Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skatteoptimering ved lån til egen virksomhed

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Feb 14
Indlæg ialt: 128
Skrevet kl. 08:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg ejer et ApS, som har brug for at låne et større pengebeløb. Jeg har selv pengene som privatperson, og jeg vil derfor yde et lån til virksomheden. Jeg er blevet anbefalet at lave et dokument, der beskriver virksomhedens lånevilkår. Her blev jeg også anbefalet at sætte renten til mellem 5 og 10%.

Er der her muligheder for at skatteoptimere i forhold til mig som privatperson?
Her tænker jeg f.eks. på, om der er nogle bestemte skattemæssige regler i forbindelse med mine renteindtægter. Er der lige som på aktier et loft på, hvor mange renteindtægter, jeg må have til en mindre %-sats hos skat? Eller bliver det personligt beskattet på lige vilkår med personindkomst?
Som privatperson har jeg et boliglån, hvor jeg har renteudgifter. Vil de blive trukket fra?

Kan I mon lokkes til at dele jeres erfaring omkring ovenstående? Er der nogle fordele/ulemper jeg skal være opmærksom på?

På forhånd tak!

Med venlig hilsen
Mikkel

Fra Kolding
Tilmeldt 27. Oct 14
Indlæg ialt: 46
Fra  Treemy ApS Skrevet kl. 08:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Der er ingen muligheder der.

renterne er en kapital indkomst for dig personligt.

PS. ofte anvender man diskonto+4% som rentesats.

Tilmeldt 17. Feb 14
Indlæg ialt: 128
Skrevet kl. 08:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Dennis,

Tak for dit hurtige svar!

Som jeg forstår det, så gør det ingen forskel, om jeg har 10.000 kr i renteindtægter eller 5.000 kr i renteindtægter + 5.000 kr i udbetalt løn. Det giver det samme i min pengepung. Er det korrekt forstået?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:11
Hvor mange stjerner giver du? :

Dennis Frederiksen:
PS. ofte anvender man diskonto+4% som rentesats.

Mellem hovedaktionær og selskab er udgangspunktet markedsvilkår. Diskonto + 4 % er det udgangspunkt som SKAT bruger, hvis der ikke er indgået en aftale om forrentning.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Mikkel Hv:
Jeg ejer et ApS, som har brug for at låne et større pengebeløb.

Overvej om du skal lave det som et konvertibelt lån. Som hovedaktionær vil du ikke have fradrag for tab på et almindeligt lån, hvis det værste skulle  ske og dit ApS må lukke.  Ved at lave det som et konvertibelt lån får du mulighed for at fratrække et evt. tab i aktieindkomst.

Du kan læse lidt om princippet i nedenstående indlæg:

http://koudahl.dk/undga-at-stille-kaution-for-dit-selskab/

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46436
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:03
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel Hv:

Hej Dennis,

Tak for dit hurtige svar!

Som jeg forstår det, så gør det ingen forskel, om jeg har 10.000 kr i renteindtægter eller 5.000 kr i renteindtægter + 5.000 kr i udbetalt løn. Det giver det samme i min pengepung. Er det korrekt forstået?

nej - renter beskattes faktisk lavere hos dig end løn - så ud fra det er det nærmest en fordel. Se Whiskeys forslag med konvertibelt. Jeg har ikke læste selv blogindlæget men det indeholder givet reglerne, som jo skal varetages INDEN - vedtægter osv

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 17. Feb 14
Indlæg ialt: 128
Skrevet kl. 13:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej alle,

Tak for jeres input.

Jeg har lige snakket med en fra skats erhvervsafdeling (tlf 7222 2882). Her blev jeg oplyst følgende:

Man beskattes omkring 30% af netto renteindtægter på op til 40.000 kr. Beløbet over de 40.000 beskattes man som ved personlig indkomst.

Renter ved bolig og lignende trækkes fra renteindtægterne. Er nettorenteindtægterne negative, så er der tale om et fradrag. Er de positive, skal man beskattes.

Renteindtægter indtastes i Rubrik 39 – Anden Kapitalindkomst.

Jeg håber, at der er andre, der kan bruge den information til noget.

Med venlig hilsen

Mikkel 

Tilmeldt 17. Feb 14
Indlæg ialt: 128
Skrevet kl. 08:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Slet ingen kommentarer til mit seneste indlæg?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)