Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til bogføring ved køb i Italien u. moms

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 19. May 16
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 14:56
Hvor mange stjerner giver du? :

I mit firma køber jeg genstande for at videresælge dem. Dette gøres oftest af private, hvorfor jeg benytter mig af brugtmomsordningen.
Nu har jeg dog fundet nogle interessante produkter, som jeg vil købe af et firma på deres webshop i Italien.
Jeg har allerede købt 1 styks, for at tjekke at de var i ordentlig kvalitet og at de var ægte, og nu har jeg planer om at købe 50+ styks.
Da jeg købte fra dem betalte jeg med Paypal, men på kvitteringen fremgår der kun det fulde beløb, uden noget moms-beløb, til trods for at de er købt på firmaets webshop.
Hvis jeg så nu køber 50 styks, vil jeg så ikke kunne anvende brugtmomsordningen, til trods for at der ikke er moms på regningen, da de er købt hos et firma?
Vil det reelt set sige at jeg skal betale fuld moms, når jeg så videresælger produktet? Og altså ikke kan trække noget moms fra i regnskabet?

Beklager den lidt kringlede forklaringer, men jeg håber at høre fra jer!

Vh.

Tilmeldt 4. May 16
Indlæg ialt: 669
Fra  Papan Games - Papangames.dk Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror dette link kan hjælpe dig: http://www.ivaerksaetteren.dk/flx/artikler/12/koeb-fra-udlandet-hvad-med-momsen-526/

Uddrag:
"Når din virksomhed køber varer fra et andet EU-land, skal fakturaen være uden moms. Hvis der er moms på, må den ikke fratrækkes i dit danske momsregnskab, du er nødt til at bede om at få momsen refunderet fra det pågældende lands myndigheder......"

Man kunne vel se om prisen er med eller uden italiensk moms på hjemmesiden. Måske noget ordrebekræftelsesmail? :)

Tilmeldt 14. Jun 16
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 17:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg undrer mig lidt? Er det ikke sådan at forudsætning for at anvende brugtmomsordningen er at enten køber du fra en privat eller en momsfri virksomhed eller virksomheden selv følger ordningen? Den virksomhed du handler med er den momsfri eller selv følger ordningen? Derudover er det sådan at der på fakturaen står at brugtmomsordningen følges og at køber ikke har fradrag for momsen? Hvis disse krav ikke er opfyldt kan du mig bekendt ikke anvende brugtmomsordningen. Skat går meget op i formalia...



Vh



Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:17
Hvor mange stjerner giver du? :

klokkeren:
Vil det reelt set sige at jeg skal betale fuld moms, når jeg så videresælger produktet? Og altså ikke kan trække noget moms fra i regnskabet?
ja du har jo netop ikke betalt moms - og det handlede kommer fra udlandet hvor der jo netop er reverse charge = du skal bogføre importmoms som 25% af beløbet under salgsmoms OG så har du samme beløb under købsmoms når det er til momspligtig aktivitet

Du kan ikke bruge brugtmomsordningen - som jo i princip er for varer som private i DK har betalt fuld moms på allerede og sælger videre uden moms

OM de har Italiensk moms på kan jeg jo ikke sige ud fra din beskrivelse, men hvis de ved du er momsregistreret i DK - så skal der ikke være Italiensk moms på kan du sige til dem

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. May 16
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg takker for de brugbare svar.

Beklager min uvidenhed, men alt dette nyt for mig, så jeg håber i kan bære over for mine -måske dumme- spørgsmål.
Vil det sige når jeg f.eks. køber nogle varer i England til 1200 DKK (pre brexit), hvor momsen er 20%, så skal jeg bede om en invoice, hvor deres momssats er fratrukket, så beløbet altså bliver 1000 DKK istedet?
Skal jeg så selv efterfølgende betale dansk købsmoms (25%), når jeg har modtaget varerne?

I forlængelse af det har jeg endnu et spørgmål; Hvis nu jeg køber nogle varer på f.eks. eBay (hvilket jeg gør en del), hvordan skal dette så bogføres? Der køber jeg jo oftest af privat-personer, hvor momsen er inkluderet i total-prisen. Samtidig står der jo heller ikke noget om "brugtmoms-ordning" på den tilhørende kvittering jeg får fra eBay. Kan dette så ikke bogføres med brugtmoms-ordningen?

Endnu engang tak for hjælpen!

Vh.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:27
Hvor mange stjerner giver du? :

klokkeren:
Vil det sige når jeg f.eks. køber nogle varer i England til 1200 DKK (pre brexit), hvor momsen er 20%, så skal jeg bede om en invoice, hvor deres momssats er fratrukket, så beløbet altså bliver 1000 DKK istedet?

Skal jeg så selv efterfølgende betale dansk købsmoms (25%), når jeg har modtaget varerne?

ja du skal have faktura uden moms og så bogfører du importmoms som er 25% importmoms under salgsmoms og samme under købsmoms - når det er til momspligtig aktivitet. Det koster dig så ikke noget når du gør det korrekt som momsregistreret. Hvis det ikke var til momspligtig aktivitet ville det koste de 25%

klokkeren:
Hvis nu jeg køber nogle varer på f.eks. eBay (hvilket jeg gør en del), hvordan skal dette så bogføres? Der køber jeg jo oftest af privat-personer, hvor momsen er inkluderet i total-prisen. Samtidig står der jo heller ikke noget om "brugtmoms-ordning" på den tilhørende kvittering jeg får fra eBay. Kan dette så ikke bogføres med brugtmoms-ordningen?
nej brugtmoms er til varer købt i Danmark af ikke momsregistrerede som har haft købt dem og betalt dansk moms af varen men jo ikke kan trække den fra. Du kan ikke bruge brugtmoms på varer købt i udlandet - og ja via ebay vil du normalt skulle regne med at du betaler moms i sælger landet fra de proff sælgere, og den kan du så ikke trække fra

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. May 16
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg takker igen for endnu et brugbart svar.

Kan det ikke passe at brugtmoms-ordningen kan anvendes på varer købt i EU?
Når jeg køber på eBay er det netop ofte af private indenfor EU, hvorfor man må antage at der er betalt den pågældende moms på varen. Har du nogen bud herpå? Eller er det lidt en gråzone.

På selve kvitteringen man modtager fra eBay/paypal er der jo ikke angivet moms-beløb

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Nej du kan kun bruge brugtmoms til køb fra danske ikke momsregistrerede  som ved deres køb har betalt dansk moms _  ikke fra udlandet nogen sinde

Betaler du moms i et EU land trods du er momsregistreret - er der ikke en gang fradrag for udgiften (momsen) da den anses for en forretningsrisiko du selv har påtaget dig ved ikke at kræve korrekt faktura uden moms

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:31
Hvor mange stjerner giver du? :

John, siden hvornår er brugtmomsordningen forbeholdt kun danske køb? Brugtmomsordningen kan i højeste grad bruges på køb fra eksempelvis ebay.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46444
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

John, siden hvornår er brugtmomsordningen forbeholdt kun danske køb? Brugtmomsordningen kan i højeste grad bruges på køb fra eksempelvis ebay.

så lærte jeg da bestemt noget nyt det så godt du retter - (og dobbelt fjollet at det hele tiden har stået på min egen blog med - fra DK og EU Sadhttp://johnhannover.blogspot.dk/2013/09/brugtmoms.html  - 

Hvad hvis - som det oftest er - fra ebay at man ikke ved om der er moms på (tysk f.eks.) sælgerne skilner sjældent mellem privat og momsreg? 

Er forudsætningen så, at man kontrollerer, at sælger rent faktisk ikke er momsreg (ofte får man jo slet ikke faktura fra Ebay hvilket jo er problem i sig selv) og at det er sælger fra EU?

vh John 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)