TS indlæg handler udelukkende om hvorvidt han må sende en mail til en virksomhed for at foreslå et samarbejde, og det er det jeg svarer på. Hvis samarbejdet så viser sig at medføre ulovlig markedsføring, så får de et problem – til den tid. Men det er ikke det TS spørger om, og det er ikke det jeg forholder mig til. I forhold til Markedsføringslovens § 6, stk. 1 er der intet forbudt i at sende en mail til en virksomhed, for at foreslå et samarbejde. Og hvis du mener der er en anden lov der forbyder det, vil jeg opfordre dig til at henvise til den relevante paragraf. |
INRI:Hvad samarbejdet handler om er fuldstændigt ligegyldigt i forhold til Markedsføringslovens § 6, stk. 1. Det eneste der betyder noget er formålet med mail’en, som paragraffen kalder det ”med henblik på”, og formålet er at foreslå et samarbejde, ikke at sælge noget til modtageren af mail’en.
Det svarer ikke til, hvad Forbrugerombudsmanden skriver i sin Spamvejledning stk. 2.3:Henvendelser, der ikke nævner konkrete produkter eller tilbud, er imidlertid også omfattet af § 6, hvis de har til formål før eller siden at afsætte den erhvervsdrivendes produkter. Se fx U.2007.2905H, hvor en e-handelsbutik blev dømt for pr. e-mail at udsende invitationer til en computermesse, hvortil der var gratis adgang. Mailen indeholdt ikke oplysning om konkrete produkter eller om den erhvervsdrivendes virksomhed – bortset fra virksomhedens navn - men det var oplyst, hvilke producenter der udstillede. Højesteret begrundede sit resultat således: ”[Den erhvervsdrivende], der sælger edb-udstyr, var arrangør af computermessen, hvor en række virksomheder udstillede produkter, som i et vist om fang blev forhandlet af [den erhvervsdrivende]. I hvert fald under disse omstændigheder tiltræder Højesteret, at afsendelsen af e-mailen til de pågældende kunder skete med henblik på afsætning af varer mv.”. Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at også meddelelser, der har til formål at opbygge den erhvervsdrivendes omdømme (”branding”) er omfattet af forbuddet, da det sker med henblik på efterfølgende afsætning. Højesteret synes i dom af 12. april 2013 (Post Danmark-sagen) at være på linje hermed.Forbrugerombudsmanden er særdeles restriktiv i sin tolkning af §6, og det kan være temmelig svært at sandsynliggøre, at et forslag om samarbejde IKKE på langt sigt er tiltænkt at føre til afsætning, da det jo ellers ikke giver mening for en virksomhed at etablere et samarbejde - altså med mindre, man vil købe ét eller andet.Hele Spamvejledningen findes her: http://www.forbrugerombudsmanden.dk/~/media/Forbrugerombudsmanden/fo/3%20Forbrugerombudsmandens%20spamvejledning%202014%20med%20indholdsfortegnelse%203.pdfVH Hans