Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Salg af IP rettigheder til England

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 11. Sep 08
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 21:11
Hvor mange stjerner giver du? :

En af mine venner i England driver på 2'nd år en virksomhed i England, hvor man først skal have en moms registrering når man omsætter for £ 89.000 om året (man starter fra 0 igen hvert år), og han har derfor ikke et VAT registrerings nummer, men har et Company Registration number.

Nu står han og skal købe rettighederne til nogeet software fra en Dansk virkmhed - der naturligtvis har et CVR- og MOMS- nummer.

Spørgsmålet er om det danske selskab skal opkræve moms af beløbet eller om det - som det er tilfældet i England - er nok at det er en handel mellem to aktive virksomheder, begge med hvad der svarer til et CVR nummer?

Holdningen i England er at så længe det er en handel mellem to aktive virksomheder skal der ikke opkræves moms, og HMRC (svarer til SKAT i DK) kan ikke se nogen grund til at oprette et VAT nummer før min ven kommer meget tættere på den "magiske" grænse - til trods for at han skal til at punge ud med næsten Kr. 500.000 for rettighederne!

Jeg vil sætte pris på svar der er vel dokumenteret.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 22:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

 

Er der tale om en ydelse som sælger til et andet EU land skal der ikke opkræves Moms, spørgsmålet er så om SKAT betegner IP rettigheder som en ydelse eller en vare. 

Ifølge er fra SKATs hjemmeside:

Hvis du som dansk virksomhed sælger ydelser til virksomheder i andre EU-lande, skal du normalt ikke opkræve dansk moms. Køberen skal selv beregne og betale moms i det EU-land, hvor han har sin virksomhed. 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)