Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Køb af brugte ting fra privat (mig selv)

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 14. Jun 16
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 11:50
Hvor mange stjerner giver du? :

I flere økonomiprogrammer er der en konto der hedder "småanskaffelser" og der konterer du bare dit køb. Hvis du fx har en computer til 4000 kr så debiterer du 4000 kr på pågældende konto og krediterer din bank/kasse afhængigt af om du har betalt ved bankoverførsel (det er at foretrække) eller betalt kontant i rede penge. I din posterings tekst skriver du bare "køb af computer". Du skal huske gemme bilag som ved enhver anden bogføring. Husk der er nogle grænser for hvornår du kan straksafskrive og mener det i i 2016 er 12.900 kr. Huske at være opmærksom på at aktiver i samlesæt ikke kan afskrives straks hvis de tilsammen overstiger 12.900 kr. Fx er en computer og printer et samlesæt så køber du en computer til 10.000 kr og en printer til 4000 kr så kan du ikke straksafskrive. Så skal du afskrive det som et almindeligt anlægsaktiv. Men kontering og bogføring er enkelt beskrevet ovenfor.

Vh.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46437
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :

og husk, at selv for straksafskrevne ting skal du ha dig en liste over aktiverne, idet de skal købes ud af firmaet igen hvis du vil lukke, også selv om de er afskrevet. Det letter meget hvis man en dag vil lukke eller omdanne

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Apr 15
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 20:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak til jer begge! :)

Hvordan fungerer det så hvis jeg gerne vil købe tingene ud af firmaet igen, når det lukker? Skal jeg tilbagebetale det samme beløb, eller laver man en vurdering igen af varen, hvis den skulle købes et andet sted? Lad os sige man opkøbe en computer til 10.000 i 2010, og lukker firma i 2020 - så kan computeren umuligt være det samme værd længere? :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46437
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:28
Hvor mange stjerner giver du? :

alm varer - indkøbspris - computer o.l. - du finder tilsvarende i DBA eller andre steder for at vis sandsynlig pris

Moms altid i forhold til anskaffelse - fuld det første år og så minus 20% ned hvert år til moms er 0 i år 6

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Apr 15
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Okay, så ret mig hvis jeg er forkert på den: 

Scenariet er at jeg lukker firmaet.

Jeg har købt en computer i 2012, og det er nu 2016. Så jeg finder en annonce på DBA hvor tilsvarende computer nu koster 5000 (i år 2012 kostede den 10.000). Så nu kan jeg som privat person købe den for 5.000 + moms (som momsen var dengang i 2010). Og så skal man tage højde for, at momsen er faldet med 20% hvert år siden 2012? :)

Er dette korrekt?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46437
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:57
Hvor mange stjerner giver du? :

jep markedspris - men moms fuldt ud købsår og så 20% ned hvert år til den er 0 i år 6 - så moms er ikke i forhold til markedsprisen men fast skala

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (16 indlæg)