skal organisere lokale strandrensninger, skabe mere opmærksomhed på havmiljø og natur og fokus bliver på det affald der ses på strande.

Hvad tænker du?

Skal det nødvendigvis være en forening og i så fald skal det være erhvervsdrivende eller ikke erhvervsdrivende. Er der andre muligheder?
Er det ok det er enkeltmandsvirksomhed? Hvad taler imod og for?

Alle inputs er velkomne.  Skulle du have lyst til at støtte facebooksiden med dit like, vil der være mere vægt i længden. Tak.

Vh Rasmus

Ps. Jeg er travl erhvervsdrivende ved siden af, så det her er foreløbig ren frivillighed og egen betaling fra min side.

https://www.facebook.com/renekyster Hjemmesiden er ved at blive opbygget.

Rene Kyster handler om vores hav og natur. 
Målet er at få skabt større bevidsthed omkring vores natur og havmiljø.  Det er ikke tænkt som en politikpartisk bevægelse.

Strandrensninger skal organiseres lokalt, og kan vi få alle med på at passe på vores natur ved ikke at smide affald i naturen, er vi nået meget langt.

Hvis alle tager det affald de finder på stranden med sig, vil vi ikke alene opleve smukkere strande, men det vil også være godt for både dyreliv og miljø.

Du kan handle på eget initiativ, eller være med til at organisere eller deltage i lokale strandrensninger.

Alle er velkomne og dit bidrag vil blive værdsat!
Brug gruppen https://www.facebook.com/groups/renekyster/ til at fortælle om lokale strandrensninger.

Vi ses derude. 
Vh Rasmus

Tilmeldt 24. Feb 16
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 18:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg synes det vil være forkert at starte en enkeltmandsvirksomhed til formålet, da en non-profit organisation vil kræve åbenhed omkring regnskab m.m.

Hvis du kan finde et reelt produkt at sælge, er der mulighed for at starte som socialøkonomisk virksomhed, som vil åbne nogle døre over for kommuner, fonde m.m.

Jeg har en bekendt som er certificeret fiskeguide, tidligere spejder og uddannet socialrådgiver. Han har tidligere talt om at starte en socialøkonomisk virksomhed, som afholder kurser og sociale aktiviteter på kysten. Måske du kan finde en ligende indfaldsvinkel, som kan give grobund for en virksomhed frem for en forening.

Men som et medlemsbaseret projekt, vil det være langt bedre at starte en forening. Men en forening skal have en bestyrelse, som er på valg, så du er ikke sikret din høvdingestatus og du skal ikke forvente at kunne få løn din indsats.

Det vil være oplagt at samarbejde med de mange lystfiskerforeninger og grundejerforeninger, hvor nogle i forvejen har ligende projekter.

---

Fakta: om få år vil plastik fylde mere end fisk i verdenshavene.

http://www.dr.dk/ligetil/i-2050-vil-plastik-fylde-mere-end-fisk-i-verdenshavene 

Mvh. Karsten Sønderup

Fra kbh
Tilmeldt 2. Jan 10
Indlæg ialt: 320
Fra  God Krop aps Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar.  Du rammer mange af de tanker jeg har gjort mig. 

Helt ærligt, så har jeg ikke lyst til at lægge en masse tid og penge i et godt projekt som jeg reelt kan miste, og som jeg allerede nu har investeret mere tid og energi i end jeg egentligt kan undvære.  Men det kan jo godt være det er den vej det skal gå på et tidspunkt.  Det vigtigste er trods alt formålet og ikke mig.

Socialøkonomisk er måske relevant. Det skal jeg have fundet mere om.

Jeg har haft følgende tanker.
Salg af "Rene Kyster" affaldssække og opsamlertænger som en slags strandrenserkit.

En form for walk and talk ydelse til kommuner, hvor deres borgere på forskellig overførselsindkomster kan komme ud og få en motivational talk imens der bliver gjort noget godt for kommunens strande.

Reel strandrensning af kommuners strande til gavn for turisterhverv med mere.

Åbenhed om regnskab har jeg intet imod!

Og tak for linket.  jeg har allerede samlet mange artikler. Det er jo skræmmende hvad der flyder rundt derude.

Vh Rasmus 


Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Der er ingen tvivl.

Du har brug for at stifte en forening.

Før du kan gøre det, er du nødt til at samle en flok af ligesindede - ellers når du heller aldrig målet om rene kyster.

Men måske skulle du overveje, om din aktivitet kan ligge fornuftigt i en allerede eksisterende forening - DN, f.eks.? Så slipper du for al administrationen og kan i stedet koncentrere dig om det vigtige arbejde.

Når du har samlet dig en lille flok, som er klar til at gøre en solid indsats, vil jeg gerne hjælpe jer med at organisere foreningen og lave vedtægter osv. Og hvis formålet til den tid fortsat er, som du beskriver det her, gør jeg det helt gratis - fordi jeg synes det er vigtigt.

Venlig hilsen

Hans

Fra kbh
Tilmeldt 2. Jan 10
Indlæg ialt: 320
Fra  God Krop aps Skrevet kl. 18:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak Hans. Et par spørgsmål.

Hvorfor har jeg brug for at stifte en forening?

Hvordan tænker du det ville foregå rent praktisk hvis aktiviteten fx ligger i DN?

Hvad mener du med at samle en lille flok der vil gøre en solid indsats?  Tænker du på bestyrelsesmedlemmer?

Tak for svarene.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 19:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Rasmus Ramskov:
Hvorfor har jeg brug for at stifte en forening?

Fordi du har et idelistisk formål og ikke et økonomisk. I en forening med et miljømæssigt formål kommer du formentlig helt uden om skatteproblematik - ud over, at lønnede medarbejdere selvfølgelig skal betale skat af deres løn.

Rasmus Ramskov:
Hvordan tænker du det ville foregå rent praktisk hvis aktiviteten fx ligger i DN?

Jeg tænker, at du melder dig ind i f.eks. DN (jeg ved ikke, om de har plads til græsrodsaktiviteter - ellers kunne du måske finde en anden forening, hvis formål kan rumme din aktivtet og gå i dialog med dem om medlemskab og igangsættelse af aktiviteten. Når du er meldt ind, skal du selvfølgelig tilpasse din aktivitet til den foreningskultur, som du bliver en del af, og så ellers stille dig i spidsen for dit initiativ. Din aktivitet skulle så køre som et projekt i foreningsregi.

Rasmus Ramskov:
Hvad mener du med at samle en lille flok der vil gøre en solid indsats?  Tænker du på bestyrelsesmedlemmer?

Ja - i første omgang får du brug for en bestyrelse, som kan validere og videreformulere din vision, og som derefter kan arbejde på at hverve medlemmer.

Du har selv mange ideer. Nogle af dem vil vise sig at holde - andre ikke. I fællesskab har I større chance for at udvikle de rigtige ideer og sortere de forkerte fra, før der er spildt for megen tid på dem.

VH Hans

Fra kbh
Tilmeldt 2. Jan 10
Indlæg ialt: 320
Fra  God Krop aps Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer:
Fordi du har et idelistisk formål og ikke et økonomisk.

Det har du ret i, men med alle de timer jeg ved det kommer til at koste mig, kan jeg sige med det samme at det er urealistisk for mig hvis der ikke er en form for løn. Jeg kører allerede på dampende som indehaver af aps med ansatte, men det her ville jeg bare ikke længere vente på at søsætte.

Hans Stokholm Kjer:
Fordi du har et idelistisk formål og ikke et økonomisk. I en forening med et miljømæssigt formål kommer du formentlig helt uden om skatteproblematik - ud over, at lønnede medarbejdere selvfølgelig skal betale skat af deres løn.

Jeg havde ikke tænkt på det med skatten.  Det er selvfølgeligt dybt åndsvagt hvis medlemskontingenter ryger til skat istedet for de miljømæssige formål de er tiltænkt.

Hans Stokholm Kjer:
ellers kunne du måske finde en anden forening, hvis formål kan rumme din aktivtet og gå i dialog med dem om medlemskab og igangsættelse af aktiviteten. Når du er meldt ind, skal du selvfølgelig tilpasse din aktivitet til den foreningskultur, som du bliver en del af, og så ellers stille dig i spidsen for dit initiativ. Din aktivitet skulle så køre som et projekt i foreningsregi.

Jeg forstår det stadig ikke helt.  Skulle jeg så "ansættes" af foreningen eller tænker du bare som frivilligt projekt under foreningen?

Vh Rasmus

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 20:14
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Rasmus Ramskov:
Jeg forstår det stadig ikke helt.  Skulle jeg så "ansættes" af foreningen eller tænker du bare som frivilligt projekt under foreningen?

Med de ting du uddyber det med her, foreslår jeg, at du udarbejder en projektbeskrivelse og herefter fundraiser til at køre projektet.

Du kan så enten arbejde for at stifte en forening, som kan være projektholder, eller du kan forsøge at afsætte projektet til en eksisterende forening.

I begge tilfælde skal du sikre dig, at de lover at ansætte dig som projektleder, når der er rejst midler nok til at køre projektet.

Hvis du tænker dig, at projektet skal overgå til almindelig drift på et tidspunkt, er det nok klogt at lave en forening specielt til dette formål. 

Det er også muligt for en forening - hvis det fremgår af vedtægterne - at give honorarer til bestyrelsesmedlemmer, så ad den vej kan der også blive lidt betaling for dit arbejde.

Vær opmærksom på, at jo flere penge en forening bruger på administration og løn, des vanskeligere har den ved at rejse penge til sit formål. Man har generelt ikke lyst til at betale til velgørende formål, hvis man ved, at pengene går til at holde konsulenter i live. Så den del skal være helt gennemsigtig, og der skal være en fornuftig balance i foreningens økonomi.

Venlig hilsen

Hans

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 20:57
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Fra kbh
Tilmeldt 2. Jan 10
Indlæg ialt: 320
Fra  God Krop aps Skrevet kl. 21:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Side 1 ud af 2 (12 indlæg)