Hejsa. Vi oplever en tendends til at nogle kunder, af en eller anden årsag, aldrig afhenter deres pakker på posthuset, hvorefter deres bestilling kommer retur til os. For det meste hører vi ikke noget fra kunden, medmindre vi selv tager kontakt. Hvordan er reglerne omkring dette scenarie? Hvilke rettigheder har kunden, når de ikke har afhentet varen på posthuset? - Må vi opkræve et håndteringsgebyr + fragt for at sende varen igen? - Hvor lang frist har kunden til at gøre krav på sine varer (nogle skriver først 6 mdr senere) - Skal vi tilbagebetale beløbet til kunden? De har jo ikke lavet en returerklæring eller noget? Vi vil selvfølgelig gerne yde en god service, men vil gerne have lave en politik på området, der tydeligt forklarer kunden hvad de kan, og ikke kan forvente, hvis de ikke afhenter deres varer. |
På forbrugs hjemmeside http://www.forbrug.dk/Hotlinen/Hvem-betaler-forsendelse-ved-ehandel?tc=EF353B04ED5E444FBA6226AFE4429E5C
kan man bl.a. læse følgende, der fremgår som et svar nederst på siden. Jeg mener, situationen ligner din en del:
"Når forbrugeren afviser varen ved levering – og sælger ikke er oplyst om det
Hvis forbrugeren har afvist varen ved levering med posten uden at fortryde købet hos sælger, vil fortrydelsesretten ikke være brugt korrekt, og købet er derfor i udgangspunktet gået tilbage. Forbrugeren vil i stedet have misligholdt aftalen ved ikke at modtage varen.
Sælger kan i den situation vælge mellem følgende løsninger:
- fastholde købet
- ophæve købet
- kræve erstatning – i nogle tilfælde
Udgifter forbundet med at sende varen tilbage til sælger, skal i den situation som udgangspunkt dækkes af forbrugeren."