Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af regning fra advokat

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 30. Oct 13
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 17:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Jeg har for første gang modtaget en faktura fra en advokat, hvor ca. kr. 1.000,- er uden moms (gebyr) og kr. 3.000 er med moms (sagsomkostninger, salær m.v).

Hvordan bogfører jeg dette korrekt i E-conomic?

Jeg har allerede en konto der hedder "Advokat" i min kontoplan. Skal jeg bruge "fordelingsknappen" nedenfor og hvordan skal felterne sættes ift. konto, debet/kredit og moms:

Og sådan ser det ud under "Fordelingsknappen":

På forhånd tak.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Kender ikke fordelingsknappen men de skal have to linjer - en til 1000 kr uden moms (som du kan undertrykke/fjerne) og en med til resten men

Hvorfor mon der er 1000 kr uden moms? Kunne det være advokaten har betalt et gebyr som udlæg, for ellers burde der være moms på det hele.

Det kunne også ligne noget stiftelse og her er det meget vigtigt at bogføre så det er tydeligt det er stiftelse - f.eks på en ny konto STIFTELSE lige ved siden af advokat

Der er nemlig ikke fradrag for udgifter til stiftelsen - ud over moms, så hele beløbet skal lægges til dit resultat til skat når der laves årsregnskab, i en såkaldt "skatteregulering" sammen med f.eks. gaver og en del andet.

Er det ikke stiftelse, så er konto for advokat god nok, men er det stiftelse, er det smart med egen konto så skatteregulering bliver lettere at få øje på

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Oct 13
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 00:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John,

De 1000,- er et gebyr til fogedretten som Advokaten har lagt ud, hvorfor der ikke er moms på dette.

Men kan jeg ikke bogføre begge beløb på samme konto "Advokat", blot på 2 linjer som du siger. En med moms og en uden moms.

Eller bør jeg bogføre de 1000,- på en anden konto, eksempelvis har jeg en der hedder "Porto og gebyrer"?

Hvad vil være det rigtige?

Vh.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Kast20:

Hej John,

De 1000,- er et gebyr til fogedretten som Advokaten har lagt ud, hvorfor der ikke er moms på dette.

Men kan jeg ikke bogføre begge beløb på samme konto "Advokat", blot på 2 linjer som du siger. En med moms og en uden moms.

Eller bør jeg bogføre de 1000,- på en anden konto, eksempelvis har jeg en der hedder "Porto og gebyrer"?

Hvad vil være det rigtige?

Vh.

Kast20:
det kan du vel godt - selv om det vil rode det lidt for evt revisor. Jeg ville nok have det med moms som advokat og det uden - som en måske helt enkelt ny konto - lige ved siden af advokat - betalte udlæg
Stadigt samme bilag - og stadigt bare 2 linjer - men to forskellige konti - begge mod bank - eller gæld

vh John Hannover

Hej John,

De 1000,- er et gebyr til fogedretten som Advokaten har lagt ud, hvorfor der ikke er moms på dette.

Men kan jeg ikke bogføre begge beløb på samme konto "Advokat", blot på 2 linjer som du siger. En med moms og en uden moms.

Eller bør jeg bogføre de 1000,- på en anden konto, eksempelvis har jeg en der hedder "Porto og gebyrer"?

Hvad vil være det rigtige?

Vh.

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 30. Oct 13
Indlæg ialt: 65
Skrevet kl. 14:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Perfekt, jeg opretter en ny konto ved siden af som du anbefaler.

Tusind tak for hjælpen! :-)

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)