Nu ved jeg ikke hvorfor det blev så sammenblandet og forvirret altsammen og måske ligger folk noget forskelligt i begreberne men mig bekendt er |
Nu ved jeg hvorfor vi blander tingene sammen...
Der bliver spurgt til avance og dækningsgrad - dækningsgrad er ikke det samme som dækningsbidrag.
Vi prøver at relatere til et ønsket dækningsbidrag på 65% oveni udgiften, men trådstarter og andre er ude i at ville have at dækningsbidraget til at udgøre 65% af totalprisen (før moms?)
Når trådstarter spørger sådan så er avancen på ca. 80% af 50 kr. - 17 kr. = 23 kr. = 135%
skal dækningsgraden udgøre 65% af den samlede pris så: (17/3,5)x10 = 48,57 x 0,65 = 31,57.
Men så skal trådstarter op på en pris på 48,57 x 1,25 = ca. 60 kr. og en avance på knap 200%
Det ender jo nok med at jeg må give AprilStormPhoto ret i at det ikke giver mening at opstille sine priser på den måde, jeg tror at trådstarter misbruger ordene. Men man kan jo ikke gøre det sådan op! jeg tænker det er mere sandsynligt at trådstarter har fået af vide der er et dækningsgrad på 65% af omsætningen og selv skal finde prisen. Men de 65% jeg tror du er blevet lovet i dækningsgrad er jo for den samlede forretning når året er gået. Du tager selvfølgelig de priser du anser for passende og som dine kunder vil betale. Jeg ville umiddelbart sige at prisen på kaffe er 20kr evt 25 med fløde og sukker, men din sandwich til 60 kr. virker for dyr til 60. Dvs. så bliver dit dækningsbidrag på kaffe højere end 65% mens dit dækningsbidrag på en sandwich bliver lavere. Men du skal så håbe på at sælge flere kopper kaffe end du sælger sandwich, derved øges dit samlede dækningsbidrag i %. Hvis du sælger 20 kopper kaffe til 25 kr hver gang du sælger en eller to sandwich til 50kr så vil du stadig ligge på en dækningsgrad på ca. 65% af omsætningen som du ønsker.
Og så fik jeg vidst inddirekte svaret på hvor JEG tror forskellen ligger...
Jeg undskylder min lidt spydige bemærkning!!