Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gode råd og vejledning om forretningsplaner

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 23. Feb 16
Indlæg ialt: 52
Fra  KN Estate And Business Holding ApS Skrevet kl. 16:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvor stort skal et projekt være før en forretningsplan kan betale sig, eller ville få den store effekt?

Og hvor i ligger de vigtigste detaljer i opsætning af en forretningsplan, for at opbygge en større og stærke forretning?

Vil gerne høre jeres mening :)

M.v.h.

Kenneth

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 13. Jun 16
Indlæg ialt: 1133
Skrevet kl. 16:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kenneth,

Tak for snakken.

En forretningsplan er en god ide, eftersom det giver en idé omkring, hvad der skal ske, og hvor virksomheden skal bevæge sig hen; hypotetisk. Jeg tror i grunden ikke, at der findes nogle rammer, som afgør, hvor stor en virksomheds potentiale skal være; hvorefter man kan vurdere, om en forretningsplan kan "svare sig". Det er naturligvis klart, at hvis man ønsker at sætte en bod op ved vejen, som kræver 1 times arbejde ugentligt, så skal man nok ikke ud og lægge en masse tid og kræfter i at udvikle og nørde med en forretningsplan.

Det, som jeg mener er vigtigt ved en forretningsplan, er, at man får dannet sig et billede af, hvor man ønsker virksomheden skal være i dag, i morgen og om et par år. Man følger sjældent en forretningsplan slavisk, eftersom forholdene i virksomheden, markedet, hos kunderne osv. kan ændre sig meget.

Du skal være velkommen til at skrive. :-)
Med venlig hilsen.

Fra Odense
Tilmeldt 14. Oct 05
Indlæg ialt: 198
Fra  ISDA Bogføring & Økonomiservice Skrevet kl. 17:29
Hvor mange stjerner giver du? :

"Hvor stort skal et projekt være før en forretningsplan kan betale sig, eller ville få den store effekt?"

Det er op til dig selv. Hvis ikke det giver mening at lave en forretningsplan, så lader du bare være. Alternativt kan du lave en "mini"-forretningsplan. Der ligger nogle skabeloner rundt omkring på nettet.

Det vigtigste for en forretningsplan, er efter min mening den tankevirksomhed du får sat i gang. Hvordan får jeg gjort X? Hvad er planen med Y? Hvad har jeg tænkt mig at gøre med? Det her er et potentielt problem, hvordan løser jeg det? osv.

Når du så efterhånden har fået skrevet lidt ned omkring økonomi, markedsføring, salg, dine konkurrenter/markedet osv., kan du efterfølgende bruge den som en slags guideline/styringsværktøj. Du skal selvfølgelig ikke bare følge den blindt, men hele tiden tage bestik af situationen.

Det er måske nok i virkeligheden nemmere at svare dig mere fyldestgørende, hvis du kan komme med lidt mere omkring dig selv, dit produkt og din branche.

Jeg er selv lige startet som bogholder og for mig gav det ikke så meget mening, at lave en stor forkromet forretningsplan. Jeg har dog fået skrevet lidt ned, i sådan en "mini"-forretningsplan, med hvordan jeg vil gribe de mest væsentlige ting for mig, an.

Vh Mark

Kvalitets Rygstrækker, Nakkestrækker & Massage Roller | Nordic Spine

Fra Silkeborg
Tilmeldt 3. Aug 15
Indlæg ialt: 91
Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ikke en grænse for hvornår det er en god idé, at lave en forretningsplan. Føler du dig mest tryg ved en forretningsplan, skal du selvfølgelig lave en, men hvis du føler at det er spild af din tid, kan det godt være ligemeget med en plan. Forvent dog at banker gerne vil se lidt om din idé på papirform, hvis du skal bruge en bankkonto :-)

En fyldestgørende forretningsplan kan indeholde mange ting, og afhænger af det du vil lave i din virksomhed. Segmentering (hvem er dine kunder) er noget jeg ville fokusere meget på, uanset typen. Når du kender dine kunder, har du også nemmere ved at finde ud af hvordan du skal markedsføre dig selv, hvilket gør at du slipper for at betale for markedsføring, som alligevel ikke skaffer dig kunder eller rammer din målgruppe. Evt. slå SMUK-modellen op, hvis du har svært ved at finde din målgruppe. Her kan du også lave en undersøgelse ved din mulige målgruppe for at finde ud af om der overhovedet er et marked.

Der er mange ting, som du skal være opmærksom på med din målgruppe: størrelse, vækst i målgruppen, trends i målgruppen, nøglekunder (den bedste kunde) og mulige fremtidige markeder.

Derefter ville jeg måske fokusere lidt på salgskanaler - hvor er det muligt at sælge dit produkt? Facebook, hjemmeside eller noget helt tredje? En markedsføringsplan er også god at have, da vi ikke kan forvente at kunderne kommer automatisk :-)

Den næste detalje jeg ville fokusere på i min forretningsplan er økonomien. Jeg ville udarbejde et resultatbudget som det første for at se, om virksomheden vil kunne løbe rundt økonomisk. Forvent underskud de første 3 år, som udgangspunkt. Et andet budget jeg ville lave ville være et etableringsbudget, hvor du slår fast hvad det er du skal bruge, for at få din virksomhed op og køre. 

For at være sikker på, at du har penge nok til at betale regninger ville jeg også fokusere på et likviditetsbudget, for det ville dælme være ærgerligt at mange penge til at betale leverandørerne. :-)

Der er også en række andre punkter, som jeg mere eller mindre ville komme ind på. For nogle er disse punkter vigtige og for andre er de meh:

*Roadmap (Hvordan skal jeg lancere mit koncept - først med enkelte produkter, og så ligeså stille udbygge varelager)

*Milestones

*Partnere og vigtige ressourcer 

*SWOT-analyse

Husk på, at en plan kun er en plan. Det vigtige er at du tager valget og rent faktisk sætter det hele i gang. Din plan vil heller ikke komme til at holde 100%. 

www.dinformue.dk

Fra Fredericia
Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 564
Fra  Watchfelt.dk - Moderne ure for den stilbevidste. Skrevet kl. 21:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Til Kenneths rigtig gode råd vil jeg give ham ret, for når du skriver en forretningsplan så sker der også det positive, at man ser mulighederne i sin forretning.

Jeg startede med at ville skrive nogle sider, efter 2 uger fyldte min plan 24 sider og jeg havde pludselig en kæmpe viden omkring hvordan min forretning skulle se ud, hvilke behov den dækkede og hvordan jeg skulle markedsføre den.
Jeg fik pludseligt en helt masse ny viden som jeg slet ikke havde forestillet mig, da jeg gik igang.

Watchfelt.dk forhandler moderne ure fra bla. Daniel Wellington, MVMT, Casio & Triwa.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:09
Hvor mange stjerner giver du? :

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)