Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms på transaktionsgebyrer

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Jun 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 19:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, 

Skal man betale moms (og hvor meget) når man ikke ejer varen, men blot faciliterer handlen mellem køber og sælger? Jeg tænker på at jeg tager et transaktionsgebyr for at de bruger min platform. Varen er desuden brugt. F.eks. 

Køber finder en der sælger en brugt bog på min platform og går igennem hele købsprocessen og betaler med dankort via min platform. Jeg vil selvfølgelig gerne betales for denne service og tager et lille gebyr ud over dankorttransaktionen (og er der forskel på om det gebyr trækkes fra sælgers profit eller lagt oveni prisen til køber) 

F.eks: 

40 kr. bog
5 kr. service fee min virksomhed
1 kr. transaktionsgebyr online betalingsløsning

46 kr. i alt


Hvis jeg ejede bogen ville jeg kunne benytte brugtmoms ordningen. Men jeg ejer jo ikke produktet. Jeg tager blot f.eks 5 kr for ydelsen.
Det er vel det samme som f.eks. GoMore, Airbnb osv.

Jeg håber meget I kan hjælpe. 

Tak. 

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :

Bookwells:

Hej, 

Skal man betale moms (og hvor meget) når man ikke ejer varen, men blot faciliterer handlen mellem køber og sælger? Jeg tænker på at jeg tager et transaktionsgebyr for at de bruger min platform. Varen er desuden brugt. F.eks. 

Køber finder en der sælger en brugt bog på min platform og går igennem hele købsprocessen og betaler med dankort via min platform. Jeg vil selvfølgelig gerne betales for denne service og tager et lille gebyr ud over dankorttransaktionen (og er der forskel på om det gebyr trækkes fra sælgers profit eller lagt oveni prisen til køber) 

F.eks: 

40 kr. bog
5 kr. service fee min virksomhed
1 kr. transaktionsgebyr online betalingsløsning

46 kr. i alt

Hej,

Først og fremmest så er det en momspligtig ydelse du sælger, så du skal betale moms (hvis ellers du er registreringspligtig eller allerede er momsregistreret)

 

I det eksempel du giver ovenfor skal du betale moms af de 6 kr (1,2 kr i moms og 4,8 kr til dig)

Du kan desværre ikke nøjes med at betale moms af dit "service fee". Et transaktionsgebyr er en biydelse som følger hovdedydelsen og skal dermed følge den momsmæssige behandling af hovedydelsen.

Bookwells:

Hvis jeg ejede bogen ville jeg kunne benytte brugtmoms ordningen. Men jeg ejer jo ikke produktet. 

Helt korrekt, brugtmoms-ordningen kræver at du kan råde over bogen/varen som var du ejer.

Tilmeldt 22. Jun 13
Indlæg ialt: 285
Skrevet kl. 17:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Af min egen nysgerrighed:

Dybest set køber spørgers virksomhed vel varen fra sælger, for så at videresælge den? Det er i hvert fald sådan jeg vil tolke det, når alle pengene går igennem spørgers virksomhed. Men jeg er måske forkert på den her?

Såfremt det er spørgers virksomhed, der reelt er sælger, kan spørger jo komme til at hænge på en masse garantier m.m.. Er jeg helt forkert på den?

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 18:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

webfreelanceren:

Dybest set køber spørgers virksomhed vel varen fra sælger, for så at videresælge den? Det er i hvert fald sådan jeg vil tolke det, når alle pengene går igennem spørgers virksomhed. Men jeg er måske forkert på den her?

I forhold til momsen, så kræver det at man kan råde over varen (på samme måde som en ejer ville kunne gøre)! Det er ikke nok at formidle kontakten, ej heller selvom hele pengestrømmen går gennem virksomheden.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)