Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Avance VS dækningsgrad

Side 3 ud af 4 (31 indlæg)
Tilmeldt 14. Jun 16
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 15:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu ved jeg ikke hvorfor det blev så sammenblandet og forvirret altsammen og måske ligger folk noget forskelligt i begreberne men mig bekendt er

Avance: forskellen mellem købspris og salgspris

Dækningsbidrag: salgsprisen fratrukket direkteomkostninger.

Det lyder som noget nært beslægtet men direkteomkostninger er udover købsprisen også fx omkostning til at hjemtage denne vare og emballagen til varen.

Med andre ord så vil dækningsbidraget være mere retvisende for hvor mange penge du reelt får ud af at sælge en varer. Fx kan en pose kaffe koste 100 kr og du sælger kaffen til 150 kr og så vil avancen være 50 kr men dælningsbidraget vil tage højde for at det også koster noget at hjemtage denne kaffe så der løber måske 5 kr på levering pr pose og måske skal du pakke kaffen i dit eget label eller emballage så der ryger måske 5 kr mere på så det er sådan at du sælger for 150 men fratrækker 100 for køb plus 5 kr for levering plus 5 kr for emballage og dermed er dækningsbidraget 40 kr. Det er de penge du har til at betale husleje og elektricitet og lønninger og så selvfølgelig andre ting. Du kan nok se at hvis der er høje omkostninger ved at hente en vare hjem så vil dækningsbidraget være lav selvom du egentlig kan have købt varen billigt og solgt den med en stor avance.


En sidste deltaje som gør det hele forvirret er at undertiden kalder man dækningsbidraget for bruttoavancen. I sådan tilfælde er det en og samme ting. Men ellers er forskellen som beskrevet ovenfor. Eller det er sådan jeg har lært det med forbehold for at jeg er blevet undervist forkert.

Vh

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu ved jeg hvorfor vi blander tingene sammen...

Der bliver spurgt til avance og dækningsgrad - dækningsgrad er ikke det samme som dækningsbidrag.

Vi prøver at relatere til et ønsket dækningsbidrag på 65% oveni udgiften, men trådstarter og andre er ude i at ville have at dækningsbidraget til at udgøre 65% af totalprisen (før moms?)

Når trådstarter spørger sådan så er avancen på ca. 80% af 50 kr. - 17 kr. = 23 kr. = 135%

skal dækningsgraden udgøre 65% af den samlede pris så: (17/3,5)x10 = 48,57 x 0,65 = 31,57.

Men så skal trådstarter op på en pris på 48,57 x 1,25 = ca. 60 kr. og en avance på knap 200%

Det ender jo nok med at jeg må give AprilStormPhoto ret i at det ikke giver mening at opstille sine priser på den måde, jeg tror at trådstarter misbruger ordene. Men man kan jo ikke gøre det sådan op! jeg tænker det er mere sandsynligt at trådstarter har fået af vide der er et dækningsgrad på 65% af omsætningen og selv skal finde prisen. Men de 65% jeg tror du er blevet lovet i dækningsgrad er jo for den samlede forretning når året er gået. Du tager selvfølgelig de priser du anser for passende og som dine kunder vil betale. Jeg ville umiddelbart sige at prisen på kaffe er 20kr evt 25 med fløde og sukker, men din sandwich til 60 kr. virker for dyr til 60. Dvs. så bliver dit dækningsbidrag på kaffe højere end 65% mens dit dækningsbidrag på en sandwich bliver lavere. Men du skal så håbe på at sælge flere kopper kaffe end du sælger sandwich, derved øges dit samlede dækningsbidrag i %. Hvis du sælger 20 kopper kaffe til 25 kr hver gang du sælger en eller to sandwich til 50kr så vil du stadig ligge på en dækningsgrad på ca. 65% af omsætningen som du ønsker.

Og så fik jeg vidst inddirekte svaret på hvor JEG tror forskellen ligger...

Jeg undskylder min lidt spydige bemærkning!!

Tilmeldt 14. Jun 16
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 16:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu er det ikke for at gøre tingene værre men er vi ikke enig om at dækningsbidrag er hvor meget der er tilbage af din omsætning når de variable/direkte omkostninger er trukket fra? Det er så et beløb du får i kroner? Hvor dækningsgraden så er at fastslå hvor meget dette beløb (i procent) udgør af omsætningen til at dække de fast omkostninger med? Essen i forskellen på avance og dækningsgrad er vil også som jeg så har beskrevet tidligere at avancen ser snævert på forholdet mellem købs og salgspris (og den kunne man da også regne ud som en "grad" ved at dividere den med omsætningen.) Mens dækningsgraden eller bidraget ser på salgsprisen i forhold købspris plus hjemtagelses omkostninger og andre direkte relateret omkostninger. Det er vel kernen at man for at få et mere retvisende billede af hvad man egentlig har til at betale sin husleje og løb og etc anvender dækningsbidraget eller dækningsgraden til at måle snarere end avancen da den højere og ikke har taget højde for andre udgifter direkte relateret til ens omsætning.

Vh

Tilmeldt 9. Jan 11
Indlæg ialt: 236
Fra  DinPlakat.dk Skrevet kl. 02:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Så vil jeg også mene min Formel er den rigtige at bruge..😉 Da han har et dækningsbidrag på 65% ved at bruge Formlen:

100/35 = 2,857

Gang indkøbsposen med det så har du en dækning på 65 %

Og læg så momsen oveni bagefter så har du en udgangspris, på hvad varen skal koste i butikken/cafeen

Fra Nexø
Tilmeldt 28. May 16
Indlæg ialt: 10
Fra  Guldbønnen Skrevet kl. 08:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg må indrømme at I har tabt mig 😌
Jeg er ikke stærk i tal eller formler, men jeg er god til at lave kaffe og mine kunder er glade 😀

Mit udgangs punkt - eller det jeg forsøgte at spørge om - er, hvordan kan jeg se om jeg tjener nok på mine varer. Hvilket begreb og udregning vil gøre det nemt for mig?

Da jeg startede kaffebaren lavede jeg en masse udregninger ang hvor meget ting ville koste mig at lave. Derud over skal jeg jo betale strøm, vand, husleje, lønninger etc.
Så - hvis jeg bruger 17kr i reelle vare udgifter og sælger sandwichen til 50kr - er der 33kr i avance. Den avance skal jeg så bruge til at betale alle mine andre udgifter. Ik? Men hvor er min fortjeneste? Altså det jeg virkelig tjener - til virksomheden og dermed mig selv.
Så fik jeg af vide, at jeg skulle sørge for at have 65% i dækningsgraden. Dækningsgraden er dækningsbidraget i procent.
Altså hvis jeg igen sælger en sandwich til 50kr og har brugt 17kr i vare, men der skal også være til andre udgifter - de udgifter forstiller vi os koster 3kr pr sandwich - så koster sandwichen nu 20kr i udgifter for mig. Dækningsbidraget er nu 50-20=30kr og dækningsgraden er (30*100)/50 = 60%.
Er jeg helt forkert på den?

Men udfra hvilken formel eller udregning kan jeg se om jeg tjener penge på en varer?
Jeg ved, at 60kr er for meget for en sandwich i mit område og kaffen kan ikke koste mere end 30kr.

Men hvordan udregner jeg en reel salgsbare pris? Hver gang. Og hvor jeg tjener penge.

Eksempel - vi laver vores egen iskaffe. Vores egen opskrift. Den koster 8,75kr (inc. moms) at lave i råvarer. Jeg sælger den for 30kr.
Men nu overvejer vi at sælge basen ( altså det der er vores opskrift), så folk kan købe det og selv blande iskaffen hjemme.
Basen koster 6kr (5,74 men lad os bare runde op). Vi har indkøbt glas til at sælge basen i. Glasset koster 8kr. I glasset er der plads til 4,5 dl base som er nok til 4 iskaffe. Kunderne skal så selv blande med isterninger og mælk.

Hvordan regner jeg ud hvad jeg skal tage for base og glas?
Jeg har tænkt 90 eller 95kr. Min pris er ikke udregnet, men udtænkt udfra hvad jeg mener det kan sælges for. Kunderne kan jo købe 4 iskaffe hos mig for 120kr.

Tilmeldt 9. Jan 11
Indlæg ialt: 236
Fra  DinPlakat.dk Skrevet kl. 11:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mai-Britt

Når du skriver indkøbspriser er de så ex moms og hvad med din salgs pris er den inklusiv moms?? 

Her er det jeg ville tage for dine vare hvis det var i min butik, og jeg ville have en dækning på 65% pr. produkt..

Sandwich hvis din indkøbspris er ex moms:

Køb og produktion: 17,00 kr.

Salgspris ex moms: 48,56 kr.

Udsalgspris inklusiv moms: 60,70 kr.

Avance/dækningsbidrag : 31,56 kr.

Dækningsgrad: (Avance/Dækningsbidrag x 100) / Salgspris = Dækningsgrad) = 64.58 %

Sandwich hvis din indkøbspris er inklusiv moms: (Du sagde 17 kr. i indkøb, hvis dette er indkøbspris inklusiv moms, har jeg trukket momsen ud, det du ikke kan bruge momsen til noget som helst)

Køb og produktion: 13,60 kr.

Salgspris ex moms: 38,85 kr.

Udsalgspris inklusiv moms: 48,56 kr.

Avance/dækningsbidrag : 25,25

Dækningsgrad: (Avance/Dækningsbidrag x 100) / Salgspris = Dækningsgrad) = 65,78%

Så har du en dækning på sandwichen på 65%, så kan man sige at det er for meget på en sandwich, og det er det nok, men så tjener du ikke 65% på den. 

Kaffe hvis din indkøbspris er ex moms:

Køb og produktion: 8,75 kr.

Salgspris ex moms: 24,99 kr.

Udsalgspris inklusiv moms: 31,23 kr.

Avance/dækningsbidrag : 16,24 kr.

Dækningsgrad: (Avance/Dækningsbidrag x 100) / Salgspris = Dækningsgrad) = 66,66 %

Kaffe hvis din indkøbspris er inklusiv moms:

Køb og produktion: 7,00 kr.

Salgspris ex moms: 20,00 kr.

Udsalgspris inklusiv moms: 25,00 kr.

Avance/dækningsbidrag : 13,00 kr.

Dækningsgrad: (Avance/Dækningsbidrag x 100) / Salgspris = Dækningsgrad) = 65,00 %

Basen hvis din indkøbspris er ex moms:

Køb og produktion: 13,74 kr.

Salgspris ex moms: 39,25 kr.

Udsalgspris inklusiv moms: 49,06 kr.

Avance/dækningsbidrag : 25,51 kr.

Dækningsgrad: (Avance/Dækningsbidrag x 100) / Salgspris = Dækningsgrad) = 66,66 %

Basen hvis din indkøbspris er inklusiv moms:

Køb og produktion: 10,99 kr.

Salgspris ex moms: 31,39 kr.

Udsalgspris inklusiv moms: 39,23 kr.

Avance/dækningsbidrag : 20,40 kr.

Dækningsgrad: (Avance/Dækningsbidrag x 100) / Salgspris = Dækningsgrad) = 67,74 %

Du skriver at du gerne vil tage 90-95 k for basen.. Så ser regnestykket sådan her ud vi tager udgangspunk i at du køber dine vare ex moms. og du tager 90 kr. inklusiv moms.

Køb og produktion: 10,99 kr.

Salgspris ex moms: 72,00 kr.

Udsalgspris inklusiv moms: 90,00 kr.

Avance/dækningsbidrag : 61,01 kr.

Dækningsgrad: (Avance/Dækningsbidrag x 100) / Salgspris = Dækningsgrad) = 86,11 %

Så når du vælger at tage 90 kr. for basen har du en dækning på produktetet på 86,11 %

Som du ser i overstående regnestykker, er det meget vigtigt om du udregner dine priser med eller uden moms.. Udregn altid dine priser helt for bunden, Du bruger jo ikke momsen til noget, det er staten, der får den.

Der er forskel på om du giver 17 kr. og udregner fra det beløb, og så 13,60 som er 17/1,25..

PS. jeg har ganget alle indkøbspriser med formlen : 100/35 = 2,857 Så er der en dækning på 65% Derfor nogle at dækningerne er 64,xx eller 66,xx da jeg bare har taget de 2, første decimaler..

Hvis du vil tjene 50% er formlen 100/50 = 2

Hvis du vil tjene 55% er formlen 100/45 = 2,222

Hvis du vil tjene 60% er formlen 100/40 = 2,5

osv. osv. osv.

Tilmeldt 14. Jun 16
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Og det du så kan gøre er at have så en høj en pris som du synes er muligt på alle produkter. Så vil du have en højere dækning (end 65%) på nogle produkter og andre vil være lavere. Forhåbentlig vil din samlede gennemsnitlige dækning være tæt på de 65%. Så må du derefter se om det er tilstrækkelig til at køre det rundt.


Vh

Tilmeldt 25. Jun 16
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 02:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Spændende tråd, læser med.

Hvad der overrasker mig mest, er dog at der gives udtryk for at 60 kr. er for meget for en sandwhich Surprise

Fra Nexø
Tilmeldt 28. May 16
Indlæg ialt: 10
Fra  Guldbønnen Skrevet kl. 07:33
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Marco - det kommer an på hvor i landet du er.

Nogen priser kan gå i fx indre Kbh, men det er ikke priser der kan gå i "udkantsdanmark" 😌

Tilmeldt 14. Jun 16
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 15:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Oftest vil husleje og lønninger også være lavere i "udkants Danmark" så man skal ikke have nær så stor dækningsgrad for at få det til løbe rundt.

Vh

Side 3 ud af 4 (31 indlæg)