Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Studiemedarbejder som ansat eller freelance? Gode råd søges.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København S
Tilmeldt 23. Dec 07
Indlæg ialt: 1487
Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino'er

Jeg står i den situation, at vi indenfor meget kort tid skal have tilknyttet en IT kyndig, hvilket vi regner med bliver en studerende.

Vi er nu kommet i den situation, hvor vi står med valget om det skal være en ansat studiemedarbejder eller om det blot skal være en studerende som er freelancer for os, der er tale om 5-10 timer om ugen. Vi hælder nok mest til en stuerende som freelance konsulent, grunden til det er vi slipper uden om forsikring, feriepenge osv. som ellers skal betales. 

Hvad har i af gode råd og anbefalinger?

Med venlig hilsen
Lasse Lykke-Sørensen

Fra København S
Tilmeldt 23. Dec 07
Indlæg ialt: 1487
Skrevet kl. 00:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Slet ingen der har noget erfaring med dette? :)

Tilmeldt 5. Jun 16
Indlæg ialt: 56
Fra  Lighthouse Technology Skrevet kl. 09:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan du uddybe hvad "IT" dækker over? Der er stor forskel på hvem jeg ville hyre alt efter om det er at opdatere wordpress installationer, eller at implementere komplekse netværk

Der vil sandsynligvis gå viden tabt udenfor virksomheden uanset hvilken af de to løsninger du vælger. Økonomisk tror jeg dog der kan være stor forskel, igen det handler om typen af opgaverne. En (god) freelancer vil sjældent kunne findes til under 1,5x(ofte 2x) alm. timeløn for et specifikt stykke arbejde. Min oplevelse er at medarbejdere typisk koster mellem 1,25 - 1,5 * basislønnen. Til gengæld er det så dit problem hvis vedkommende er syg, har dårlig arbejdsmoral etc. hvor imod en freelancer kan sanktioneres jf. jeres kontrakt. Omvendt er en freelancer ikke din medarbejder men en leverandør, og du går glip af en potentiel fed medarbejder, som kan vise sig at styrke virksomheden senere. 

Hvis jeg var dig hentede jeg lidt tilbud ind fra freelancere, og så har du nogle konkrete tal du kan regne ud fra. Så er det nemt at stille det op imod en studentermedhjælper til 125 i timen(eller hvad nu er gældende for den type arbejde) + de omkostninger der løber på med arbejdsskadeforsikring(ca.1000 -1500), udgifter til laptop o.a. som skal bruges i forbindelse med arbejdet, og diverse som er svært at sige noget om uden at kende til opgavens natur. 

Håber det kan hjælpe dig lidt i den rigtige retning.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kommer meget an på, hvilke typer opgaver der skal løses.

Det er generelt lidt billigere at ansætte end at hyre freelancere. Så hvis du er sikker på at have opgaver nok til din nye medarbejder, er ansættelse en god idé.

Hvis du hyrer en freelancer ind på vilkår, som minder om en egentlig ansættelse, risikerer du, at komme til at hæfte for dennes skat, hvis vedkommende skulle lade være med at betale den. Det er en risiko, som du skal have med i dine overvejelser - de præcise regler finder du i en perlerække af tråde på Amino, og især John (Cookie) Hanover gør sig bemærket med gode, let forståelige forklaringer.

I Tekstspot er vi rigtig glade for både vores freelancere og vores fastansatte.

God vind.

Venlig hilsen

Hans

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

sandheden er at det faktisk ikke - skattemæssigt er frit valg på alle hylder. Der er helt enkelt forskel og det er selve ansættelsen der er afgørende. Er det selvstændig virksomhed i ordets egentlige forstand - for freelanceren - eller er det et alm job -. med flextid og få timer som så er lønmodtager. Du kan se kriterier her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

I virkeligheden er det som ikke så kompliceret - specielt ikke hvis I kører danløn f.eks. men også bare i skat.dk letløn, er det simpelt, og feriepenge kan I jo løse for en timelønnet, ved at indberette korrekt, og så bare have det med i total prisen - så den hed 115 kr uden feriepenge og 100 kr når I indberetter feriepenge, og det kan den studerende jo sagtens forstå, og se, at der faktisk indbetales til feriekonto - og arbejdsskadeforsikring er ikke voldsom dyr - for en ansat 5-10 timer

Vælger i freelance - er skaden næppe voldsom. I skal indberette til skat som bidragspligtig B indkomst hvis det er en CPR person - og I vil så kunne hænge på skatten hvis personen ikke betaler den, og skat ser det som lønmodtager arbejde - ligesom den ansatte faktisk KAN lave bøvl hvis I bliver uvenner, og hævde i ville snyde ham for feriepenge ved at bede ham fakturere som privatperson som freelancer.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)