Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Provision som indlejer - fradrag?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 3. Nov 12
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 10:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære kloge hoveder på amino :)

Jeg er fysioterapeut og har en enkeltmandsvirksomhed. På min nuværende arbejdsplads betaler jeg et fast beløb i husleje - hvilket jeg kan trække fra, da det er en udgift i min virksomhed.

På min forrige arbejdsplads betalte jeg som indlejer ikke et fast beløb, men en provision (40 %) til klinikken. Dette dækkede husleje, leje af ydernummer, brug af faciliteter mm. På min selvangivelse har jeg opgivet min løn minus de 40%. Er dette en fejl? Da de 40% også dækker husleje, burde man vel kunne trække noget af det fra?

På forhånd tak!

Fra Rødovre
Tilmeldt 24. May 16
Indlæg ialt: 67
Fra  Starsø Bogføring ApS Skrevet kl. 10:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du har bogført i et system, så vil talene give dig svarene, da din løn minus husleje og andre udgifter, bogføres på forskellige konti. Så hvis du har sat husleje ind som en udgift hver måned, samt de andre procenter der giver de 40% så komme det rigtige resultat frem. 

Jeg tror ikke som sådan at du "bare" kan trække 40% fra da der er forskellige satser og moms alt efter hvad de 40% helt præcist dækker.

Står der noget på dine lønninger hver måned såsom hvor stor en sats der består af hvad? Eller har I bare haft en aftale om at de trækker 40% uden yderligere forklaring og så udbetaler resten? Et nemmere spørgsmål er nok: Hvad kan du dokumentere for af de 40% hvis Skat skulle spørge? :)

Tilmeldt 3. Nov 12
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 10:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Britt - Tak for hurtigt svar.

Som fysioterapeuter bruger vi en standartkontrakt (https://fysio.dk/radgivning-regler/arbejdsvilkar/kontrakter/samarbejdsaftaler/), hvori der ikke er noget udspecificeret. Altså er huslejen og leje af ydernummer inkluderet i de 40% og det er svært at sige hvor tungt de to poster vejer hver især.

Jeg tænker dog, at huslejen jo må veje noget? Burde man ikke kunne trække en del af de 40% fra, hvis huslejen er en del af procenten? Jeg kan dog godt se at man skal kunne dokumentere overfor SKAT, hvilket er et problem.

Fra Hadsten
Tilmeldt 16. Nov 11
Indlæg ialt: 30
Skrevet kl. 18:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa
Fandt du nogensinde ud af hvad du skulle gøre med udgiften til din indleje??
Jeg står i samme situation og SKAT mener at fordi jeg ik blir beskattet af beløbet kan jeg ikke trække noget fra. Jeg har dog både kontrakt og afregning til arbejdsgiver som viser at jeg har udgiften..

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Bodil Refslund:

Hejsa
Fandt du nogensinde ud af hvad du skulle gøre med udgiften til din indleje??
Jeg står i samme situation og SKAT mener at fordi jeg ik blir beskattet af beløbet kan jeg ikke trække noget fra. Jeg har dog både kontrakt og afregning til arbejdsgiver som viser at jeg har udgiften..

når du beskattes af indtægt feks 900 kr i stedet for 1000 kr som jo er din indtægt så HAR du trukket den fra. du kan ikke trække den fra to gange

Hvis du i stedet var selvstændig - så ville du have indtægt 1000 - udgift 100 = 900 kr du skulle beskattes af og det er lige det du bliver
jeg er ret sikker på skat ser dig som mere selvstændig end noget andet her - omsætning 1000 og aflevere 10% = enten angive det fulde 1000 kr som indtægt og så fradraget for de 10% = 100 kr - eller angive indtægt/løn til 900

Der vil næppe være forståelse for at at du er lønnet med 900 og så skal betale 100 kr til din arbejdsgiver - det er de 1000 i indtægt minus de 100 = de 900 som du beskattes af, hvorfor din udgift er fradrag i forhold til indtjening 1000.

vh 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)