Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Min Svenske kæreste vil starte virksomhed i Danmark

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 26. Jun 13
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 16:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Min Svenske kærester vil gerne starte en enkeltmandsvirksomhed i Danmark. Jeg har søgt en del på Google og her på forumet, men der er lidt spørgsmål jeg ikke kan finde frem til. Jeg håber nogen her kan hjælpe! :)

Hvad kræver det for at hun kan oprette sin virksomhed? Vi har bopæl sammen i Danmark og hun har et dansk CPR nr. Det kræver så vidt jeg ved ikke statsborgerskab at starte sådan en virksomhed - har jeg ret?

Hvordan med skat? Lige nu arbejder hun i Sverige og betaler skat i Sverige. Hun kunne godt tænke sig at starte virksomheden langsomt op, så det ikke er hendes hovedindkomst til at starte med. Har man som Svensk statsborger frikort i Danmark? Og ville hun i så fald kunne køre hendes overskud i virksomheden ind over frikortet?

De fleste hjemmesider jeg har kigget på anbefaler at man opretter en moms-registreret virksomhed, også selvom man ikke kommer op på en omsætning på 50.000. Men vi kunne godt tænke os at høre hvordan det foregår, hvis hun ligger under 50.000 og vælger ikke at have et CVR nr. Hun er massør og kommer ikke til at have så mange udgifter. Så vidt jeg forstår, så skal hun lave regnskab selvom hun ikke har et CVR nr - men hvordan ser det regnskab ud? Er det bare alle indtægter minus alle udgifter som man skriver ind som overskud i selvangivelsen?

Håber en venlig sjæl kan hjælpe os lidt her :)

God aften! :) 

Mvh Jakob

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja jeg mener du har helt ret i at hun med bopæl i DK og CPR i DK kan stifte Personlig mindre virksomhed (uden moms med max 50 t oms på 12 mdr) eller enkeltmandsvirksomhed med moms

Jeg kan ikke forestille mig, at hun kan have sit skatteforhold i Sverige og så på toppen af det have dansk frikort - de to landes skat ses samlet afhængig af hvor hun har sin skattepligt 

Regnskab er korrekt - alle indtægter minus de fradragsberettigede udgifter (som udgangspunkt de som er taget alene for at få indtægterne - men visse undtagelse - f.eks repræsentation, gaver mm)

Massør - afhængig af uddannelse kan være momsfri ydelse (og så lønsumspligtig) - det bør I undersøg - så hvis ikke andre svarer mere præcist - så betal en revisor for gennemgang af forholdene

vh john Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Jun 13
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 18:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for gode svar :)

Har lige et opfølgende til regnskab hvis hun ikke har en virksomhed: I det tilfælde så kigger man slet ikke på moms eller hvordan? Og skal hun så fakturere eller lave kvitteringer med hendes navn på i stedet for firmanavn? Vi overvejer lidt om hun bare skal starte uden et firma nemlig. Og så lave firma senere hvis hun vil gå all-in.

Spændende med momsfri ydelse, det vil vi undersøge, hun har en svensk uddannelse inde for det.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Rekords:
hvis hun ikke har en virksomhed: I det tilfælde så kigger man slet ikke på moms eller hvordan? Og skal hun så fakturere eller lave kvitteringer med hendes navn på i stedet for firmanavn? Vi overvejer lidt om hun bare skal starte uden et firma nemlig. Og så lave firma senere hvis hun vil gå all-in.

korrekt - ja - ingen moms  - men hvis ikke hun falder under momsfri ydelse som uddannet massør - så skal hun være klar over at hun skal registrere sig lige så snart det er åbenlyst, at hun vil komme over 50.000 kr oms på en hver 12 mdr periode, ellers kan hun få problem

Hun kan også stifte PMV som er personlig Mindre Virksomhed uden moms - men hvor hun får et CVR nr - som vil være det samme, hvis hun en dag kommer over de 50.000 kr  - eller over lønsumsgrænse hvis momsfri massør

Evt se min e- bog om PMV og enkeltmandsvirksomhed med grundliggende stifte - skat, moms og meget andet 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Jun 13
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 19:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for dine svar :) (ikke kun her men generelt, det er næsten altid dig som kommer med svarene på mine spørgsmål)

Nu har vi været i kontakt med Skat og fået bekræftet at hendes massør uddannelse opfylder kravene for momsfri ydelse.

Hun vil til at starte med gøre det privat uden firma, som jeg forstår det, er der intet problem i det, i princippet kan hun vel blive ved med det også selvom hun får over 50.000 ind årligt da det er momsfrit?

Hvis hun ikke har et firma, så skriver hun kvitteringer med hendes navn og cpr nr på, ikke sandt? Og der skal stadig udføres et regnskab selvom hun ikke har firma? Det kan vel gøres hos Dinero - samme sted som jeg har for mit firma.

Mvh

Jakob

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:52
Hvor mange stjerner giver du? :

ja hun skal føre regnskab og ja hun kan bruge dinero og ja hun kan gøre det som privat - dog skal hun følge regler om lønsumsregistrering (google det)

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 26. Jun 13
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 19:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for svaret

Jeg har nu kigget på lønsumsafgift, men det virker ikke til at være relevant for hende, i hvert fald ikke endnu. Man skal først registreres når grundlaget for at beregne lønsumsafgiften overstiger 80.000 kr. for indkomståret.

Mvh

Jakob

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)