Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til valg af virksomhedskategori

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 15. Jun 16
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 00:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg tænkte på enkeltmandsvirksomhed da det i mine øjne er lettest at starte op, er stadig en smule blank på de andre selskabsformer nemlig.

Men IVS lyder måske som et godt alternativ, jeg er bare ikke så meget inde i alt det med bestyrelsesmedlemmer, revisorer osv.

Og det jeg mener med "vi" er jo ikke ment således at vi er to om virksomheden men ment på den måde at der er EN stifter/direktør og de andre er så ansatte under ham. Det var det jeg mente med "vi".

Hvis nogen af jer synes det er bedre og en fordel at starte dette op som et selskab fremfor enkeltmandsvirksomhed så kom gerne med en god forklaring til hvordan det selskab fungere...

Efter at have læst kommentaren omkring IVS så hælder jeg mere til den retning da jeg nu er en smule nervøs efter de ting du skriver om rettigheder, hæftelser osv. Vil bare gerne vide fra punkt til prikke i STORE detaljer om hvordan jeg helt præcist starter sådan et selskab op, om det er nødvendigt med en "bestyrelse", moms, skat, årsregnskaber osv.

Jeg beklager mange gange min uvished, men vil bare gerne vide alt hvad jeg kan før jeg kaster mig ud i det.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Se først igen forskel  -personlig virksomhed og selskab (ivs f.eks) http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html  og overvej så, om ikke det kan være 55 kr værd hos Saxo at få min E bog om IVS som siger dig meget mere om den form. Den er let at stifte, men alt for mange overser en masse pligter - se bogen her http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/09/ivs.html 

Du kan have dig som ejer og andre som ansatte i bøde enkeltmands - personlig virksomhed og i selskabsform

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 14. Jun 16
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil anbefale dig at kontakte en revisor og præsentere vedkommende for din forretning og så med hjælp fra vedkommende finde den bedste løsning for dig. Med den usikkerhed du viser så ville jeg aldrig anbefale dig at starte med en virksomhed du personlig hæfter i og uden vejledning fra en revisor. Mange iværksættere vil gerne spare udgifter og gør ting selv men glemmer at man kan komme slemt til skade hvis man ikke får en revisor indover i tide. Du ka sagtens lave et IVS uden en bestyrelse og dig som ene ejer og direktør men der er ting som du skal have snakket igennem med en revisor om synes jeg før du kaster dig ud i det. Fx skal jo ansætte folk og din virksomhed skal registreres hos erhvervsstyrelsen som at den har ansatte og der skal laves løn og skat tilbageholdes og betales og du skal bogføres dette. Omvendt hvis de andre arbejder som freelance så skal du have nogle kontrakter på deres arbejdesopgave og honorar og der skal du nok igen have en kyndig ind over. Igen så er din branche en branche med rettigheder og ophavsret og derfor må du nok have en kyndig at spare med. Dette forum kan ikke give dig en omfattende vejledning hvilket jeg mener du har brug for.

Vh

Tilmeldt 15. Jun 16
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 00:38
Hvor mange stjerner giver du? :

mange tak for dit svar Revi, kan du eventuelt anbefale nogle revisorer som er meget inde i det med både musik rettigheder og opstart af virksomhed.... det kunne jo være fedt med en 2-i-1 løsning.. evt. en advokat indover det med rettigheder og ophavsret? 

Tilmeldt 14. Jun 16
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 03:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg synes du skal kontakte dem på følgende link: https://www.dmf.dk/#c480

Det er brancheforening for musiker og bistår blandt med advokathjælp. Du behøver måske ikke blive medlem men de vil måske kunne henvise dig til relevante personer. Stifte et selskab kan du få gjort billigt og nemt ved Nemadvokat.dk (jeg er på ingen måde associeret med dem så ingen reklame men kender en der fik stiftet selskab den vej igennem.)

Vh

Tilmeldt 15. Jun 16
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 02:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej igen alle!

Jeg har nu været i dialog med nemadvokat.dk angående opstart af IVS. De er meget hjælpsomme og fortalte mig endda at, der er mange som stifter IVS for at teste deres idé af.

Efter jeg fik dette af vide så vil jeg høre fra nogle af jer og blive klogere på nogle få punkter.

1. Hvis jeg vælger at opstarte IVS og fx ikke har nogen som helst omsætning i cirka 2-3 måneder, så skal jeg vel ikke betale skat/moms for noget som helst?

2. Jeg er stadig meget i tvivl om det med skat og vil helst ikke rode mig ud i nogle problemer med dette. Hvis jeg fx får en indtægt på salg af kameramænd til et bryllup. Hvordan skal dette så fungere med hensyn til SKAT? skal jeg betale skat for hele den indtægt eller KUN overskuddet? Og hvordan skal dette indberettes og hvornår?

3. Hvis jeg stifter IVS og er direktør/ejer hvordan fungere det så med løn til mig selv? Hvis jeg fx ikke har nogen som helst omsætning i de føromtalte 2-3 måneder, så er der jo ikke noget at betale mig selv i løn. Hvordan, hvornår og hvor meget kan jeg betale mig selv i løn?

4. Som i nok har læst, så sælger virksomheden sange online gennem iTunes, Google Play osv. Skal der også trækkes skat ud af disse indtægter?

5. Kan jeg stifte IVS fx her om en måned, og ikke røre mere ved det før om nogle måneder efter? Altså, ivs bliver stiftes om en måned, men jeg vil først begynde at arbejde på det nogle måneder efter. Koster det noget at have IVS stående uden at det er i drift?


Jeg ved at nogle af spørgsmålene måske lyder for mærkelige og får mig til at lyde virkelig uvidende om alt dette med at være selvstændig. Jeg håber nogle af jer herinde kan besvare disse spørgsmål på bedst mulige vis og eventuelt komme med eksempler sammen med jeres svar så det er endnu mere tydeligt for mig.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46428
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

1 korrekt - men du skal indberette 0 moms

2 af overskuddet

3 du kan betale dig løn når du har råd til det helt enkelt - Du skal have en lovpligtig arbejdsskadeforsikring til ca 1800 kr p.a. til dig selv, uanset du har løn eller omsætning - som aktiv ejer

4 ja af alt overskud

5 ja arbejdsskadeforsikring ca 1800 kr + givet noget til lovpligtig erhvervskonto i bank regn 2.000 + jeg tror slet ikke du kan lave regnskabet og årsrapport og selskabsselvangivelse så regn 4 - 10.000 kr per år til den del

Det er korrekt det er nemt at stifte IVS men hvorfor overvejer du ikke personlig virksomhed som er langt billigere og lettere i mange tilfælde - i alle fald en overvejelse

http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/personlig-virksomhed-is-eller-starte-i.html kan være god at læse som skema og

http://johnhannover.blogspot.dk/2016/06/10-anvisninger-inden-du-stifter-ivs.html er 10 gode råd inden du bare får stiftet IVS

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 15. Jun 16
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 02:50
Hvor mange stjerner giver du? :

1000 tak for alle dine svar! Det hjalp en hel del!

Side 2 ud af 2 (18 indlæg)