Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Wordpress: gengivelsesblokerende JavaScript?

Side 3 ud af 6 (54 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 12:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Peter Sørensen:
Det var ikke tidligere på året, det var i 2006 altså 10 år siden at Kohavi, R., and R. Longbotham lavede den undersøgelse og det som man bla. konkluderede var at en FORØGELSE af load tiden på 100 ms resulterede i at salg blev reduceret med 1%.

Nej. Jeg var i London så sent som i maj måned hvor nye tal blev præsenteret.

Men igen, hvis du ikke mener hastighed har betydning for SEO eller brugeroplevelse og konverteringer, så synes jeg bare du skal lade dit site være langsomt. Til alle andre vil jeg dog på det kraftigste advare mod en sådan strategi :-)

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Oct 12
Indlæg ialt: 175
Fra  Indexed Webbureau Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:

GodeToner:
De første 768 linier i head'eren ligger bare som internt styling i html'en.

Inlining af CSS under HTML5 er en god ide. Det er cachet i din browser, så det du ser med view source er faktisk ikke det der sendes fra serveren

Det er ikke helt korrekt. Inlining af css i header giver en fordel da browseren kan render det øverste af siden og vise denne til brugeren før at alt html, css og js er hentet ned. Dette giver netop en super hurtig side men er tidskrævende at implementere.

Fra Hadsten
Tilmeldt 29. Oct 12
Indlæg ialt: 175
Fra  Indexed Webbureau Skrevet kl. 13:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 3 person

Mikkel deMib Svendsen:

Peter Sørensen:
Det var ikke tidligere på året, det var i 2006 altså 10 år siden at Kohavi, R., and R. Longbotham lavede den undersøgelse og det som man bla. konkluderede var at en FORØGELSE af load tiden på 100 ms resulterede i at salg blev reduceret med 1%.

Nej. Jeg var i London så sent som i maj måned hvor nye tal blev præsenteret.

Men igen, hvis du ikke mener hastighed har betydning for SEO eller brugeroplevelse og konverteringer, så synes jeg bare du skal lade dit site være langsomt. Til alle andre vil jeg dog på det kraftigste advare mod en sådan strategi :-)

Du skal ikke putte ordnene i munden på mig for det har jeg aldrig sagt og har intet at gøre med mit svar og korrekt kilde angivelse.

At du først har fået de oplysninger i maj som har været tilgængeligt på nettet i 10 år giver dig ingen grund til at nedgøre mit svar.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:10
Hvor mange stjerner giver du? :

At du ikke kender til hvad der er sket siden 2016 må stå for egen regning :-)

Fra Herning
Tilmeldt 30. Nov 14
Indlæg ialt: 153
Fra  Riis Media Skrevet kl. 21:51
Hvor mange stjerner giver du? :

Såååe, er der en nem måde at fixe det på? Kan det fx gøres i .htaccess?

Jeg har en side hvor jeg har problemer med W3 Total Cache og derfor bruger WP Super Cache. Kunne godt bruge en eller anden løsning som var god ift. at undgå blokkerende CSS og javascript. Det må gerne være en nem løsning, eller endda en lappeløsning så længe det ikke ødelægger mere end de hjælper!

Laver systematisk leadgenerering med LeadMotoren - til B2B SaaS, konsulenter og IT virksomheder der vil skalere op.

Fra København S
Tilmeldt 1. Feb 06
Indlæg ialt: 3528
Fra  Kim Tetzlaff ApS Kim Tetzlaff Ejendom Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mathias Riis:
Såååe, er der en nem måde at fixe det på? Kan det fx gøres i .htaccess?
htaccess? nej, du kan ikke fixe gengivelsesblokkerende js og css via htaccess. reelt findes der ikke nogen decideret nem måde at løse det på. det første man skal gøre er at forstå hvad det reelt vil sige at et script eller en css fil er blokkerende. Når man har forstået det, skal man forstå hvad det er Google PageSpeed Insight måler på og ikke måler på. og man skal sætte sig ind i hvad der reelt skal til for at et script eller en css fil ikke er blokkerende.

Det kan siges meget kort.
eksterne javascripts skal ned og ligge under folden, helst helt nede ved afsluttende bodytag, og de skal være async.

Eksterne css filer skal loades via javascript, hvilket betyder at de reelt skal fjernes 100% fra html, og skrives enten inline i javascript også nede ved afsluttende bodytag

De to ovenstående punkter er der ikke mange der forstår hvordan eller hvorfor det skal gøres sådan for at de er ikke blokkerende. Det er altså ikke nok bare at smide dem under folden, som Google PageSpeed insights reelt tester.

Ser man på hvordan W3TC, Wp rocket klare ærterne er det en blanding af skanning af sidens eksterne scripts via preg_match_all/preg_match (en PHP funktion), samt det at wordpress kan se hvilke scripts og css filer der er enqued.

Tænker man lidt videre, kan man faktisk bruge samme metode til at lave sin egen løsning hvor man rent faktisk flytter de scripts ned under folden. ikke svært for en programmør.

W3TC kan sagtens bruges, men man skal se på hvor problemerne kan opstå. Fx går det ikke at man rykker jQuery ned under folden, uden også at rykke de scripts som behøver jquery, dette gælder også de inline scripts som behøver jquery. det samme gør sig gældende for alle andre scripts man rykker ned. en god løsning til at omgås det, er netop brugen af preg_match_all/preg_match til at finde de scripts som er på siden, for derefter at loope igennem dem og derefter skrive dem i bunden af html koden lige inden afsluttende bodytag.

Tænker man endnu mere videre, kunne man lave en løsning som også undlader nogle scripts og css filer i at blive loadet asynkront og under folden. Fx hvis man gerne vil inkluderer det direkte i html koden. formår man at gøre dette, og samtidig lige ser på prioritering af synligt indhold, så vil denne løsning være langt bedre end det man fx ser i Mod_PageSpeed Løsningen som deMib nævner. og hvis man ville kunne man jo også bygge Mod_PageSpeed ovenpå for lige at gøre endnu mere. Men, det er ikke en nødvendighed.

læs mere her:

https://developers.google.com/speed/docs/insights/BlockingJS#InlineJS

http://kim-tetzlaff.dk/google-pagespeed-insights-del-1.html

http://kim-tetzlaff.dk/fjern-gengivelsesblokerende-javascript-og-css-fra-indholdet-over-skillelinjen.html

https://developers.google.com/speed/docs/insights/PrioritizeVisibleContent

https://developers.google.com/speed/docs/insights/OptimizeCSSDelivery#example

http://php.net/manual/en/function.preg-match-all.php

http://php.net/manual/en/function.file-get-contents.php

http://php.net/manual/en/function.ob-start.php

Det er vigtigt at forstå før man kan gøre noget ved det :) også selvom det er så simpelt som at sætte et plugin som W3TC op. Det kan mere end folk lige tror.

Ekspert i hastighedsoptimering og Teknisk SEO

Optimering og udvikling af hurtige hjemmesider, med mere end 25 års erfaring. Danmarks bedste hastighedsoptimering med speciale i wordpress. Wordpress hjemmeside

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 00:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Kim Tetzlaff - KTJ-Media.dk:
Mod_PageSpeed Løsningen som deMib nævner

Vi bruger absolut ikke bare mod_pagespeed. Vi laver ekstremt meget manuelt optimering først og bruger så mod_pagespeed til de sidste ting, hvor det er bedst. Den samlede løsning slår alt hvad jeg hidtil har oplevet, med sites der scorer højt på alle typer af målinger.

Mod_pagespeed gør meget mere end blot af fjerne blokerende scripts. Og den klarer det hurtigere, mere stabilt og uden de opdateringsproblemer end de fleste andre løsninger. 

Men mod_pagespeed er absolut ikke en praktisk løsning for alle. For det første kører det server-adgang, som man ikke har på et almindeligt webhotel. Derudover kræver det indsigt i hvordan det virker, og hvordan det justeres så det fungerer optimalt for de/de sites det skal køre på. Det er på ingen måde enkelt, men som sagt ekstremt effektivt hvis man kan. 

Fra Herning
Tilmeldt 30. Nov 14
Indlæg ialt: 153
Fra  Riis Media Skrevet kl. 00:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Tusind tak for det uddybende svar Kim! Som du nok har gennemskuet fra mine skriverier, er jeg ikke ekspert i hastighedsoptimering! Jeg har den almene forståelse, og kan plukke de lavthængende frugter ved at opsætte plugins, vælge rigtige løsninger fra starten af og optimere de billeder og filer der nemt kan optimeres :-)

Jeg skriver lige en mail til dig, da jeg gerne vil høre nærmere om en lidt større hjemmeside der skal være lidt hurtigere. Eller i hvert fald så hurtig som der kan betale sig, hvilket vi fik diskuteret meget i den anden trådhttp://www.amino.dk/forums/t/273064.aspx 

Hvis man nu har en hjemmeside der loader på 300 ms ifølge Pingdom Speedtest, og som ikke har styr på blokkerende CSS + javascript, vil du så mene at det stadigvæk vil give rankings og bedre brugeroplevelse at få det fixet? Har du egentlig noget data et eller andet sted, der fortæller om fx 150 ms over folden er væsentlig bedre end 200 ms over folden?

Der er jo ingen tvivl om at 1 sek er meget bedre en 1,2 sek, eksempelvis.

Laver systematisk leadgenerering med LeadMotoren - til B2B SaaS, konsulenter og IT virksomheder der vil skalere op.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 00:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Vedr. Google Pagespeed Insight og deres måling af server hastighed, skal man være opmærksom på, at Google cacher svartiden i op til en uge - har vores tests vist og da det ser ud til at deres service udelukkende kører fra USA, så kan man - selv med en god hosting, godt være uheldig at der ind imellem er lidt langsommere svartider, som altså så bliver cachet meget længe. Det er klart en svaghed. 

Fra Herning
Tilmeldt 30. Nov 14
Indlæg ialt: 153
Fra  Riis Media Skrevet kl. 00:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Der skulle vist have stået "kræver" og ikke "kører" til sidst, men lige meget - det er sent!

Nu har jeg jo næsten allerede fat I jer begge i denne diskussion. Derfor kunne jeg lige bruge lejligheden til at spørge, om I kunne have interesse i at diskutere ranking factors?

Jeg har ikke helt fået styr på hvad jeg synes formatet skulle være, men min tanke er at det kunne være super spændende at lave en side hvor vi hiver nogle danske eksperter ind, og prøver at finde ud af hvad vi kan blive lidt enige om, er reele ranking factors?

Rigtig mange SEO'er vil helt sikkert finde det brugbart og yderst interessant!

Laver systematisk leadgenerering med LeadMotoren - til B2B SaaS, konsulenter og IT virksomheder der vil skalere op.

Side 3 ud af 6 (54 indlæg)