Hej, Jeg er i gang med opstart af webshop, som sælger brugte varer, primært kunst og indbo. Jeg er i tvivl om hvordan jeg bogfører indkøb. Tre tænkte scenarier: 1.Jeg tager på loppemarked i forum og køber to ting af een sælger og fem ting af en anden, i alt syv ting til mit varelager. Skal jeg have kvitteringer på disse køb? Og hvor udpenslede skal de være (skal jeg kunne bogføre hver enkelt vareindkøb for sig)? 2. Jeg køber et dødsbo med henblik på videresalg af enkelte genstande fra boet. Boet køber jeg som een vare, men sælger det videre som - måske - 27 varer, hvordan bogføres dette indkøb? 3. Jeg køber en lampe på DBA til 100 kr., og sælger den videre i butikken til 500 kr.. Hvad skal jeg bruge som bilag ved købet? Jeg er nogenlunde med på reglerne om brugtvaremoms, så det er ikke dér skoen trykker, det drejer sig simpelthen om hvad der er af krav til bogføring og bilag ved den form for handel med brugte varer. Håber nogen kan hjælpe - på forhånd tak:-) mvh Mette |
Du skal i alle tilfældene have navn og adresse på sælgeren samt beløbet -
Du må gerne have en samlet liste men hver ting skal jo have en værdi for sig - ellers kender du jo ikke momsen / brugtmomsordningen kræver jo du kan indentificere og bevise købsprisen for salgene (klart at du kan have 1000 søm a 10 øre som ialt 100 kr som et køb
Købsbilaget skal sætte skat i stand til at indtificere sælger - navn / adresse - genstand - genstandene og prisen
vh John Hannover