Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Post DK, GLS og moms

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 18. Apr 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 22:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg er ved at lave en webshop med salg til både private og erhverv i DK, Færøerne og Grønland.
Jeg er i tvivl om hvilken fragtudbyder jeg skal bruge og om moms på fragt.

Er følgende korrekt forstået:

Salg til private med Post DK: der skal ikke lægges moms på fragten. Heller ikke til Færøerne og Grønland.
Salg til private med GLS: der skal moms på fragten (da GLS jo selv lægger moms på) (denne er jeg i tvivl om)

Salg til erhverv med Post DK: der skal moms på fragten. Dog ikke til Færøerne og Grønland.
Salg til erhverv med GLS: der skal moms på fragten. Hvad med Færøerne og Grønland?

Da langt de fleste af mine kunder er kørelærere og disse som regel ikke er på deres erhvervsadresse (da de jo kører) har jeg problemer omkring forsendelsen.
Det billigste er at bruge GLS og få sendt pakken som erhverv til erhvervsadressen. Men når de ikke er hjemme skal jeg betale returfragten til GLS pakkeshoppen.
Jeg er klar over man kan vælge flexlevering men jeg gætter på at mange glemmer det eller ikke har mulighed for det.

Jeg tænker derfor at kørelærerne enten kan vælge at få sendt til GLS pakkeshop (billigt) eller med Post DK (omdelt og dyrere). Hvis kunden så har valgt Post DK og ikke er hjemme skal jeg ikke betale returfragten til Post DK pakkeshoppen.

Eller findes der en bedre løsning?

Jeg tænker at de private kunder også kan vælge mellem GLS pakkeshop og Post DK omdelt. Men jeg er i tvivl om jeg skal ligge moms på GLS pakkerne?

Mvh Søren

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :

nej det er meget forkert når du er momsregistreret

Salg til private OG erhverv i DK er med moms - dog kan udlægsordningen bruges frem til 1/8 ved post DK med frimærker men det ville jeg droppe i ny shop da det jo stopper snart - Det er noget komplekst i forhold til der hvor du står med moms viden http://johnhannover.blogspot.dk/2013/05/porto-udlgsordningen.html -

Bruges udlægsordning ikke, så er det moms på alt du fakturerer danskere uanset post DK eller andet

Salg til uden for EU (også Færøerne/Grønland) ingen moms til nogen som helst

Salg til inden for EU - moms på til private og til momsregistrerede ikke moms men teksten reverse charge på faktura og du skal checke de er momsregistrerede og så angive det i moms som salg på hvert CVR nr og rubrik indberetning

Jeg ville overveje en online bogholder til at sætte dig rigtigt i gang, også for at få regnskabet korrekt fra dag 1. Læs evt http://jh-e-books.blogspot.dk/2015/11/regnskab.html 

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 18. Apr 12
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 23:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

Tak for dit svar. Jeg er med på at der skal moms på selve varerne (både til privat og erhverv) men det er forsendelsen jeg spørger til.
Der skal vel ikke moms på forsendelse til private? Jeg er bare i tvivl omkring GLS når de jo selv ligger moms på.

Mvh Søren

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:09
Hvor mange stjerner giver du? :

SPaulsen:
Der skal vel ikke moms på forsendelse til private? Jeg er bare i tvivl omkring GLS når de jo selv ligger moms på.
jo vist skal der det -

Kun ved brug af udlægsordning er der ikke synlig moms på - ellers er der moms på al forsendelse - og der er slet ikke en forskel uanset hvad, på - salg til private eller erhverv på det punkt

du fik link til udlægsordning som er ENESTE mulighed og kun frem til 1/8 for ikke at have synlig moms på ved brug af frimærker og præcis brug af udlægsordningen (som forsvinder 1/8 netop fordi mange slet ikke bruger den korrekt) Læs det link - 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra KALUNDBORG
Tilmeldt 22. May 15
Indlæg ialt: 15
Skrevet kl. 11:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Lige et lille hurtigt indspark til dig.

Jeg vil råde dig til at give dine kunder muligheded for at vælge flere leverandører.

Personligt kan jeg fortælle dig, at jeg har så store problemer med at få pakker fra post DK at jeg fravælger webshops der ikke tilbyder et alternativ.

Der er helt sikkert andre der gør det samme hvis en webshop kun tilbyder f.eks. GLS. 

Derfor sørg for at der er flere alternativer, så du ikke mister kunder fordi de har problemer med dit valg af transportør.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)