Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Må jeg kontakte virksomheder pr mail?

Side 5 ud af 11 (104 indlæg)
Tilmeldt 15. May 16
Indlæg ialt: 19
Skrevet kl. 21:32 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

INRI:
TS indlæg handler udelukkende om hvorvidt han må sende en mail til en virksomhed for at foreslå et samarbejde, og det er det jeg svarer på. Hvis samarbejdet så viser sig at medføre ulovlig markedsføring, så får de et problem – til den tid
Du virker som en ung lommejurist der misser sagen for paragraffen

TS er Emailmarketing som navn - og samarbejdsaftale er meget luftigt og med stor risiko for at indeholde markedsføring - som du slet ikke vil (formentlig ikke kan finde ud af) at forholde dig til. 

Jeg tillader mig at hoppe af her. God vind som § rådgiver - men voks op og forstå, at sammenhæng er ret så vigtige. Vi er jo ikke uenige om loven

vh JohnHannover

Jeg svarer bare på det TS spørger om – må man ikke det her på Amino? Eller er det kun tilladt, som du gør, at ”svare” på alt muligt andet, som der ikke bliver spurgt om? Der er intet galt i at komme med supplerende oplysninger og vejledning, men jeg må indrømme det er nyt for mig at man slet ikke må svare på det folk rent faktisk spørger om.

Du har i øvrigt selv tidligt i tråden direkte vildledt både TS og alle andre, ved at give det indtryk at det generelt er ulovligt at sende et forslag om et samarbejde pr. email, fordi din hovedfokus har være på det evt. ulovlige aftale kunne medføre, og ikke på det TS spurgte om. Jeg tænker på dette indlæg:

” EmailMarketingDK:

Der er ikke tale om spam. Der er tale om at afsende én mail til én virksomhed, for at høre om de vil indgå et samarbejde, er reglerne de samme på det punkt?

ja helt samme - Spam er e-mail sendt kommercielt uden tilladelse - bare ET

vh john Hannover”

Desuden synes jeg det er meget lavt med din personlige angreb. Må man også godt det her på Amino? Hvis du ikke har noget seriøst at sige, hvorfor lader du så ikke bare være?

Fra Herning
Tilmeldt 30. Nov 14
Indlæg ialt: 153
Fra  Riis Media Skrevet kl. 21:57 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Når jeg læser debatten, er jeg faktisk oprigtigt i tvivl om jeg bryder loven, når jeg skriver en email til én person, hvor jeg fortæller lidt om hvordan jeg forestiller mig at vi kan drage nytte af hinanden ift. vores forretninger.

Jeg vil bestemt ikke mene jeg bryder loven, men ud fra denne diskussion ser det egentlig ud til at jeg gør?

Min viden følger det som INRI skriver, og jeg kan ikke se hvorfor jeg ikke må skrive emails til andre. Der er jo IKKE snakke om at jeg skriver: Hej X. Hvis du køber X af mig, så har vi et samarbejde. Den slags ville tydeligvis være ulovligt, og ikke være godt hvis man sendte til flere personer.

Laver systematisk leadgenerering med LeadMotoren - til B2B SaaS, konsulenter og IT virksomheder der vil skalere op.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:03 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

det er lidt en gråzone - men bare gør dig klart, at hvis du kan læse det som, at du søger at øge dit salg via nogen som helst markedsføring - så er det forbudt.

Fatter bare slet ikke, at man vil bruge masse udsendelse som Emails bruges til, uden at have kontakt inden - hvis det ER rent samarbejde. Det er da noget personligt - man starter i møder og telefon.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 22:47 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:

Friis91:
en gælder det samme for telefonopkald? Må man som virksomhed heller ikke her ringen til en butik som man tænker kunne være interesseret i at forhandle ens produkter, for evt. at aftale et fysisk møde?
Jo da - med mindre du kun har deres telefonnummer via CVR udtræk OG virksomheden er reklamebeskyttet i CVR (Robinson er kun for private) så må du både ringe og besøge personligt og sende alm post brev - alt det du vil

At e-mail er forbudt her, skyldes at det er så let at sende tusindvis af sted på en gang - men al den type personlig kontakt -. telefon - brev - besøg - er helt lovligt

vh John Hannover

Også SMS og automatiske opkaldssystemer er forbudt!

Fra Silkeborg
Tilmeldt 13. Nov 13
Indlæg ialt: 332
Fra  MOBILAKTIV.DK / CBD4EVER.DK Skrevet kl. 23:14 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Mathias
hvis det er tilfældet at man ønsker et samarbejde, synes jeg det er meget nærliggende at
ringe først, dernæst kan man jo aftale et møde enten fysisk eller via onlinewebinarer, skype etc.
derefter er det naturligt nok, at sende mails til/fra hinanden, såfremt der er grobund for et samarbejde fremadrettet.

Synes det ville give mest mening, medmindre hvilket jeg naturligvis ikke kan se, om du ønsker mange samarbejdspartnere,
selvfølgelig for at styrke både din og dine partner´s virksomheder, og for at lette "dit" arbejde retter du henvendelser med e-mails.

Hvad er din succesrate med at sende e-mail´s til potentielle samarbejdspartnere, som end ikke kender dig, eller for den sags skyld
dine services / produkter ? 

Min anbefaling er, gør nu bare det "benarbejde" der skal til, for at skaffe samarbejdspartnere, og tag imod evt. nej tak i telefonen.

Kan du ikke "sælge" dit potentielle samarbejdsmøde via telefonen, tror jeg du får det endnu sværere ved bare at sende e-mails,
og såfremt dine ydelser / services er hamrende gode, så skal du nok også finde de rette samarbejdspartnere ved at være vedholdende.

Håber du kan bruge svaret til noget fornuftigt.

Ps........... Såfremt du finder det svært at ringe, findes der et "hav" af telemarketing virksomheder, som lever af at løse sådanne opgaver.

Good luck.

Mvh. Per  

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 23:22 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Hans Stokholm Kjer:

INRI:
Det er virkelig meget simpelt. Det er ikke forbudt at sende et forslag om en aftale til anden virksomhed. Punktum.

Det er meget let at sige "Du tager fejl - jeg har ret".

Vil du ikke være venlig at komme med et realistisk eksempel, hvor en virksomhed kontakter en anden virksomhed pr. mail med henblik på at indgå en aftale, som IKKE på kort eller langt sigt handler om at afsætte noget. 

Selv hvis den lokale købmand skriver til den lokale bager om, hvorvidt de skal indgå en aftale om i fællesskab at købe nye trøjer til det lokale fodboldhold, vil det falde ind under beskrivelsen af ulovlige henviendelser i Spamvejledningen, som du tydeligvis ikke har læst - eller forstået.

Så hør her:

Det er virkelig meget simpelt: Det er sandsynligvis forbudt, hvis du uopfordret og elektronisk sender et forslag om at indgå en aftale til en anden virksomhed. Og det er under alle omstændigheder næsten altid dumt.

Hans

Der er helt klart flere forbudte ting og mht det opbrindelige spørgsmål vil enhver mail der indeholder noget om firmaet, logo, samarbejde mv være at betragte som spam. Omkring det med at sende email er der dog også mange ting der er lovlige. 

Jeg må gerne skrive til kollaga i branchen om vi eventuelt skal samarbejde om et salgsfremstød i Tyskland, om gode råd..., om underleverandørsamarbejder. Jeg havde en sag i sidste uge om samarbejde hvor en underleverandør anbefalede at jeg og en af hans andre kunder burde vurdere samarbejdsmuligheder. Jeg har behov for nogen til at bygge hvad jeg sælger og han har brug for at få solgt noget han kan bygge. Selvom vi brugte telefonen først, havde e-mail været lovligt fra mig til ham, men været mere et grænsetilfælde fra ham til mig.

Fra Horsens
Tilmeldt 12. Aug 12
Indlæg ialt: 123
Fra  DataWise Skrevet kl. 23:48 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Fatter bare slet ikke, at man vil bruge masse udsendelse som Emails bruges til, uden at have kontakt inden - hvis det ER rent samarbejde. Det er da noget personligt - man starter i møder og telefon.

vh John H

Total offtopic, men som virksomhedsejer, bliver jeg ringet op mange gange om dagen af folk som prøver at sælge mig noget. Der er da ikke noget mere ireterende og useriøst. Send mig da en mail i stedet, så kan jeg læse den om aftenen, når jeg ikke har travlt med at arbejde. Det vil jeg da foretrække. Om det så er ulovligt eller ej. 

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 01:17 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

BroncofanDK:
mht det opbrindelige spørgsmål vil enhver mail der indeholder noget om firmaet, logo, samarbejde mv være at betragte som spam.

Meget spændende antagelse. Smile 

Jeg må tilslutte mig med en vurdering, at trådstarter med én mail til én virksomhed formodentligt IKKE vil at være at betragte som 'spamudsender'. Herunder taler retspraksis imod. 

Flere sager har vist at forbrugerombudsmandens afgørelser ikke altid kan stå alene - men at hver sag bør vurderes individuelt. Herunder ud fra art og grovhed. 

Der fremgår af tråden ingen beskrivelser af kommunikationen? - herunder kan trådstarter lige så vel anmode om at afsætte modtagerens produkter(!?)

Jeg er ikke ekspert på dette område, men vil vurdere, at trådstarters henvendelse 'juridisk' ikke vil betragtes som spam. 

 

Tilmeldt 11. Jan 12
Indlæg ialt: 834
Skrevet kl. 06:53 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Nu må denne tråd da snart slutte.
Hvis I læser ts sidste par tråde før denne, er der ingen tvivl om at han ønsker at SÆLGE sin emailliste til større danske virksomheder.
Der er altså ingen tvivl om at forsøg på salg af denne liste vil være en overtrædelse af markedsføringsloven.

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1876
Skrevet kl. 11:50 | Låst
Hvor mange stjerner giver du? :

Trusted Partner:

BroncofanDK:
mht det opbrindelige spørgsmål vil enhver mail der indeholder noget om firmaet, logo, samarbejde mv være at betragte som spam.

Meget spændende antagelse. Smile 

Jeg må tilslutte mig med en vurdering, at trådstarter med én mail til én virksomhed formodentligt IKKE vil at være at betragte som 'spamudsender'. Herunder taler retspraksis imod. 

Flere sager har vist at forbrugerombudsmandens afgørelser ikke altid kan stå alene - men at hver sag bør vurderes individuelt. Herunder ud fra art og grovhed. 

Der fremgår af tråden ingen beskrivelser af kommunikationen? - herunder kan trådstarter lige så vel anmode om at afsætte modtagerens produkter(!?)

Jeg er ikke ekspert på dette område, men vil vurdere, at trådstarters henvendelse 'juridisk' ikke vil betragtes som spam. 

Da BRANDING er ubetinget ulovligt via uopfordrede emails ifølge forbrugerombudsmanden hvordan vil du så lige trylle denne.

Tror DU at Emailmarketing kan få nogen til at samarbejde med dem uden at beskrive (Brande) hvem de er og hvad de kan, og uden at initiere noget der er et resultat af markedsføring?

Undskyld men jeg tror ikke der findes sådanne muligheder for kontakt hvis trådstarteren vil sælge noget som helst, elller forbedre muligheden for at sælge. Dette er reguleret af MARKEDSFØRINGSLOVEN, så det er ret simpelt at svare at hvis det drejer sig om at købe produkter så er det en helt anden boldgade.

Nogen gange kan du finde en afmærkning hvorpå der står nymalet selvom malingen er tør, men det gør ikke at det er en super ide at røre ved den! Du må lovligt ringe men du må ikke bruge mail, fax, telex, sms, call back systemer.... 

 

Side 5 ud af 11 (104 indlæg)