Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af virksomhed giver hovedpine ;-)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Viborg
Tilmeldt 21. Feb 16
Indlæg ialt: 44
Fra  e-bike reseller Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg påtænker at købe en virksomhed (webshop), men er i tvivl om flere ting so jeg håber at blive klogere på nu.

1. Skal jeg overtage CVR nr. eller oprette et nyt? 

2. Hvis jeg køber webshoppen, varelager og evt. tilbehør, er det så noget jeg skal registrere på skat?

3. For at drive webshoppen skal jeg bruge pc, printer, telefon og diverse lager udstyr. Er det noget der kan trækkes fra på skat?

Der er flere spm. men jeg kan jo starte med disse 3 :-)

Venlig hilsen

Kim

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

1 hvis den er ejet af personlig virksomhed så kan du ikke købe det CVR men kun aktiver og aktivitet - Er det et selskab kan du købe CVR ved at købe anparterne

2 Nej sælger skal skal registrere sin lukning og salg - og du skal bare bogføre købet af varer - tilbehør osv korrekt - så det bliver en udgift som modregnes i dine indtægter som giver dit overskud til skat

3 ja men telefon udløser så skat af fri telefon med 2.700 kr som skattepligtig indkomst og hvis du driver den hjemmefra, så vil skat formode du anvender printer og PC privat også, hvorfor momsen skal deles i % til privat/firma efter sandsynliggørelse - eller ofte godkendt helt enkelt 50/50 moms

Overvej stærkt min e-bog (eller paper-back) selvstændig, som omfatter både alle former for personlig virksomhed + selskaberne IVS og ApS - stiftelsen, drift, skat, moms, vigtige huskelister og meget andet inspiration http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/selvstndig.html  den vil bringe dig langt videre

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

2 Nej sælger skal skal registrere sin lukning og salg - og du skal bare bogføre købet af varer - tilbehør osv korrekt - så det bliver en udgift som modregnes i dine indtægter som giver dit overskud til skat

Husk særskilt pligt til at meddele Skat, såfremt der sker momsfri virksomhedsoverdragelse!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper_nl:

Cookie - John Hannover:

2 Nej sælger skal skal registrere sin lukning og salg - og du skal bare bogføre købet af varer - tilbehør osv korrekt - så det bliver en udgift som modregnes i dine indtægter som giver dit overskud til skat

Husk særskilt pligt til at meddele Skat, såfremt der sker momsfri virksomhedsoverdragelse!

vigtigt punkt - så også køber skal meddele skat det i fald det er samlet aktivitet og aktiver og dermed momsfri overtagelse. Hvordan gør køber det rent praktisk?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Viborg
Tilmeldt 21. Feb 16
Indlæg ialt: 44
Fra  e-bike reseller Skrevet kl. 12:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Den er ejet personligt.

Jeg er ikke selv momsregistreret endnu, men det ser jeg som en nødvendighed at gøre inden køb.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 12:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Jesper_nl:

Cookie - John Hannover:

2 Nej sælger skal skal registrere sin lukning og salg - og du skal bare bogføre købet af varer - tilbehør osv korrekt - så det bliver en udgift som modregnes i dine indtægter som giver dit overskud til skat

Husk særskilt pligt til at meddele Skat, såfremt der sker momsfri virksomhedsoverdragelse!

vigtigt punkt - så også køber skal meddele skat det i fald det er samlet aktivitet og aktiver og dermed momsfri overtagelse. Hvordan gør køber det rent praktisk?

vh John Hannover

Der skal kun 1 meddelelse til, om det er fra køber eller sælger er i princippet irrelevant, da det er virksomheden i sig selv der har ansvaret. Men jeg tror køber i de fleste tilfælde foretager det, da det (min erfaring) sker at sælger "glemmer" dette.

Rent praktisk, er det bare at lave en PDF-kopi af overdragelsesaftalen og sende via Skat's kommunikationsmodul (så kan 8-dags fristen i øvrigt også nemt dokumenteres) med en bemærkning om der sker virk. overdragelse i henhold til ML § 8, stk. 1

Fra Viborg
Tilmeldt 21. Feb 16
Indlæg ialt: 44
Fra  e-bike reseller Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Så hvis jeg selv lige opsummerer om jeg har forstået det korrekt:

Jeg regisrerer selv webshoppen, dermed firmanavnet under et nyt cvr-nr.

Købet er ex. moms, hvor jeg først er momsregistreret.

Varelager og andre aktiver registreres til brug for skat.

Hvad med selve købesummen, skal den registreres til brug på skat?

/Kim

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:42
Hvor mange stjerner giver du? :

tak Jesper - og ja - købesummen må jo fremgå hvis det er overdragelsesdokumentet du bare sender ind - så er der jo ikke nogen tvivl og du er sikker på det er korrekt

som Jesper skrev:

Rent praktisk, er det bare at lave en PDF-kopi af overdragelsesaftalen og sende via Skat's kommunikationsmodul (så kan 8-dags fristen i øvrigt også nemt dokumenteres) med en bemærkning om der sker virk. overdragelse i henhold til ML § 8, stk. 1

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)