Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kræver virksomhedslukning et sidste årsregnskab?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ca. 06-2015 haft startet en virksomhed med webudvikling og hosting, sidste år tjente jeg ca. 60% af hvad revisoren skulle have for at lave mit årsregnskab.

I år går det endnu værre, og jeg har undervejs måtte sande, at jeg bare ikke er "cut out to be" iværksætter.

Det har jeg egentlig vidst siden 9. klasse, men jeg har ikke kunne finde et job, og jeg kan ikke leve (mentalt) uden at arbejde med web, så derfor måtte jeg jo bare prøve, sådan lidt desperat.

Min situation lige nu er at jeg helt entydigt har besluttet at jeg er nødt til at afvikle min virksomhed (IVS), men jeg er kommet i tvivl om hvad der sker hvis jeg ikke kan lave et årsregnskab i forbindelse med afslutningen:

1: Jeg har ikke råd til det, det er hele problematikken, lige nu afbetaler jeg stadig regningen fra sidste år.

2: Jeg tænker det bliver ret svært, at få en revisor til at hjælpe med et afsluttende regnskab, til en virksomhed der netop lukker pga. manglende evne til at betale, for samme.

Hvad gør jeg ?.

Egentlig vil jeg gøre stort set hvad som helst for at min revisor når at få sine penge inden jeg lukker, men hvis jeg dermed blot står i samme situation og en anden ikke for sine penge for det afsluttende regnskab, så er der jo ingen grund til overhovedet at prøve.

Er der nogen veje uden om det afsluttende regnskab ? eller betalingen for det ?,

Hvis en kurator kommer på (konkurs) står denne så for afsluttende regnskab.

Kan det være muligt at 1: betale min revisor,, hvis jeg overhovedet kan.

2: begære mig selv konkurs og slippe for at en eller anden ikke for penge for det afsluttende regnskab.

ps. det er IKKE en mulighed for mig selv at lave dette.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Du kunne læne dig op af en tvangslukning som kan ske ved, at man ikke afleverer regnskab ellers fratræder som direktør. Inden da kan ejere/ledelse så sagtens have få bod - op til 3000 for manglende regnskab

Ved tvangslukning, så sender erhvervsstyrelsen det til skifteretten og hele processen kan tage et halvt til et helt år. Du kan læse mere om det under tvangslukningspunktet i vedhæftede

Du vil blive indkaldt til forklaring i skifteretten (kan også nogen gange ske telefonisk) og skal tale ærligt omkring gæld og andet, da du ellers personlig kan få risikoen.

Et alternativ var lukning ved erklæring som kræver regnskab og for dig revisorhjælp, og er det udelukket, ja så er tvangsopløsning vejen formentlig.

Det vil så fremgå af din person for fremtid, at du har haft et tvangslukket selskab som stifter/ejer, men det vil du ikke være alene om. 

Vær opmærksom på evt personlig kaution i bank

læs http://johnhannover.blogspot.dk/2015/11/lukke-selskab.html

nok med mest fokus på punktet om tvangslukning - og NEJ du skal ikke selv erklære dig konkurs -- det koster sikkerhedsstillelse og giver ingen fordele her

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

En personlig bod på 3.000 og at det noteres på min person ville jeg også godt kunne leve med, jeg skal i fremtiden være i en ansættelses rolle er helt sikkert.

Som du skriver det, så lyder det som om, det ville være en god løsning, og hvis det foregår ved at jeg blot ikke indsender et regnskab, så lyder det også som om jeg ville kunne nå at betale min revisor, og afskaffe alt udgift i virksomheden og så bare lave 0 indberetningen på moms indtil jeg skal/skulle sende næste regnskab.

Hvis jeg kan nå til, at jeg står som eneste kreditor, tænker du så at jeg kan "slippe nemt", dvs. med en bod alá det du nævner og thats it.

Jeg vil absolut helst ikke gøre noget der kan være sidestillet med ulovligheder eller ses som spekulation, da jeg reelt blot har dummet mig ved at tro jeg kunne tjene på det.

Tilmeldt 24. Feb 16
Indlæg ialt: 316
Skrevet kl. 18:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du har mulighed for at betale al gæld i selskabet, kan du lukke ned med en betalingserklæring.

Se: https://www.legaldesk.dk/dokumenter-erhverv/selskabsret/nedlukning-af-selskab 

---

Hvis selskabet ikke er solvent, kan du fremprovokere en tvangsopløsning ved at udtræde som direktør, da et selskab uden ledelse ikke lever op til selskabsloven.

Dette er ofte den billigste løsning, men det vil i fremtiden fremgå af cvr-registeret og du skal forvente at skulle møde i skifteretten.

http://www.domstol.dk/saadangoerdu/erhverv/tvangsoplosning/Pages/default.aspx 

Mvh. Karsten Sønderup

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ja også selv med evt gæld til revisor vil du ende med bod for manglende regnskab ved at vente, og den er max 3000

du kan også framelde direktør NU og fremskynde - Du kan så ikke tjene ind til f.eks. revisor men du kan jo se om ikke du kan lave en aftale med ham , ud fra fremtidsudsigten

Jeg forstår helt dine tanker, og ønsket om at optræde ordentligt, også når der skal lukkes. Det er også det eneste rigtige, men hvis man har prøvet alt man kunne, så er det jo ikke en forbrydelse, at indse det ikke går

De som handler med et selskab, inkl en revisor, har det som en kalkuleret risiko desværre

vh John Hannover 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene :-) også til Karsten,

Jeg har nu betydeligt mere is i maven, end da jeg for lidt siden, kom til at tænke at det jo alt var for ingenting, hvis jeg alligevel var lovligt forpligtet til, at lave det næste regnskab også. (det er jeg jo så, men jeg mener indenfor strafferetsligt).

Jeg har skrevet en mail til min revisor, om situationen, og vil forsøge at lave en aftale der er mest optimal for begge parter, og så vil jeg holde fokus på nuet hvad virksomheden angår, da stress helt sikkert ikke hjælper til at få lidt ekstra i kassen, heldigvis er det primært på konsulent basis jeg har arbejdet, så der er ikke tale om de store forpligtelser, der skal afvikles.

Tak for i alt beskedenhed, at rede min aften og nattesøvn :-)

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)