Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Donation fra enkeltmandsvirksomhed til forening.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 25. May 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey Amino!

Jeg skriver, fordi jeg i Juni-måned planlægger, at alt salg fra min enkeltmandsvirksomhed skal gå som en donation til en forening, som jeg støtter.

Regnestykket for mig er desværre svært at finde hoved og hale i.

Hvis jeg tjener - lad os sige - 10.000 kr., hvor momsen stadig er en del af de 10.000 kr., hvor meget skal jeg så afregne til moms og skat, før jeg har det reelle beløb, som jeg kan overføre til foreningen?

Er det 10.000 - 25 % (moms) - X % (skat) = Beløb, der kan doneres.

GENERELT SPØRGSMÅL (som kan virke meget nybegynder-agtigt, men hellere spørge en gang for meget end en gang for lidt): Skat skal altid trækkes fra det fulde beløb - og ikke beløbet minus moms - right? ----- Alt med hensyn til at trække omkostninger fra osv. er jeg helt med på =)

- Og skal foreningen betale skat af donationen, når jeg allerede har "gjort det"? =)

På forhånd tak for hjælpen!

Vh. Christian Haugbølle.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian:
GENERELT SPØRGSMÅL:: Skat skal altid trækkes fra det fulde beløb - og ikke beløbet minus moms - right? ----- Alt med hensyn til at trække omkostninger fra osv. er jeg helt med på =)

Uh - du bør overveje min bog Introduktion til Regnskab - letlæst og generelt http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/11/regnskab.html 

Alt der har med skat at gøre er salg minus køb mm UDEN moms - moms lever sit helt eget liv.

Du bør også overveje at få en konkret rådgivning ud fra at give til en forening. Visse foreninger er såkaldt godkendte modtagere - mange andre ikke - og der er en regel også om hvor stor del af overskud (mener 15%) man må give til de godkendte

Der er stor forskel på godkendte foreninger og godgørende formål, og så den modsatte grøft - at du bliver set som gavegiver uden fradrag og med mulig (måske) komplikation for at foreningen får skat

Jeg går ikke ud fra der er markedsføring i det som hovedsag - hvor det kan trækkes fra - men tag og betal en økonomirådgiver/revisor for helt konkret råd i forhold til din helt konkrete situation - specielt når du selv erklærer dig blank på skat og moms osv

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 25. May 16
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Betaling til en rådgiver er udelukket, men jeg vil helt sikkert give bloggen et kig.

Foreningen er ikke godkendt - og i bund og grund, så jo, så er donationen tænkt som værende markedsføring, men jeg jeg ønsker at donere så mange penge som overhovedet muligt til foreningen og deres sag.

Så ud fra dette skal jeg bare vide, hvor meget jeg kan tillade mig overføre til dem og stadig have mit på det rene :-)

Vh. Christian.

Tilmeldt 29. Sep 15
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 11:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg vil bare lige komme med et hurtigt indspark, jeg har netop modtaget Johns Bog og den kan varmt anbefales, jeg er 100% grøn på regnskabsområdet men jeg har allerede fået utroligt meget ud af den allerede, og jeg modtog den for 2 dage siden.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Christian:

Betaling til en rådgiver er udelukket, men jeg vil helt sikkert give bloggen et kig.

Foreningen er ikke godkendt - og i bund og grund, så jo, så er donationen tænkt som værende markedsføring, men jeg jeg ønsker at donere så mange penge som overhovedet muligt til foreningen og deres sag.

Så ud fra dette skal jeg bare vide, hvor meget jeg kan tillade mig overføre til dem og stadig have mit på det rene :-)

Vh. Christian.

det er der ingen facit liste for. Kan du overbevise skat om det er markedsføring - f.eks at du får bandereklamer og andet der giver kunder og at det øger dit overskud - så er det markedsføring - kan du ikke overbevise skat om det - og specielt hvis du har et eget forhold til "den ikke godkendte" så kan det være helt uden fradrag.

Du kan skyde dig selv i foden ved ikke at lade en kyndig vurdere det præcist, men valget er dit. 

Du kan naturligvis også google og evt finde domme og ligende eksempler

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeppevl:

Jeg vil bare lige komme med et hurtigt indspark, jeg har netop modtaget Johns Bog og den kan varmt anbefales, jeg er 100% grøn på regnskabsområdet men jeg har allerede fået utroligt meget ud af den allerede, og jeg modtog den for 2 dage siden.

super lækkert at høre. Alle der kan li dem må godt give den en lille anbefaling på Saxo - det ligger lige til for alle der har købt

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)