Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

IVS startet med lav kapital - Regler for nye ejere og ny kapitalforhøjelse

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)
Tilmeldt 31. May 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 09:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hejsa! Jeg er ny her på forummet, og efter at have læst adskillige indlæg vil jeg rose de deltagende og den kultur, der præger forummet. Skønt!

Vi er en gruppe på 4, der har stiftet et IVS selskab. I bagklogskabens lys ville vi have ønsket, at vi havde stiftet vores IVS med en større kapital.

Nu er der 2 andre, der skal ind som ejere i virksomheden. Hvad er den bedste måde at forøge selskabets kapital (via de to nye ejere), men hvor vi alle 6 ejer lige meget af selskabet?

Tusind tak for hjælpen på forhånd!

Fra København
Tilmeldt 17. May 16
Indlæg ialt: 1091
Skrevet kl. 09:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Muligheden for at forøge anparterne ved indskud af penge.

6 ejer = 100÷6 = 16.66% ejerandel til hver .

Jeg vil stærkt anbefale at i laver en ejeraftale

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 09:26
Hvor mange stjerner giver du? :

I kan lave en kapitalforhøjelse i IVS.

Er der behov for en generel forøgning af selskabskapitalen, kan I 4 nuværende ejere samtidigt benytte lejligheden til at øge jeres indskud.

Den %-vise fordeling af anparterne bliver så ud fra den tegnede kapital. Skal de nye ejere indskyde et beløb der oveestiger kapitalstørrelsen på deres anparter, sker dette via regulering af kursen.

Afhængigt af vedtægterne kan det blive nødvendigt med ændring af stykstørrelse af anparterne (i tilfælde med at nuværende stykstørrelse ikke går op med den nye fordeling af anparterne)

Kapitalforhøjelsen kræver vedtagelse på ekstraordinær generalforsamling.

Husk ejeraftale, herunder at nye ejere tiltræder en evt nuværende aftale.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:38
Hvor mange stjerner giver du? :
Tilmeldt 31. May 16
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svar alle sammen. Meget behjælpeligt. Skal man mon have en revisor med ind over henholdsvis forøgning af selskabskapitalen og ændring af stykstørrelse af anparterne, eller er det mon noget man kan klare selv?

Fra Silkeborg
Tilmeldt 6. Aug 14
Indlæg ialt: 360
Fra  Advokatkontoret Rikke Wagenblast Sørensen Skrevet kl. 20:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis kapitalforhøjelsen er med kontanter, så er der ingen grund til at have en revisor ind over.

Hvis kapitalforhøjelsen sker ved at man indskyder aktiver såsom en ejendom, driftsmidler osv, så skal der en revisor ind over.

Det sædvanlige er faktisk at man har en advokat til at lave papirgangen.

I kan i øvrigt overveje i stedet for en forhøjelse af egenkapitalen at få penge ind i selskabet ved at I giver selskabet et lån på markedsvilkår. Det har den fordel, at selskabet kan betale pengene tilbage uden at I bliver udbyttebeskattet. Det er dog ikke helt lige til, da vilkårene skal være på markedsvilkår - dvs. I får personligt en renteindtægt, som I skal betale skat af. Til gengæld får selskabet en renteudgift.

Tilmeldt 20. Jun 14
Indlæg ialt: 1381
Fra  Arguins Skrevet kl. 20:44
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan kapitalen forhøjes med andet end kontanter?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Fra det link Whiskey gav til ditselskab og Jacob Tøjner:

§ 357 a. Lovens regler om anpartsselskaber finder anvendelse på iværksætterselskaber, medmindre andet er fastsat i dette kapitel.

Aktiver i stedet for kontanter

En kapitalforhøjelse kan gennemføres med kontanter eller med værdier. Kontanter er selvfølgelig det nemmeste, men har man aktiver – som for eksempel værktøj etc. – så kan det anvendes, dog skal man være opmærksom på, at det så forudsætter, at der udformes en vurderingsberetning. Denne udformes oftest af revisor, og dermed er omkostningerne til kapitalforhøjelsen tungere

så jeg læser det som at ja - man må ikke apportstifte IVS men godt forhøje kapital med aktiver - Jeg ved Jacob T i forvejen et par steder "mobber" beslutningen om at man ikke må stifte IVS ved apport - Jeg mener det er beskrevet som at årsagen er at det er så lavt kapitalkrav, men  omvendt, hvis nogen ville stifte IVS og betale revisor for en kapital på 15-20.000 - hvad skulle det så genere styrelse og andre, så længe kravet om revisor erklæring var gældende?

Nå i alle fald - lidt underligt også for mig, at man må kontantstifte med 1 krone men ikke apport - og så alligevel dagen efter skyde 30.000 ind ved apport i IVS mod revisor erklæring

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:10
Hvor mange stjerner giver du? :

En masse lærde og en enkelt landsbytosse eller to som mig deler ikke JTs synspunkt. Paragraf 357a, stk. 2 er et udtryk for et forbud mod apportindskud i iværksætterselskaber. Det er i sin ordlyd ikke begrænset til kun at være gældende ved stiftelsen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46432
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:

En masse lærde og en enkelt landsbytosse eller to som mig deler ikke JTs synspunkt. Paragraf 357a, stk. 2 er et udtryk for et forbud mod apportindskud i iværksætterselskaber. Det er i sin ordlyd ikke begrænset til kun at være gældende ved stiftelsen.

vi må så håbe JT læser med - for ja det virker jo tosset hvis det er forbudt fra start men man så straks efter 1 kr kunne køre ren apport op til whatever Big Smile

Omvendt må man vel godt stifte for 1 krone og så låne selskabet penge - og evt forhøje ved konvertering af gæld - eller skyde ind cash - og så købe sit udstyr for de penge straks eller?

Whiskey hvad er din holding - hvis du har en - til forbuddet om apport stiftelser i IVS.   JT har langet meget ud efter det i andre sammenhæng - ud fra, at hvis folk vil betale revisor erklæring, så er der ingen grund til at forbyde det i I/S (fra start og ja så nok også siden ved forhøjelse)

Her fra JT http://www.ditselskab.dk/mere-info/ivaerksaetterselskabet-apportindskud  og ja der virker det jo som om han er med på at man ikke kan skyde aktiver direkte ind som det vel fremgik af JT's anden artikkel

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (16 indlæg)