Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til tidsbegrænset ansættelse: Funktionær, timelønnet eller konsulent?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Aarhus
Tilmeldt 17. Nov 10
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 14:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Jeg leder en startup, vi har modtaget en bevilling fra en fond på ca. 500.000 DKK. Midlerne er primært til lønninger og strækker sig over en 3 måneders periode. 

Vi skal i denne sammenhæng ansætte en programmør. Vi har personen og han er klar til at starte. Hvis vi har likviderne til det og ellers er tilfredse med personen efter de 3 måneder, vil vi nok forsøge at ansætte ham i længere tid. 

Anyways, sidder og er ved at lave ansættelseskontrakt (funktionær) og blev i tvivl om hvordan vi egentligt bør ansætte ham. Da det i første omgang kun er for 3måneder virker det lidt vildt med en funktionær kontrakt, men sådan er det måske bare? 

Har læst hvad jeg kunne finde om ansættelse på startvaekst.dk. 

Nogle gode råd?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Torben

Hvis din programmør skal arbejde i mere end 8 timer om ugen, så er han funktionær - og skal han arbejde i mere end 1 måned, så skal han have en ansættelseskontrakt.

I stedet for at betragte det som surt arbejde, kan du kigge på fordelene ved at lave en kontrakt. En af dem er, at eventuelle misforståelser kan ryddes af vejen inden din nye medarbejder starter. I får lavet en rigtig god forventningsafstemning - og der skulle helst ikke være noget, I kan komme "op og slås" om.

Det kræver naturligvis, at kontrakten giver udtryk for det I har aftalt. Helt ned i de små detaljer. Så det kan godt betale sig at bruge tid på at lave en god kontrakt.

En af de ting, der ofte glemmes, er at aftale evt. pligt til overarbejde samt honorering af dette overarbejde: Er et vist overarbejde medregnet i den faste løn, betales der et tillæg pr. overarbejdstime, hvis ja, så oplys kr. xxx, eller skal timerne opspares og afspadseres, hvor mange timer må opspares, osv.

God fornøjelse - og held og lykke med jeres projekt!!

Venlig hilsen Gitte

Fra Aarhus
Tilmeldt 17. Nov 10
Indlæg ialt: 27
Skrevet kl. 15:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Torben

Jeg har desværre kun haft tid til et hurtigt kig ned over den kontrakt, du har linket til. På enkelte punkter er den faktisk forældet. Det gælder bl.a. kunde- og konkurrenceklausulerne, som du ikke kan bruge i den form de har i kontrakten, og det gælder bestemmelsen om at ansættelsesforholdet skal ophøre, når medarbejderen fylder 70. Det er en ugyldig bestemmelse.

Da du ikke skal bruge de to bestemmelser nu, betyder det jo ikke så meget - men jeg ved ikke om der er andre steder du skal passe på. Har som sagt ikke haft tid til et grundigt tjek :)

vh Gitte

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)