Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Overfakturering

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 7. Apr 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Jeg bad en grafiker om tilbud på en opgave, han skulle ændre i en bestående brochure. Han gav et overslag på kr. 10-12.000. Jeg fik efter en uges tid det færdige resultat samt en regning på kr. 20.000,- samt en forklaring om at han havde misforstået i første omgang, derfor var det blevet dyrere. Men jeg ville ikke accepterer den højere regning, for jeg havde jo netop givet ham opgaven med baggrund i hans overslag og forlangte af afregning i overenstemmelse med det. Så reducerede han til kr. 18.000. hvilket jeg ikke ville accepterer, så ville han holde møde. Det gjorde vi og han forlod mødet i vrede, men sendte så dagen efter en undskyldende e-mail og en ny reduktion, denne gang lød regningen på kr. 16.000, med en bemærkning om at det nu var under halv normal pris.

Så lagde jeg opgaven i udbud herinde, fik 15 henvendelser med priser varierende fra kr. 3.500,- til Kr. 9.000,-!! Gennemsnittet for de 15 bud var Kr. 5.908,35. Dette videregav jeg til grafikeren samt meddelte at jeg anså kr. 5.908,35 for at være markedsværdien for opgaven og det beløb som jeg var indstillet på at betale.

Retur fik en billig kommentar samt en ny regning, nu på kr. 12.000,-

Hvad skal jeg betale ?

Fra Allinge
Tilmeldt 9. Jan 09
Indlæg ialt: 1822
Fra  Websitecare Skrevet kl. 17:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal betale ham de 12.000 kroner som den nyeste regning lyder på.

Det er uden betydning hvad andre tager for samme opgave (dog kan man ikke bare sammenligne på den måde).

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. Aug 10
Indlæg ialt: 151
Skrevet kl. 17:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Allan,

Eftersom overslaget oprindeligt lød på 10-12k så slipper du nok ikke med mindre end det. Hans pris afhænger jo ikke af, hvad andre kan eller vil gøre det til. 

I øvrigt, mener jeg ikke at din model er helt retvisende da der ofte er en grund til en lav pris, som det umiddlebara lyder til, at kr. 3.500 ville være (uden at kunde omfanget).

bottom line er i hvert fald, at du jo har accepteret et overslag på 10-12k, hvorfor du nok er nødt til at betale det. 

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12652
Skrevet kl. 17:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Allan-ac:
Så lagde jeg opgaven i udbud herinde, fik 15 henvendelser med priser varierende fra kr. 3.500,- til Kr. 9.000,-!! Gennemsnittet for de 15 bud var Kr. 5.908,35.

Det kan du jo ikke rigtigt bruge til noget, for langt de fleste her er amatører der ikke har nogen som helst uddannelse bag sig. 

Du skal vel betale de 12.000 DKK  da beløbet ligger indenfor hvad der er tilbudt. 

Tilmeldt 9. May 07
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 17:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvad du skal betale ?

Du skal betale den første regning, hvis du ønsker at fortsætte forholdet.

Hvis du betaler de 12000, så skal du nok ikke regne med hjælp fra grafikerens side igen.

Det er et spørgsmål om kommunikation og der skal to parter til en dårlig kommunikation.

Fra Fur
Tilmeldt 27. Dec 07
Indlæg ialt: 549
Fra  LidtBedre Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Allan-ac:
Så lagde jeg opgaven i udbud herinde, fik 15 henvendelser med priser varierende fra kr. 3.500,- til Kr. 9.000,-!! Gennemsnittet for de 15 bud var Kr. 5.908,35

Et spørgsmål til din beskrivelse:

Mener du i fulde alvor, at du lagde en opgave i udbud her inde, bare for at få et sammenligningsgrundlag. Det kalder jeg Dårlig stil. Tænk lige på, at du har fået 15 personer / firmaer til at bruge tid på at vurdere dit oplæg, imens du udmærket vidste at ingen ville få en ordre.

Tilmeldt 9. May 07
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 17:34
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Viggo Poulsen - vP Faktura:

Mener du i fulde alvor, at du lagde en opgave i udbud her inde, bare for at få et sammenligningsgrundlag. Det kalder jeg Dårlig stil. Tænk lige på, at du har fået 15 personer / firmaer til at bruge tid på at vurdere dit oplæg, imens du udmærket vidste at ingen ville få en ordre.

100% enig, det har jeg set tidligere og jeg er selv blevet forsøgt 'presset' på samme måde - jeg tror, at en stor del af opslagene på amino freelancer er af denne type. Hvorfor koster det ikke 500 dkr at lave et opslag i amino freelancer?
Tilmeldt 7. Apr 14
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 18:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har ikke prøvet det tidligere, havde forventet 2 måske 3 bud, slet ikke 15 og det er jeg absolut også forlegen ved - men nu har jeg fået gode navne som jeg kan henvende mig til hvis og når det er, og 2 af dem har jeg bedt foretage andre opgaver for mig.

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2813
Skrevet kl. 19:24
Hvor mange stjerner giver du? :

nielsen:

Hvad du skal betale ?

Du skal betale den første regning, hvis du ønsker at fortsætte forholdet.

Hvis du betaler de 12000, så skal du nok ikke regne med hjælp fra grafikerens side igen.

Det er et spørgsmål om kommunikation og der skal to parter til en dårlig kommunikation.

og hvorfor skulle han da det , og hvorfor ville man fortsætte et samarbejdet med en som bare sender en størrre regning end aftalt;? Det er grafikerens job at forstaa job beskrivelsen korrekt naar han afgiver tilbud;

HVis grafikeren havde misforstaaet det skulle han ikke bare have fortsat og derefter bare sende en meget dyere regning. Han skulle have stoppet op og forklaret sig overfor kunden og se om kunden stadig ville have arbejdet lavet til den nye pris;

Det er meget nemt for grafikeren at sige at han har misforstaaet ogsaa  sende en regning p^næsten det dobbelte..

Tilmeldt 9. May 07
Indlæg ialt: 214
Skrevet kl. 19:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Anders S:

nielsen:

Hvad du skal betale ?

Du skal betale den første regning, hvis du ønsker at fortsætte forholdet.

Hvis du betaler de 12000, så skal du nok ikke regne med hjælp fra grafikerens side igen.

Det er et spørgsmål om kommunikation og der skal to parter til en dårlig kommunikation.

og hvorfor skulle han da det , og hvorfor ville man fortsætte et samarbejdet med en som bare sender en størrre regning end aftalt;? Det er grafikerens job at forstaa job beskrivelsen korrekt naar han afgiver tilbud;

HVis grafikeren havde misforstaaet det skulle han ikke bare have fortsat og derefter bare sende en meget dyere regning. Han skulle have stoppet op og forklaret sig overfor kunden og se om kunden stadig ville have arbejdet lavet til den nye pris;

Det er meget nemt for grafikeren at sige at han har misforstaaet ogsaa  sende en regning p^næsten det dobbelte..

Er det et tilbud ? Eller er det et estimat ? Er der en kontrakt ? Er der en konkret og ikke-mangelfuld beskrivelse ? 

Vi har blot hørt nogle stikord fra trådstarteren. 

Hvis grafikeren betragter det som et estimat og tager en timepris, og hvis trådstateren opfatter det som et bindende fast tilbud - så får vi problemer af denne type. 

"Jeg kan måske, hvis jeg er meget heldig, lave det for 12000, men måske tager det længere tid. Jeg kan evt kigge nærmer på det og komme med et bedre estimat, men det det skal du betale time pris for. Du har ikke nogen beskrivelse så jeg skal selv sætte mig ind i tingene og evt prøve at skrive beskrivelsen for dig, så det ikke er så kaotisk. Det er kun et estimat, og du betaler timepris." = "12000 fastpris bindende tilbud"

Den første sætning: En grafiker tager en masse forbehold i forbindelse med estimatet. Den anden sætning: Det opfattes som et fast og bindende tilbud. 

Men 100% enig - grafiker burde have lavet status undervejs, specielt hvis de ikke kender hinanden særlig godt (hvilket meget tyder på). Og - kunden burde have krævet det tilsvarende. Igen - kommunikation!

Og du har også ret i at grafikeren har et problem med at undskylde at han har misforstået arbejdet - han skal sgu ikke undskylde hvis det er en kunde som ikke har styr på tingene og som ikke kan kommunikere ordentligt.

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)