Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det bedrageri?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 16. Jun 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 00:54
Hvor mange stjerner giver du? :
Min partner og jeg ejer et dansk selskab med 50% hver - og min partner er administrerende direktør i firmaet. Hvis han vælger, i løbet af et regnskabsår, uden mit vidende at bruge 834.000 kr. af firmaets penge til at køre racerløb for, kan jeg så berettiget kalde dette underslæb/bedrageri og anmelde ham herfor? 
Overskuddet som jeg skal have del i, er jo på den måde blevet en del mindre, og hans private hobby er blevet betalt af firmaet med ubeskattede penge. Der er dog stadig overskud i firmaet på trods af dette.
Vi er gift og bor sammen - hvis det har nogen betydning. Regnskabet er revideret af en statsautoriseret revisor, som blot henviser til at det er revideret udfra den ledelseserklæring min mand som administerende direktør har afgivet. Beløbet er trukket fra som hhv. bilreparation, hotel, restaurant og markedsføringsomkostninger.
Kunne der i sådan en sag også være en risiko for at skat ville betragte dette som skatteunddragelse. 
Jeg er både vred på min mand, men også meget bekymret for skattespørgsmålet i dette. Hvis min mand er skyldig i skatteunddragelse vil det jo have store konsekvenser for hele familien. 
Håber nogen kan hjælpe mig med et svar eller en ide til hvordan man tackler sådan en situation.
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:07
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Skat kan se det som skatteunddragelse hvis ikke udgiften er taget for at skabe ekstraindtægt. Den ting er klar. Har revisor godkendt så BURDE revisor ha set på den sag - men jeg har ikke voldsom tillid til, at de "modarbejder" og slet ikke hvis ikke det er en godkendt/aut revisor.

Det er jo et stort beløb, og du og din mand må jo nok indse, at I har lidt andre problemer end beløbet, når nu du skriver om det. Jeg har dog fuld forståelse for, at du er bekymret for, at det skal ramme jer samlet, hvis din mands personlige interesser bruges til skattefradrag, for det kan ramme jer alle alvorligt

Du kan lade det teste hos et aut revisor selskab hvis du er i tvivl, men hovedreglen er klar. Der er kun fradrag for udgifter som medgår til at vedligeholde og udvide indtægten - 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 16. Jun 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 01:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej John,¨

tusind tak for et hurtigt svar. Regnskabet er revideret af en statsautoriseret revisor, som jeg har kontaktet, men hans svar er blot, at regnskabet er revideret udfra den ledelseserklæring min mand har underskrevet. Derforuden mener revisoren, at vi må blive enige om hvad vi evt. vil have lavet om, men det kan vi ikke - for vi er uenige. Men han vil ikke tage stilling og henviser blot til ledelseserklæringen. Det sjove er, at jeg i foråret købte et VIP-bord til en messe (af privat karakter), men den regning tog min mand og smed i regnskabet og revisoren tog den ud igen - men racerbiler (ja, kun privat hobby) vil han godt være med til. Hvad der står  i sådan en ledelseserklæring har jeg ingen ide om.

Revisoren mener vist bare, at jeg er en sur kone, der ikke skulle blande mig i virksomheden - men jeg synes dette beløb er MEGET højt og ja, jeg er også en sur kone :-)

Havde jeg været en almindelig hvilende forretningspartner(ikke ægtefolk) ville det så være bedrageri? Flere synes jeg skal stille mig tilfreds med "ikke at mangle noget" - men jeg ville da heller aldrig have accepteret enhver anden forretningspartner der bare tog 834.000 og brugte til sig selv. Men bare fordi det er konen - så er det åbenbart acceptabelt. Jeg forstår det ikke helt.

Jeg må prøve at tage regnskabet i hånden og spørge en anden statsautoriseret revisor. Jeg har allerede haft fat i en, men de ville ikke give et svar - fordi det så ville være revisor mod revisor - SUK altså! 

Ellers må jeg simpelthen tage det op til skat og spørge dem - men det er jo også råddent at gøre. Jeg synes bare ikke det kan passe, at det bare kan køre igennem. Jeg går meget op i at der skal være orden i tingene også skatten.

Tak for dit svar.

Bedste hilser bemezi

Tilmeldt 6. Sep 12
Indlæg ialt: 317
Skrevet kl. 02:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hmm. 800 t.kr. til privat hobby med fradrag i regnskab. Skatteunddragelse og 'bedrageri' mod samfundet kan hvis klart indikeres.

Herunder har skat adskillige afgørelser i ryggen omkring personlige sponsorater til ejer eller ejers nærtstående, som ikke kan fradrages og anses som løn eller endnu værre - anpartshaverlån.

Din mand kan derfor risikere et meget stort privat skattesmæk og evt. bøde for ulovlig anpartshaverlån med voldsomme renter.

Om der er bedrageriforhold overfor øvrige selskabsdeltagere er svær, da mange forskellige faktorer for dette spiller ind.

Jeg er i øvrigt ikke revisor, men det lyder skræmmende såfremt en revisor har godkendt forholdene, hvis de er som du beskriver.

Tilmeldt 14. Jun 16
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 03:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tror du får vanskeligt ved at holde revisor ansvarlig for dette medmindre du kan bevise at revisoren havde konkret viden om det fradrag din mand har lavet før regnskabet er godkendt. Du skriver at det er blev bogført som "bilreperatiion" og "markedsføring". det er ikke revisors pligt at gennemløbe alle bilag for at sikre sig at de er konteret og bogført korrekt og at alle bogførte omkostninger vitterligt er selskabets omkostninger og ikke private omkostninger der er lagt ind i regnskabet. Revisoren skal ved revision evt. lave nogle stikprøver og hvis posten ikke virker til at være urimelig eller mistænkelig så behøver revisoren ikke at tjekke alle bilag for at sikre sig at det nu er korrekt men kan henvise til at selskabet i ledelsespåtegningen udtrykker at de overholder årsregnskabsloven. Det i sidste ende selskabets ansvar at overholde årsregnskabsloven og dvs direktionen og bestyrelsen. Du vil næppe holdes ansvarlig for underslæb hvis du blot er ejer og ikke sidder i direktionen eller bestyrelsen. Bemærk at hvis revisor har blot har hjulpet med assistance i forbindelse med opstilling af regnskabet og dermed ikke revideret regnskabet så er det en erklæring uden sikkerhed og så er vedkommende slet ikke forpligtet til at udtale sig om korrektheden af informationerne i regnskabet. I sidste ende bliver det vanskeligt for dig at holde revisor ansvarlig hvis vedkommende hævder at ikke have set de pågældende bilag og ikke synes der var noget suspekt ved de poster hvor hobby udgifterne blev bogført på da han revideret regnskabet eller på anden vis udtrykte en erklæring med sikkerhed. Er tilfældet at denne var bekendt med det så mener jeg du som anpartshaver sagtens kan holde revisor ansvarlig da man må formode at det bør være indenfor en statsautoriseret revisors kompentence at entydigt kunne bestemme at disse udgifter ik er relateret til drift af virksomheden men af privat karakter. Og derfor burde han som minimum have udtrykt et forbehold i regnskabet. Bemærk endvidere at årsrapportens formål er bla at give anpartshavere indblik i virksomheden resultat og balance og finansielle stilling og revisoren skal udtrykke en erklæring med eller uden sikkerhed og hvis han revidere så skal han udtrykke forbehold hvis der er væsentlige fejl i udarbejdelsen af årsregnskabet. Jeg vil anbefale dig at overveje om det er noget du vil gøre noget ved eller lade glide forbi med revisors påtegnelse på at regnskabet er revideret. Alternativt må du jo have Skat eller domstolene involveret for at få dine penge og du må nok påregne at det kan have yderligere personlige konsekvenser for dit ægteskab hvis du følger sagen til dørs. Måske kunne du lave et forlig med din mand hvor han kompensere dit tab...

Fra Altea (Alicante)
Tilmeldt 23. Jul 07
Indlæg ialt: 2665
Fra  scanboat.com Skrevet kl. 07:21
Hvor mange stjerner giver du? :

*smil*

Brugte både - joller, sejlbåde eller motorbåde - køb, salg og bytte.

Tilmeldt 16. Jun 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 12:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for alle kommentarerne. Jeg har kontaktet en advokat for at få hjælp til dette.

Det er simpelthen ikke acceptabelt for mit vedkommende. Så må ægteskabet briste eller bære. 

Der skal være orden i tingene - jeg kan ikke leve med snyd og bedrag.

Tak for jeres tid og tanker.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremmest er det vel en sag, som I burde kunne løses inden for hjemmets 4 vægge. At køre et juridisk spil med en ægtefælle er ikke et sundt tegn i min optik. 

Når det så er sagt så har du vel stemt imod regnskabet på generalforsamlingen i jeres selskab? Af andre muligheder - så er muligheden i selskabslovens § 150 for at få udpeget nogle granskningsmænd, som kan få i opdrag at vurdere om udgifterne til motorsport er jeres selskab udvekommende eller ej. Hvis det så er tilfældet vil din mand i princippet kunne blive gjort erstatningsansvarlig overfor selskabet.

Måske at du bør engagere dig mere og følge selskabet tættere? 

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)