Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Varer uden moms til Grønland

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)
Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

soren.drejervej:
Jeg kan se at den indsats der skal gøres ikke står mål med den mulige fortjeneste.

For dit vedkommende er der jo ikke det store arbejde i det, du skal blot få f.eks Fortoldningsbutikken til at lave en udførelseserklæring, som kunden får med ved købet. I første omgang tilbageholder du momsen, indtil det kan bekræftes at varen er udført korrekt. 

 

 

 

Hvorfor skal der laves en udførelseserklæring Ravn?

Hvad er det der gør at SKAT's egen vejledning ikke kan bruges?

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
Så omstændigt er det heller ikke. En almindelig faktura påført kundens udenlandske adresse kan gøre det for firmaet.

 

Det du skriver harmonere ikke med hvad jeg selv har oplevet eller hvad SKAT skriver mht. udførsel.

Fra Skats hjemmeside

"Når du eksporterer erhvervsmæssigt, skal du angive din udførsel i Skats Eksportsystem.

Du kan vælge at få en transportør/speditør til at lave udførselsangivelsen for dig. Du kan også selv få adgang til at lave din udførselsangivelse i Eksportsystemet."

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 14:13
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:

Hvorfor har SKAT så denne vejledning?

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=90039&chk=209228

Den vejledning handler turister der ønsker at få den danske moms som de har betalt refunderet.  Jeg fik den opfattelse at kunden ønskede varen udleveret uden at betale den danske moms, i sådan et tilfælde skal varen udføres som jeg har beskrevet tidligere.

 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 14:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

Whiskey:
Så omstændigt er det heller ikke. En almindelig faktura påført kundens udenlandske adresse kan gøre det for firmaet.

 

Det du skriver harmonere ikke med hvad jeg selv har oplevet eller hvad SKAT skriver mht. udførsel.

Fra Skats hjemmeside

"Når du eksporterer erhvervsmæssigt, skal du angive din udførsel i Skats Eksportsystem.

Du kan vælge at få en transportør/speditør til at lave udførselsangivelsen for dig. Du kan også selv få adgang til at lave din udførselsangivelse i Eksportsystemet."

 

Og her er det så at det går galt. Der er ikke tale om erhvervsmæssig eksport, men at kunden får varen leveret i DK og så selv tager denne med sig ud af EU. Princippet er det samme som når du handler TAX-FREE i en butik. I dette tilfælde bliver det bare klaret direkte mellem kunde og sælger, uden det ekstra mellemled som TAX-FREE er.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 14:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Ravn:

arguins:

Hvorfor har SKAT så denne vejledning?

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=90039&chk=209228

Den vejledning handler turister der ønsker at få den danske moms som de har betalt refunderet.  Jeg fik den opfattelse at kunden ønskede varen udleveret uden at betale den danske moms, i sådan et tilfælde skal varen udføres som jeg har beskrevet tidligere.

 

 

OK, men det fremgår at kunden ønsker momsen refunderet efterfølgende. Derfor skulle der ikke være så meget arbejde i det.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 14:29
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:
men det fremgår at kunden ønsker momsen refunderet efterfølgende.

Det var så det jeg havde overset!

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :

soren.drejervej:

OK. Tak for uddybningen Ravn.

Jeg dropper handlen. Jeg kan se at den indsats der skal gøres ikke står mål med den mulige fortjeneste.

Tak for din tid.

Indsatsen er ikke så stor :), du skal bare lave en overførsel når du har modtaget originalstemplet faktura retur fra kunden. Herudover skal du registrere salget korrekt mht momsangivelsen.

Nogle forretninger vælger at pålægge et administrationsgebyr til at dække over ekstraomkostninger ifm handelen, andre giver 100% af momsen retur.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46446
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:58
Hvor mange stjerner giver du? :

arguins:
Nogle forretninger vælger at pålægge et administrationsgebyr til at dække over ekstraomkostninger ifm handelen, andre giver 100% af momsen retur
hvordan rent praktisk - Det må vel være, at man giver faktura med moms som kunden betaler, og ved original stemplet faktura om eksport ud af EU så krediterer man den oprindelige faktura /kassebon - og udsteder en ny uden moms - og refunderer momsen (eller momsen minus et gebyr)?

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 16:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:

arguins:
Nogle forretninger vælger at pålægge et administrationsgebyr til at dække over ekstraomkostninger ifm handelen, andre giver 100% af momsen retur
hvordan rent praktisk - Det må vel være, at man giver faktura med moms som kunden betaler, og ved original stemplet faktura om eksport ud af EU så krediterer man den oprindelige faktura /kassebon - og udsteder en ny uden moms - og refunderer momsen (eller momsen minus et gebyr)?

vh John Hannover

 

Praksis kan formentligt løses på flere måder. Enten som du skitserer via kreditnota og nye momsfri faktura, eller via ompostering i bogføringen.

Fra Sæby
Tilmeldt 3. Nov 13
Indlæg ialt: 23
Fra  Hubshop.dk Skrevet kl. 08:10
Hvor mange stjerner giver du? :

OK. Det ser ud til det er muligt uden en kæmpestor arbejdsindsats. Helt sikkert noget jeg vil tilbyde fremadrettet. Tak for alle Jeres kommentarer og inputs.

God dag derude :-)

Side 2 ud af 2 (20 indlæg)