Tak for svaret :) Har gennem de sidste måneder finpudset konceptet, og har i den forbindelse en række start-up spørgsmål :)
Jeg har startet en enkeltmandsvirksomhed med følgende branche-kode: 479120 Detailhandel via Internettet med digitale produkter
Grundlæggende opkøber jeg originale og ubrugte softwarelicenser, videresælger dem og yder fuld support hele vejen hos kunden. Det går meget godt, har haft en fornuftig omsætning gennem de sidste par måneder og valgte derfor at lave en enkeltmandsvirksomhed på det, med startdato 1/12 2016. På den korte bane annoncerer jeg på DBA.dk (enten som privat eller forhandler, alt efter hvad de accepterer); på den lidt længere bane hjemmestrikket webshop. Af ting der er oprettet og kører:
CVRnummer
Særskildt bankkonto (erhvervskonto)
Domæneregistrering og webhotel (til webshoppen når den er kodet færdig)
Paypalkonto linket til bankkontoen (mobilepay og swipp er lidt vanskeligere at få styr på, da jeg i forvejen bruger begge privat).
Det er dog første gang jeg starter virksomhed, så har en masse spørgsmål jeg håber i kan svare på.
1. I hvilket omfang, hvis noget overhovedet, må jeg sælge produkterne og servicen privat når jeg også sælger det gennem firmaet? Er det enten-eller, eller er der en art bagatelgrænse?
2. Hvis jeg ikke må gøre noget privat, i hvilket omfang er jeg så forpligtet til at lave faktura til kunden? Og behøver jeg at oplyse at jeg er momsregistreret, eller er det nok at jeg blot betaler den moms jeg er forpligtet til?
3. Skal jeg betale moms fra dag 1, eller er det først når jeg runder en vis årlig omsætnings / overskudsgrænse?
4. Står det mig frit at overføre overskud fra erhvervskontoen til min privatkonto som en art løn, sålænge jeg betaler min moms og husker at indberette det på min selvangivelse ift skat?
5. Langt hovedparten af min aktivitet håndteres via jonglering af div købs- og betalingskontis og kan grundlæggende håndteres fra min private smartphone. Dog er det uhensigtsmæssigt. Jeg tænker at købe en smartphone hjem til firmaet, samt et seperat mobilabonnement til den så jeg kan adskille privaten fra firmaet. Er det bare noget jeg gør, eller kan jeg eks fratrække indkøbsprisen på smartphonen? Og hvis jeg kan det, er det så kun hvis den købes fra ny med kvittering? Eller kan jeg købe den brugt, værdisætte den og trække prisen fra?`
6. Jeg har et genialt mobilnummer privat som jeg ønsker at bruge til firmaet istedet. Kan jeg "sælge" mobilnummeret til mit firma og den vej igennem kalde det et indkøb? Hvis ja, hvordan værdisætter jeg så nummeret?
Der kommer helt sikkert flere spørgsmål til, men dette dækker lige opstarten :)