Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af brugte varer???

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
Man kunne i startår have købt for 100.000 og solgt halvdelen for 100.000 - og så kunne der jo sagtens ligge for 50.000 kr lagerværdi 31/12 - og så ville - alt andet lig, resultatet til skat jo være 50.000 i overskud

Jeg er ikke uenig i dit princip. Problemet er hvordan du opgør lagerværdien per 31/12 hvis man bruger samlemetoden. Der er to måder at gøre det op på. Enten skal du tage din indkøbspris eller også skal du tage dagsprisen. Vælger du indkøbsprisen - og lad os sige at du har tømt et dødsbo - så har du ikke en pris på de enkelte ting og du er heller ikke forpligtet til at værdiansætte hver enkelt ting (det ville være  at bruge dagsprisen). 
 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
Vælger du indkøbsprisen - og lad os sige at du har tømt et dødsbo - så har du ikke en pris på de enkelte ting og du er heller ikke forpligtet til at værdiansætte hver enkelt ting (det ville være  at bruge dagsprisen). 
Men du er forpligtet til at have en lagerværdi i regnskabet vel - ellers kan du jo ikke lave regnskab-  og har du ½ lager eller 2/3 lager tilbage stk mæssigt men har solgt alt det dyre - må man så i stedet for dagsprisen bare sætte et eller andet tal samlet som jugement og ikke få det underkendt?

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:10
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:
må man så i stedet for dagsprisen bare sætte et eller andet tal samlet som jugement og ikke få det underkendt?

Det er udfordringen med samlemetoden at den vil altid bero på et skøn, hvis man vælger at bruge indkøbsprisen som værdiansættelsesmetode. Hvis jeg skulle prøve at tage SKATs briller på - så kunne man overveje at bruge princippet fra når man tager en varer ud af samlemetoden og sælger den til eksport. I mangel af en indkøbspris regnes der bagud på salgsprisen, hvor man så tager udgangspunkt i en kutumemæssig avance i den pågældende branche. I relation til beskatning kunne samme metode overvejes. 

Jeg tror i virkeligheden at problemet er begrænset til et relativ lille gruppe virksomheder omend ikke brugtvaremarkedet har medvind i disse år. 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Whiskey:
Det er udfordringen med samlemetoden at den vil altid bero på et skøn, hvis man vælger at bruge indkøbsprisen som værdiansættelsesmetode. Hvis jeg skulle prøve at tage SKATs briller på - så kunne man overveje at bruge princippet fra når man tager en varer ud af samlemetoden og sælger den til eksport. I mangel af en indkøbspris regnes der bagud på salgsprisen, hvor man så tager udgangspunkt i en kutumemæssig avance i den pågældende branche. I relation til beskatning kunne samme metode overvejes. 
tak

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 2 ud af 2 (14 indlæg)