Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

MobilPorto i regnskab uden brug af udlægsordningen?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 8. Apr 15
Indlæg ialt: 14
Fra  Harbøll Herreekvipering Skrevet kl. 03:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu afskaffes udlægsordningen jo den 1. august 2016. I den forbindelse har jeg følgende spørgsmål. Hvordan bogfører jeg så køb af porto ved Post Danmark ved brug af Mobilporto app´en, hvor der jo ikke er moms på købet? Jeg har rettet min web-shop til så kunden betaler porto med moms, men hvordan får jeg lov til at betale moms ved købet af portoen ved Postdanmark?

Jeg har forgæves forsøgt at finde svar ved søgninger i tråde her på siden.

 

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 13:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er så vidt jeg kender til aldrig moms på frimærker/porto til forsendelse. Om det nu er købt via Mobilportos app eller ej.

Selv har jeg en speciel konto i min kontoplan, der hedder porto (og gebyrer) og som er momsfri.

Så enten må du jo oprette en konto, der ikke beregner moms - eller simpelthen undertrykke/slette momsen o den givne kolonne.

Jeg går ud fra, at du har et elektronisk bogføringsprogram og at det er derfor, du spørger.

Fra København
Tilmeldt 8. Apr 15
Indlæg ialt: 14
Fra  Harbøll Herreekvipering Skrevet kl. 00:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Det kan godt være at jeg så har misforstået det. Jeg havde forstået det sådan, at efter udlægsordningen afskaffes pr. 1. august 2016 vil der blive pålagt moms på porto fra erhverv til kunder...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Birte Andersen:

Selv har jeg en speciel konto i min kontoplan, der hedder porto (og gebyrer) og som er momsfri.

som du 1/8 må slutte med at bruge. Du må kun bruge den hvis du bruger udlægsordningen http://johnhannover.blogspot.dk/2013/05/porto-udlgsordningen.html   som jo så også skal bruges korrekt - med konto til indkøbet så det kan ses der ikke er fortjeneste på det momsfrie porto salg


Den stopper 1/8 2016 og derfra skal der moms på alt man fakturer kunder

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 8. Apr 15
Indlæg ialt: 14
Fra  Harbøll Herreekvipering Skrevet kl. 02:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Det var også sådan jeg havde opfattet det.

Men så opstår problemet når jeg køber porto via Postdanmarks app Mobilporto, hvor der ved køb trækkes direkte fra et tilknyttet dankort. Købet her er jo moms-fri? Hvilket det jo også vil være efter 1. august 2016? Hvad gør man så når man jo gerne skulle betale moms af portokøbet? Jeg kan jo ikke bare lægge moms på i mit regnskab, da jeg jo så vil få et fradrag på et momsbeløb som jeg ikke har betalt...

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46449
Fra  John Hannover Skrevet kl. 02:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Der vil stadigt ikke være moms på dine porto indkøb - så nej du skal ikke ændre noget i det forhold. Det du skal ændre er, at du skal lægge moms på din fragt/porto til dine kunder - og dermed bliver du alt andet lig, lidt dyrere i forhold til privatkunder, men sådan er det for alle. I princippet er det jo kunderne der så skal betale det mere i moms.

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 8. Apr 15
Indlæg ialt: 14
Fra  Harbøll Herreekvipering Skrevet kl. 06:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Modtaget og forstået.

Tak :-)

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)