Hej kære aminoer Vi er to IVS'er som hver især har et behov for en tilknyttet sælger. For øjeblikket vil en sælger på halv tid for hver af virksomhederne dog være mest optimalt. Virksomhed 1 har en tilknyttet sælger men ønsker at dele sælgeren med virksomhed 2 og derved dele omkostningerne. Det skal i øvrigt siges at medarbejderen er helt indforstået med denne fordeling. Vores umiddelbare løsning er at Virksomhed 1, som har medarbejderen, sælger medarbejderen som konsulent til virksomhed 2, som så kan modtage "sælger konsulentydelser". På den måde kan virksomhederne undgå dobbelt administration, og virksomhed 2 kan kompensere virksomhed 1 for halvdelen af administrationsomkostninger, som et led i konsulentaftalen. Vi har dog svært ved at gennemskue de skatte og personale relaterede forhold. Er det lovligt at virksomhed 1 sender medarbejderen som konsulent, når det egentlig er virksomhed 2 som agerer leder for medarbejderen 50% af tiden? Og bliver virksomhed 2 beskattet anderledes end hvis sælgeren var ansat på deltid? Jeg ved der sidder en masse kloge hovedet derude - så jeg håber nogen har lyst til at dele jeres tanker om ovenstående! På forhånd tak! |
Hej. Jeg har selv stået i en lignende situation. Det blev dog aldrig helt aktuelt. Men havde fat i fagforeningen den gang. Der skal være 100 % styr på forsikring, hvem aflønner hvornår eller betaler firmaet, hvor personen er ansat, det hele og så sender faktura på de timer vedkommende er i andet firma. Mener også det skal indgå i kontrakten, evt som et tillæg :-)
Håber det giver lidt mening og kan bruges til noget :-)