Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvornår er det tid at oprette et firma?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 27. May 16
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 11:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er lige så stille og roligt ved at folde min ide ud. Har købt et domænenavn, undersøgt grundigt omkring produkterne som jeg vil udvikle mv. Pt. sidder jeg i en fast stilling og det er mit ønske at løbe min selvstændige karriere igang sideløbende med mit faste job - ihvertfald det første stykke tid. Tænker at det naturligvis senere bliver nødvendigt og det jeg ønsker, at gå all in. Det er i den forbindelse at jeg har brug for lidt råd. Jeg kommer til løbende at have nogle udgifter til indkøb af materialer, værktøjer, udvikling af hjemmeside og rejser (forventer det bliver i størrelsesorden 50.000-100.000) og havde egentligt tænkt at jeg bare ville gøre det med mine opsparede penge og uden nogen form for officiel registrering indtil jeg var tæt på at gå i luften - hvilket jeg forventer bliver om 1-11/2 år fra nu. Men jeg har ikke overblik over hvad der kan være af fordele/ulemper ved at oprette mit kommende firma som en virksomhed fra start (allerede her 1-2 år før jeg forventer at få indtægter). Det ville selvfølgelig være rart om jeg på sigt kunne trække nogle af de udgifter fra som jeg har investeret, men kan jeg det på et senere tidspunkt? Ellers kræver det at jeg allerede nu opretter et firma - som vel er det samme som at jeg bliver momsregistreret? Hvis der er nogen af jer der kan hjælpe mig på vej, så jeg kan blive lidt klogere på hvad der er smartest for mig at gøre, så vil jeg blive rigtig glad for at høre fra jer. Også meget gerne andre centrale ting som I tænker jeg skal være opmærksom på, som helt grøn iværksætter. På forhånd tak!

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 12:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Først og fremmeste bør du undersøge om du overhoved må starte virksomhed for din nuværende arbejdsgiver.  Står der noget i din ansættelseskontrakt?

Tilmeldt 27. May 16
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:27
Hvor mange stjerner giver du? :

God point - men den virksomhed som jeg vil starte op, er på et helt andet område end min nuværende beskæftigelse, så det er der ikke noget problem med.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12656
Skrevet kl. 12:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Det har intet at gøre med at det er en helt anden type arbejde du laver i dit firma nye firma. En del arbejdsgivere vil ikke have at de ansatte har andet arbejde. hvilket i givet fald vil fremgår af din ansættelseskontrakt

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Som Ravn siger så vil de fleste alm pæne stillinger have en pasus om, at man skal bruge al sin arbdejdskrafå på det arbejde og det betyder at man ikke må f.eks. Have andet arbejde eller være selvstændig. Check det, og regn med at du i alle fald kan komme i bad standing hvis du bøde har krævende fuldtid og starter op selv

Hvad fradrag angår, så kan udgifter med moms tages ind i nyt firma op til MAX 6 mdr inden stiftelse forudsat du intet har solgt uden moms inden og ikke taget ting i privat brug inden mm http://johnhannover.blogspot.dk/2014/01/aktiverogvareridenstiftelse.html 

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 16
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres gode svar - det giver mig lige lidt at tænke over - kan godt se at det ikke er i min nuværende arbejdsgivers interesse at jeg også knokler i min fritid, men hvem har råd til at gå 1-2 år helt uden nogen indtægt? Så jeg ville da gerne springe 100% nu, men som "god" samfundsborger, forsøger jeg at finde en vej, hvor jeg både betaler skat som lønmodtager og samtidig prøver at udvikle en ny virksomhed. Har I andre ideer til hvordan jeg ellers kan gribe det an? Jeg er i dag ansat som konsulent i det offentlige og min virksomhed skal producere og sælge et fysisk produkt.

Derudover tak for oplysningen og link om de 6. mdr. forud.

Fra Skive
Tilmeldt 6. Apr 16
Indlæg ialt: 302
Fra  SAH - Consult Skrevet kl. 13:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis du er ansat som funktionær har du ret til et bijob. Er du det?

Det betyder at eventuelle passuser i din kontrakt omkring at du ikke må have bijob, er ugyldige. 

Din arbejdsgiver har dog ret til at vide om du laver noget som er i konkurrence med dem således de kan gøre indsigelse. Derudover må dit bijob ikke påvirke dit fuldtidsjob af nævneværdig karakter. 

Tilmeldt 27. May 16
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 13:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja, jeg er ansat son funktionær - og jeg tænker ikke at det kommer til at påvirke mit arbejde og min nuværende arbejdsgiver - udover at de måske får en mere glad og tilfreds medarbejdere, fordi hun giver plads til sine drømme Smile - og at jeg så på sigt smutter, hvis jeg lykkedes med mit foretagende

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Står der du ikke må så kan du ryge ud hvis du ikke omg stopper det - og som i grove tilfælde også uden-. funktionærlov eller ej - hvis arbejdsgiveren kan sige HAN synes det påvirker arbejdet - ellers var det meningsløst at kunne kræve den fulde arbejdsindsats.

Netop -starte op som selvstændig, vil i mange fald tage mere af en end et bijob - mentalt i alt - så det er ikke let. Det var let hvis det var regulært bijob, at du stod en time i en bar om aftenen - men selvstændig er meget åben for fortolkning, også i en opstart.

Hvis der intet står, så sker der næppe noget - andet end evt "bad standing" som du så må leve med - men hvis du tænker som du gør, så kan du jo sige det åbent

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 27. May 16
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 18:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Du har helt ret, det er en ordentlig mundfuld og derfor også noget der kommer til at tage tid at løbe i gang, hvis det er er samtidigt med mit fuldtidsjob. Derfor drømmer jeg da også om at springe helt, men jeg er også ret fornuftig anlagt, og ønsker ikke at smide det jeg hidtil har opnået væk, før jeg kan se at der er en god og klar vej frem (ok indtægter i pipeline). Heldigvis er jeg vant til at have en del oveni mit nuværende job - både forskelligt frivilligt arbejde og så har taget en master på 11/2 år samtidig, så jeg har altid haft nok at se tii.

Men dette dilemma er også grunden til, at jeg er meget i tvivl om jeg skal blive monsregistreret fra start, eller vente til jeg er meget længere i processen. Jeg ved ikke hvordan man ser på virksomheder der kun har underskud (udgifter) de første 1-2 år. Hvornår jeg skal blive officiel og ikke kun nørkle i baggrunden? Lige nu planlægger og undersøger jeg blot og køber småt ind, men der skal jo mere handling til på et tidspunkt, hvis det skal blive til noget (-:

ER der nogen der ved hvad statistikken siger i forhold til at spring direkte ud i det og så en lang opstart (grundet at man ikke har mulighed for at give den fuld gas)?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)